Aktuális munkaügyi kérdések és válaszok 2018 novemberében
Dr. Selmeciné dr. Csordás Mária
Nyugdíjjal kapcsolatos kérdés
Ha a közalkalmazott 1994 szeptemberében létesített közalkalmazotti jogviszonyt, és a nők 40 évvel nyugdíjba fog vonulni, jár-e neki a jubileumi jutalom, ha már a felmentési idejét tölti, amely 2019. január 15-én ér véget?
Tehát a felmentési idő átnyúlik ugyan az esedékesség évébe, de a teljes 25 év a közalkalmazotti jogviszony megszűnésekor nem lesz meg.
Válasz
A Kjt. 78. § (3) bekezdése értelmében:
Ha a közalkalmazott jogviszonya a 30. § (1) bekezdés d) pontja alapján szűnik meg, részére a megszűnés évében esedékessé váló jubileumi jutalmat az utolsó munkában töltött napon ki kell fizetni.
Tekintettel arra, hogy a levélben említett közalkalmazott közalkalmazotti jogviszonya nem a Kjt. 30. § d) pontjában írt okból, hanem – feltehetően – a 30. § (4)–(5) bekezdése alapján szűnik meg felmentéssel, sajnos a 25. éves jubileumi jutalom kifizetésére nincs lehetőség.
Jubileumi jutalommal kapcsolatos kérdés
Kérdés
Kérdésem, hogy a fizetés nélküli szabadság beszámít-e a jubileumi jutalomba. Munkáltatónk máshogy értelmezi a törvényt.
Érdeklődnék továbbá, hogy a jubileumi jutalom alapja a 4 vagy a 8 órás bér, ugyanis az érintett közalkalmazott jelenleg 8 órás, viszont tavaly, amikor eredetileg meg kellett volna kapnia a jubileumi jutalmat, még 4 órában dolgozott.
Válasz
Tekintettel arra, hogy a Kjt. 78. §-ában írt szabályok a jubileumi jutalomra való jogosultság feltételeként nem tartalmaznak korlátozó feltételeket, így a közalkalmazotti jogviszony bármely okból történő szünetelésének, következésképpen a fizetés nélküli szabadságnak az időtartamát is figyelembe kell venni.
A jubileumi jutalom mértéke a kifizetés esedékessége idején érvényes illetmény és természetesen a törvényes kamat.
Irányadó jogszabályi rendelkezések:
Kjt. 78. §
(1) A huszonöt, harminc-, illetve negyvenévi közalkalmazotti jogviszonnyal rendelkező közalkalmazottnak jubileumi jutalom jár.
(2) A jubileumi jutalom:
- a) huszonöt év közalkalmazotti jogviszony esetén kéthavi,
- b) harminc év közalkalmazotti jogviszony esetén háromhavi,
- c) negyven év közalkalmazotti jogviszony esetén öthavi illetményének megfelelő összeg.
(2a) Miniszteri rendeletben meghatározott esetekben a (2) bekezdés alapján a jubileumi jutalom alapjául szolgáló illetmény összegébe a 75. § szerinti, ágazati, szakmai sajátosságokra figyelemmel fizetendő pótlékot is be kell számítani.
A rendelkezés megteremti annak törvényi alapját, hogy a Magyar Honvédségnél foglalkoztatott közalkalmazottak esetében a honvédelmi ágazati pótlék a jubileumi jutalom alapjául szolgáló illetménybe beszámításra kerülhessen. E lehetőség a honvédelmi tárcánál különböző jogviszonyokban foglalkoztatottak jövedelmi helyzetének közelítését szolgálná. A cél eléréséhez szükséges a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosítása, mind a jubileumi jutalom számításának szabályai tekintetében, mind az ágazati beszámítási szabályokhoz szükséges felhatalmazó rendelkezés megalkotása vonatkozásában. A felhatalmazó rendelkezés kidolgozása során a törvény figyelemmel volt arra is, hogy a belügyminiszter irányítása alatt álló rendvédelmi szerveknél foglalkoztatott közalkalmazottak részére a rendvédelmi ágazati pótlék szintén beszámít a jubileumi jutalom alapjába.
(3) Ha a közalkalmazott jogviszonya a 30. § (1) bekezdés d) pontja alapján szűnik meg, részére a megszűnés évében esedékessé váló jubileumi jutalmat az utolsó munkában töltött napon ki kell fizetni.
(4) Ha a közalkalmazott közalkalmazotti jogviszonya – a 25. § (2) bekezdés b) pont 1. alpontja szerinti áthelyezés vagy g) pont ga) alpontja szerinti rendkívüli felmentés kivételével – megszűnik, és legkésőbb a megszűnés időpontjában nyugdíjasnak minősül [Mt. 294. § (1) bekezdés g) pont], vagy felmentésére a 30. § (4) bekezdése alapján kerül sor, továbbá legalább harmincöt évi közalkalmazotti jogviszonnyal rendelkezik, a negyvenéves közalkalmazotti jogviszonnyal járó jubileumi jutalmat részére a jogviszony megszűnésekor ki kell fizetni.
(5) A (4) bekezdésben szereplő rendelkezést a közalkalmazott örököse tekintetében megfelelően alkalmazni kell akkor is, ha a közalkalmazott jogviszonya elhalálozás miatt szűnik meg.
Végzettség megítélése
Kérdés
Foglalkoztatható-e két tannyelvű általános iskolában angol nyelv tanítására az alábbi végzettséggel-szakképesítéssel rendelkező munkavállaló: okleveles pedagógiatanár kredit-igazolás tanulmányok folytatásához?
