Szervezeti mobbing az intézményekben – A lelki terror szervezetpszichológiája
A jól működő közösség vezetőjének érdemes minél több információval rendelkeznie a munkahelyi pszichoterror, a szervezeti diszkrimináció, a bántalmazás, a zaklatás kommunikációs jellemzőiről, hogy ha az általa irányított szervezetben is megjelennek hasonló viselkedésminták, felkészülten kezelhesse azokat.
A tanulmány a munkavállalók közötti zaklatás jelenségét, a folyamatban utolérhető szerepeket mutatja be, és megoldási javaslatokat is tartalmaz. Ezzel segíti a szervezet vezetőjét abban, hogy megelőzze vagy időben felismerje a jogsértést, és megfelelően intézkedhessen a munkavállalók védelmében, hiszen a munkahelyi zaklatás megelőzésében a munkáltatók és munkavállalók jogtudatos együttműködése a leghatékonyabb módszer.
Részlet a cikkből.
A teljes írást a Joggyakorlat a közoktatásban 2019 februári számában olvashatja.
Zaklatás-szerepek
Áldozat
A zaklatásnak áldozatul esők mobbingról kialakított megközelítései ellentétesek a zaklatóéval. Ha az utóbbiak alkalmanként és rendszertelenül is cselekednek, előbbiek mindezt rendszeresnek, gyakorinak, állandónak észlelik. Kockázati tényezőnek tekinthető az alacsony szintű szociális készség, az önértékelés hiánya, a csoportnormákkal szembeni konfliktusok jelenléte, az érzelmi labilitás, az elutasítás iránti fokozott érzékenység.
Az áldozatok munkával kapcsolatos attitűdjei közül kiemelhető, hogy
- a munka szubjektív fontossága nagyobb,
- csökkent a távolságtartó képesség,
- fokozott az áldozatvállalási készség,
- fokozott a hajlamuk a feladásra, és
- kevésbé proaktív a problémakezelésük.
Zaklató
A zaklató (vezető) viselkedésmintájában gyakran utolérhető a munkavállalói létszámcsökkentésre irányuló tudatos, racionális megközelítés, a személyes szempontú verseny vagy a szervezeti rivalizálás, irigység, a nárcisztikus személyiségvonások:
- saját fontosságáról nagyzoló érzés;
- határtalan sikerről, hatalomról fantáziál;
- hiszi, hogy különleges, akit csak a társadalmi ranglétrán magasan állók értenek meg;
- túlzó csodálatot vár;
- feljogosultság érzése;
- interperszonálisan önző, empátiahiány;
- irigységérzet;
- gőgös, fennhéjázó magatartás.
Fokozott a zaklatásveszély az önállótlan, felkészületlen, tehetségtelen vezetők és a jó felkészültségű, döntési lehetőséghez ritkán jutó beosztottak együttműködése során.
Megoldások
Ahhoz, hogy a zaklatásos események minél alacsonyabb számban forduljanak elő a munkahelyi környezetben, a munkáltató pozitív, a munkahely minden szereplőjét érintő intézkedésekre van szükség.
Ennek érdekében a munkahelyeken szervezett formában kell informálni a munkavállalókat a zaklatással, a panasztétel lehetőségével, módjával, a panasz kivizsgálásának menetével és a zaklatás következményeként hozható intézkedésekkel kapcsolatos adatokkal.
Fontos eleme a zaklatások megelőzésének a hatalom decentralizálása: a túlzott hatalom és befolyás gyakran párosul agresszióval, amely könnyen fordulhat zaklatásba, ezért lényeges, a szervezeti kultúrát is érintő kérdés, hogy biztosítsuk a munkavállalókat arról: a zaklatás áldozatát nem érheti hátrány az eset jelentése miatt.
Tovább olvasnád? Rendeld meg a Joggyakorlat a közoktatásban című kiadványunkat a képre kattintva és ehhez hasonló tartalmakat küldünk!
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!