Termék Kategóriák
0 termék - Ft

Lezárni a karanténidőszakot – mit tehet az óvodavezető a sikeres újranyitásért?

A koronavírus hirtelen érkezett, és alapvető változásokat hozott mindannyiunk életébe.  Pillanatok alatt forgatta fel az életünket, biztonságérzetünket, munkánkat, rutinjainkat. Nyomában pedig sok a bizonytalanság. Mivel teszünk jót? Mekkora a veszély? Meddig tart? Hogy kell jól kezelni a karantént? Mi lesz az iskolával, az óvodával, a munkarenddel? Követi-e a Covid-19-et egy elhúzódó gazdasági válság? Hogyan lesz itt visszarendeződés? Lesz-e a járványnak második hulláma, és ha igen, mikor? Mik lesznek a hosszabb távú hatások?

 

Hiába készülnek elemzések, hiába olvassuk a számtalan írást a témában, a helyzet nagyon összetett, aligha kiszámítható. Csak annyit érzékelünk, hogy valami nagyon megváltozott, és ez az új helyzet teljesen mást kíván tőlünk: ami eddig természetes volt, most tilos, ami ellen eddig esetleg tiltakoztunk, most betartandó szabály.

 

Vezetőként jó azt is tudatosítani, hogy a karanténidőszakban csapatunk egy nagy, váratlan és megterhelő változáson ment keresztül. Ez a helyzet egy önismereti folyamat, és mindennapos tanulás lehetősége is volt mindannyiunk számára. A változás széles rétegeket érintett, de teljesen eltérő irányú és intenzitású hatásokat váltott ki, élethelyzettől, munkakörtől, egyéni alkattól függően. Új készségekre és hiányokra láthattunk rá a szervezeti és az egyéni működésben, viselkedésben, erőforrásokban, folyamatokban. Ami biztos, hogy sok olyan helyzetet és tanulságot hozott, melyekre érdemes visszatekinteni, és reflektálni, mielőtt továbblépünk. Vezetőként felelősségünk van abban, hogyan támogatjuk csapatunkat ennek az időszaknak a feldolgozásában, a tanulságok levonásában és a visszatérés utáni motivált, energikus munkavégzésben.

 

Cikkünkkel a vezetői tudatosságot szeretnénk támogatni elsősorban a csapattal mint megtartó és motiváló erővel összefüggésben. Megismerjük, hogy mi az a VUCA-világ, mit üzen a szervezetek vezetőinek, ha a legalapvetőbb emberi igényt, a biztonságot szeretnék megadni csapatuknak a folyamatosan változó környezetben. Foglalkozunk azzal, hogy az óvodai testületeket milyen hatások érték, és miért jelent kihívást a karantén időszaka alatt és után a csapat összetartása, motiválása, energizálása, illetve mit tehet a vezető ezen hatások csökkentésére. Adunk egy rövid ízelítőt azokból az alapfogalmakból, melyek fel-felmerülnek, amikor az egyén és csoport viszonyát figyeljük, és ennek a teljesítményre és motivációra gyakorolt hatását keressük. Cikkünket konkrét javaslattal zárjuk a visszarendeződés időszakára annak érdekében, hogy közösen tudjanak a nevelőtestületek reflektálni az átéltekre, tanulni a nehézségekből és megtartani a pozitívumokat, tehát lezárni a karanténidőszakot nem csak operatív, de mentális értelemben is. Ez szükséges ugyanis ahhoz, hogy az újraindulás után egy új, fejlettebb szinten folytathassa csapatunk a közös munkát.

 

Habár ezt az írást a koronavírus okozta helyzet ihlette, a benne foglaltakat érdemes beépíteni vezetői eszköztárunkba, mert bármely olyan helyzetben elővehető, ahol szervezetünknek változási folyamattal kell megbirkóznia.

 

A szerzők a Grow Csoport munkatársai: Molnár Judit szervezetfejlesztő tanácsadó, coach és pszichodráma vezető, Szabó Veronika szervezetfejlesztő tanácsadó és tréner. Írásuk teljes terjedelmében az ÓvodaVezetési ismeretek legújabb számában lesz olvasható.

 

A cikk aktualitása miatt kivételesen e-book formájában is elérhetővé tettük a 28 oldalas írást. Az ÓvodaVezetési Ismeretek című kiadványunk előfizetői NE RENDELJÉK meg az e-bookot, mert a júniusi számban megkapják a teljes anyagot!

Lezárni a karanténidőszakot – mit tehet az óvodavezető a sikeres újranyitásért?

 

Még nem előfizető? Csatlakozzon elégedett előfizetőink köréhez, indítsa megrendelését a tartalmas alapművel:

Óvodavezetési ismeretek

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet