A távoktatásra való áttérés kihívást jelent a családok számára. A szülőknek át kell gondolkodniuk azt, hogyan támogathatják gyermekeiket; hogyan tudnak egy olyan struktúrát és napirendet kialakítani, amivel a hozzájárulnak a gyermekeik sikeréhez; és hogyan követhetik nyomon és segíthetik a gyerekek tanulási folyamatát. Néhány gyermek könnyedén boldogul majd a távoktatás alatt, míg másoknak nehézséget okoz. Az az alábbi útmutató célja, hogy segítse a szülőket végiggondolni, mit tehetnek, és hogyan segíthetnek a gyerekeknek azért, hogy sikeresek legyenek a távoktatásban/távoktatás alatt.
Állítson fel egy napirendet és határozza meg az elvárásokat!
Az első napon, amikor a Heritage International School elindítja a távoktatást, fel kell állítani a napirendet, és meg kell szabni az elvárásokat. Arra biztatjuk a szülőket, hogy határozzák meg a gyerekek iskolai idejét. Azt javasoljuk, hogy 9 órakor kezdjék meg a tanulást a gyerekek. A lefekvési szokások ne változzanak se a kicsi se a nagy gyermekek esetén.
A gyermekeiknek rendszeresen kell mozogniuk és szüneteket kell tartani a tanulás közben. Fontos, hogy a szülők felállítsák ezeket a szabályokat még az elején, amikor elkezdődik a távoktatás, hogy napokkal később ne az derüljön ki, hogy a gyermek a napirend hiányával küzd.
Segítse gyermekét aktívan a tananyag feldolgozásában
Egy átlagos iskolai napon a gyermeke legalább tucatszor, de lehet, hogy több százszor interakcióba lép más diákokkal és felnőttekkel: beszélget a kortársaival, megosztja az ötleteit, kisebb-nagyobb csoportban párbeszédet folytat, folyamatosan kérdezhet és lehetősége van részt venni és a közös munkában. Bár néhányat ezek közül a virtuális platformon is megvalósíthat, sok mindent nem.
Az emberek akkor tanulnak a legjobban, ha lehetőségük van arra, hogy feldolgozzák és megosszák a tanult információkat másokkal.
A nap elején és végén ajánlott ellenőrzések mellett a szülőknek érdemes rendszeresen rákérdezni arra, hogy miről tanul a gyermekük. Fontos azonban, hogy a gyerekek és ne a szülők végezzék el a feladatokat, még akkor sem, ha nehezen megy.
Alakítsa ki a fizikai teret gyermekének a tanuláshoz!
Valószínűleg már van egy hely, ahol a gyermeke otthon tanul, ahol a házi feladatait készíti, de az tér nem biztos, hogy a legalkalmasabb arra, hogy hosszabb távon ott tanuljon a távoktatás alatt. Arra biztatjuk a családokat, hogy alakítsanak ki egy olyan helyet, ahol a gyerekek tanulhatnak. Ez lehet egy közös helyiség, és nem a gyermeke szobája. Egy olyan helynek kell lennie, amely időnként csendes, és megfelelően használható a wi-fi, ha ez lehetséges. Mindenekelőtt olyan tér legyen, ahol a szülők jelen vannak, és figyelemmel kísérhetik a tanulási folyamatot.
Kövesse a tanári kommunikációt!
A tanárok szükség esetén emailben veszik fel a kapcsolatot a szülőkkel, amennyiben ez szükséges. Azt, hogy milyen gyakori és részletes ez a kommunikáció a gyermeke kora, érettségi szintje és önállósága határozza meg.
Szeretnénk, ha a szülők kapcsolatba lépnének a tanárokkal. De kérjük, hogy vegyék figyelembe, hogy a tanárok több tucat családdal kommunikálnak, ezért az üzenet legyen tömör, fontos és tudatos. Arra is bátoríjuk/biztatjuk a szülőket, hogy magyarázzák el a tanárok által használt rendszereket pl. Razkids, Google GSuite.
Kezdje a napot ellenőrzéssel, és fejezze is be ezzel!
Reggel kérdezze meg gyermekét, hogy mit fog ma tanulni? Milyen tanulási célokat tűzött ki arra a napra? Hogyan fogja tölteni az idejét? Milyen anyagokra van szüksége? Milyen segítséget igényel? Ez a rövid párbeszéd sokat számít. Lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy feldolgozzák a tanároktól kapott utasításokat. Segít nekik megszervezni a napjukat, és priorizálni. Az idősebb diákok talán nem szeretnének erről beszélni a szüleikkel, de ennek ellenére is szükséges. Ezeket a párbeszédeket be kell építeni a napirendbe! Nem minden tanuló boldogul jól a távoktatásban, egyesek küzdenek a nagy önállósággal, mások a szervezettség hiányával. Ezeket az ellenőrzéseket érdemes a legelején kialakítani, mielőtt a diákok lemaradnának, vagy elkezdenének küzdeni a helyzettel.