Válasz
Áttekintve a megküldött dokumentumokat, megállapítható, hogy:
- a kreditigazolás 2. oldalának első bekezdésében írtak szerint a képzés célja, hogy a hallgató a tanulmányait angoltanárképzésen, később mesterszakon tudja folytatni;
- az érintett pedagógus angoltanár mesterképzésen nem vett részt;
- oklevele „okleveles pedagógiatanári” végzettséget-szakképesítést igazol;
- önéletrajzában az angoltanári mesterképzés csak a tervezett tanulmányok között szerepel.
A fentiekre figyelemmel angolnyelv-tanárként nem lehet alkalmazni.
Pedagógus munkaidejének beosztása
Kérdés
Mennyi betanított órát lehet elrendelni a napközis munkakörben foglalkoztatott pedagógusnak?
Válasz
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (Nkt.) 3. számú melléklete „napközis” tanítói/tanári munkakört nem tartalmaz. A neveléssel oktatással lekötött idejét, pedagógus munkaidejét nem lehet csak ilyen tevékenységgel kitölteni.A munkakör a „plusz betanított órának” megfelelő lehet.
Differenciálással kapcsolatos kérdés
Kérdés
Óvodavezetőként kérdésem a következő:
A 2017. évi szeptemberi béremeléses iratokban nem hivatkoztunk a jogszabályokra, nem differenciáltunk, és nem rendelkeztünk arról sem, hogy a 2017/2018-as nevelési évre vonatkozik az illetmény. Most sem szeretnék differenciálni.Kell-e készítenem valamilyen iratot?
Válasz
A megküldött 2017. 09. 01. napján készített kinevezés-módosításban:
- hivatkoztak az Nkt. megfelelő rendelkezésére,
- meghatározták – hiszen a program automatikusan beírta –, hogy a módosított illetmény a 2017/2018-as nevelési évre történt,
- mint írja, nem differenciált, és
- most sem kíván differenciálni.
A „differenciálás” nem volt, és ma sem kötelező, így 2018. 09. 01. napjától a kinevezést úgy kellett elkészíteni, hogy az illetmény változatlan, de ismét határozott időre, a 2018/2019-es tanévre – nevelési évre – történt.
Irányadó jogszabályi rendelkezések:
Nkt. 65. §
(1) A fokozatokhoz és ezen belül az egyes fizetési kategóriákhoz tartozó garantált illetményt az illetményalap százalékában az (1a) bekezdés és e törvény 7. melléklete állapítja meg.
(1a) A köznevelési intézmény vezetője a pedagógus munkavégzése színvonalát, nyújtott munkateljesítményét kompetencia- és teljesítményalapú értékelési rendszer alapján értékeli, és ennek figyelembevételével a munkáltató – tankerületi központ által fenntartott köznevelési intézmény esetében a köznevelési intézmény vezetője, szakképzési centrum esetében a tagintézmény-vezető javaslatára és egyetértésével – a tanévre vonatkozóan a pedagógus besorolása szerinti illetménytől eltérően is meghatározhatja az illetményét azzal, hogy a pedagógus illetménye nem lehet kevesebb, mint a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott vetítési alap
- a) középfokú végzettség esetén 119,6 százaléka,
- b) alapfokozat esetén 174,5 százaléka,
- c) mesterfokozat esetén 193,2 százaléka
alapulvételével megállapított illetményalappal számolt illetmény.
(2) Az illetményalap a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott vetítési alap
- a) középfokú végzettség esetén százhúsz százaléka,
- b) alapfokozat esetén száznyolcvan százaléka,
- c) mesterfokozat esetén kétszáz százaléka.
Több fórumon – Köznevelési Kerekasztal, szakszervezeti tárgyalások stb. – több ízben felmerült a minőségi munkavégzés anyagi elismerése lehetőségének megteremtése a pedagógusok esetében. A pedagógus-előmeneteli rendszer ugyanis – bár kétségkívül növeli a pedagógusok megbecsülését, társadalmi presztízsét – nem ad lehetőséget érdemben az illetmények, munkabérek differenciált meghatározására. Bár jelenleg is szerepel a törvényben a keresetkiegészítésben és a jutalomban részesítés lehetősége, ám ezek biztosítása a fenntartó anyagi lehetőségeinek függvénye. Annak érdekében, hogy a központi költségvetés adta keretlehetőségek figyelembevételével a lehető legnagyobb arányú generális, minden pedagógust érintő béremelés és a pedagógus egyéni teljesítménye alapján történő differenciálás is megtörténjen, a 2016. szeptember 1-jei és a 2017. szeptember 1-jei pedagógus-illetményemelés fedezetének különbözetét az intézményvezető teljesítmény alapon, az egyes pedagógusok között különbséget téve, eltérő mértékben is juttathatja a pedagógusoknak. Az illetmények, munkabérek eltérő mértékben történő megállapítása nem történhet kizárólag az intézményvezető diszkrecionális jogkörében, ezért – kizárandó a túlzott szubjektivitást – garanciális szabályként egy kompetencia- és teljesítményalapú értékelési rendszer bevezetését és a pedagógusok ez alapján történő értékelését írja elő a törvény.
Megjegyzés: a (2) bekezdés hatályos 2018/2019-re is, ha nem differenciálnak a munkáltatók!
További hasznos kérdéseket és válaszokat a Joggyakorlat a közoktatásban – Munkaügy a közoktatásban című kiadványunkban talál.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!