A nyílt online kurzus az önszabályozó tanulás próbája
Bár az is előfordulhat, hogy valaki azért hagyja abba a tanulást, mert már mindent megtanult, amire kíváncsi volt (például csak az első két modul témája érdekelte), de inkább az a jellemző, hogy idő közben elfogy a résztvevők kitartása.
Önszabályozó tanulás
A MOOC-ok sikeres teljesítésének egyik záloga a szakirodalomban önszabályozó online tanulásnak nevezett képesség.
Az önszabályozó tanulás elemei (Azzolini és mtsai., 2020):
- Tanulási célok és részcélok kitűzésének képessége
- Stratégiai tervezés: a tanulási célok eléréséhez szükséges tevékenységek időzítésének, sorrendjének, teljesítésének meghatározása és betartása
- Önértékelés: saját előrehaladás megítélése szempontok alapján, a tanulmányi folyamat nyomon követése a célkitűzéseket szem előtt tartva
- Feladat-stratégia: a tanulási idő és tevékenységek szervezése, tervezése és átgondolása, időmenedzsment; kitartás, erőfeszítés-szabályozás (a befektetett munka figyelemmel kísérése és kitartás kihívások esetén is).
- Feldolgozás: az új és a régi ismeretek összekapcsolása, új jelentés felépítése, a tanultak kibővítése és módosítása, hogy jelentőségteljesebbé és megjegyezhetőbbé váljanak
- Segítségkérés másoktól, pl. oktatótól vagy tanulótársaktól, illetve külső segédanyagok felkutatása, tanulmányozása.
A TeachUP beválásvizsgálat több ponton is mérte a résztvevők önszabályozó tanulását. Ezek alapján a kurzusok elvégzése során a teljesítőknek javultak egyes, önszabályozó tanulással kapcsolatos készségeik, különösen a tanulási célok meghatározása és egyes feladat-stratégiai elemek, ezenkívül egyre kevésbé volt szükségük segítségre (vagy legalábbis ők maguk egyre jobbnak ítélték meg ezeket a területeket). Ez összhangban van a korábbi szakirodalmi megállapításokkal, miszerint van összefüggés az előzetes MOOC tapasztalat és a hatékony MOOC-olási stratégiák megléte között.
Hogyan támogatható egy kurzusban a résztvevők önszabályozó tanulása?
Mivel a szakirodalomból és a TeachUP beválásvizsgálatból is tudjuk, hogy a sikertelen kurzusteljesítések mögött az önszabályozó tanulás hiánya állhat, a kurzus tartalmi elemei között lehetnek önszabályozó stratégiákat bemutató, vagy azok alkalmazására emlékeztető elemek.
Önszabályozást segítő elemek a TeachUP kurzusokban:
- Javaslat tanulási napló vezetésére, emlékeztetők a tanulási napló vezetésére
- Tanulási időterv felállításának javaslása
- Felszólítás modul eleji célok meghatározására, lehetséges egyéni tanulási célkitűzések felsorolásával
- Annak hangsúlyozása, hogy a záró feladatot (óravázlatot) az egyéni tanulási céloknak érdemes alárendelni
- Modul végi reflexiós feladatok alkalmazása (pl. „Sikerült-e elérni a modul elején kitűzött célokat?”)
- Előzetes tudás, tapasztalat mozgósítására ösztönző feladatok
- Nem kötelező, bármennyiszer kitölthető, önértékelő tesztek
- Kurzuszáró óravázlatra vonatkozó, önértékelő feladat
- Emlékeztetők a határidőkre, a már elvégzett és még a résztvevők előtt álló feladatokra
- Emlékeztetők a segítségkérés lehetőségeire (társak, fórum, gyakran ismételt kérdések, moderátorok, egyes résztvevők esetében személyes tanácsadók)
A személyes tanácsadók kizárólag a vizsgálati csoportba tartozó résztvevőknek nyújtottak segítséget. A vizsgálat eredményei szerint az alábbi, tanácsadókhoz kapcsolódó megoldások bizonyultak hasznosnak a sikeres teljesítés szempontjából:
- Adatgyűjtés a résztvevőkről a támogatásra szorulók beazonosítása érdekében
- A támogatásra szorulók, köztük az online tanulásban járatlanok proaktív megkeresése
- Barátságos, rövid, de személyre szabott levelek, amelyek arról árulkodnak, hogy a tanácsadó figyelemmel kíséri a résztvevő munkáját
- A késedelmes kurzuskezdők, modulkezdők figyelmeztetése
- Személyes beszélgetés, és többféle kommunikációs lehetőség felajánlása
A fenti stratégiák alkalmazása a beválásvizsgálatban 10%-kal növelte a sikeres kurzusteljesítő pedagógusok arányát.
Csordás Ildikó írása tovább folytatódik az IntézményVezetés című sorozatunk legújabb kötetében.
A digitális stratégiákról, azok hatásairól a pedagógiára, valamint az elmúlt időszak tapasztalatairól többet olvashat legújabb kötetünkben:
Sorozatban olcsóbb! Fizessen elő az IntézményVezetés című könyvsorozatunkra, és minden kötetet 6.300 Ft-ért (+ 1.200 Ft csomagolási és szállítási költség) küldünk el Önnek!
Kiemelt kép: Woman photo created by valuavitaly – www.freepik.com