Jelöljön ki a csendre és reflexióra szánt időt!
A többgyermekes családok számára kihívás, hogy hogyan tudják gyermekeik szükségleteit összeegyeztetni, pláne akkor, ha különböző korúak. Lehetnek olyan periódusok, amikor a testvéreket külön kell ültetnie, hogy mindenki oda tudjon figyelni a leckére. Akár kipróbálhatja a zajcsökkentő fejhallgatókat is, hogy kizárja a zavaró tényezőket.
Ösztönözze a fizikai aktvitást, testmozgást!
Emlékeztesse gyermekeit, hogy időnként mozogjanak! Ez nagyon fontos az egészségük, a közérzetük és a tanulás szempontjából is. Testnevelőtanáraink javasolni fognak tevékenységeket, gyakorlatokat, de a szülőknek ösztönözniük kell a testmozgást. Gondolkodjon el azon is, hogy gyermekei hogyan végezhetnek több házimunkát! Ne hagyja annyiban, várja el tőlük, hogy beszállnak a munkába!
Figyeljen arra, hogy gyermeke mennyire aggódik vagy stresszel!
Az Heritage International School csak akkor vezeti be a távoktatást, ha súlyos vészhelyzet áll fenn. Amennyiben ez megtörténik, a szülőknek feltétlenül segíteniük kell a gyermekeknek az átélt érzelmek (aggodalom, idegesség) feldolgozásában. Bár nehéz, tegyen meg mindent azért, hogy saját aggodalmát ne közvetítse a gyermekei felé. Rosszkedvűek lehetnek, még akkor is, ha nem ismerik el, ezért amennyire csak lehet, biztosítsa a normál rutint számukra.
Ellenőrizze, hogy gyermekei mennyi időt töltenek online!
Nem szeretnénk, hogy diákjaink 7-8 órán keresztül bámulják a számítógép képernyőjét. Kérjük, vegyék figyelembe, hogy tanáraink nagy része nem szakértője a távoktatásnak, így időbe telhet, mire megtalálják a megfelelő egyensúlyt az online és offline oktatás között. Tanárink és az adminisztrátoraink rendszeresen megkeresik majd, hogy megkérdezzék, hogyan látja, min kellene változtatni. Előre is köszönjük türelmét és együttműködését!
Adjon lehetőséget a társas kommunikációra, de szabályozza a közösségi média használatát!
Ha az iskola bezár, mindig nagy az izgalom. De ha az iskola bevezeti a távoktatást ez hamar el fog múlni, mivel a diákok elkezdik hiányolni a barátaikat, osztálytársaikat és tanáraikat. Segítsen abban, hogy gyermeke fenntartsa a kapcsolatot a barátaival, amennyire a helyzet megengedi. Kérjük, ellenőrizze/monitorozza a közösségi média használatát, különösen, ha hosszabb időre bezár az iskola. Az olyan közösségi média applikációk mint a SnapChat, Instagram vagy a Facebook nem hivatalos, iskola által engedélyezett kommunikációs csatornák. Ezért kérjük a szülőket arra, hogy figyeljék a közöségi média használatot! Emlékeztesse gyermekeit, hogy kommunikáljanak megfelelően, tiszteletteljesen és udvariasan, képviseljék a családi értékeket, amikor kapcsolatba lépnek másokkal! A tanulók az írott kommunikáció során (hangnem, szavak) sértegethetnek vagy megbánthatnak másokat.
A tananyaggal, az órákkal, a segédanyagokkal vagy a tanulási tevékenységekkel kapcsolatos kérdéseivel, kérjük, vegye fel a kapcsolatot a tantárgyat tanító pedagógussal!
Személyes, tudományos, társadalmi aggályaival kapcsolatban vegye fel a kapcsolatot az iskolai tanácsadóval (név, email), vagy az igazgatóval (név, email) vagy adott esetben a tanuló osztályfőnökével vagy az adott tantárgyat oktató pedagógussal!
Forrás: https://sites.google.com/heritage.md/distancelearning/guidelines-for-parents
Kiemelt képek: Mockup psd created by freepik – www.freepik.com
Education photo created by freepik – www.freepik.com