Gyere, tágas a világ! – Játékok ejtőernyővel

 

A cikkben az olvasóknak azt szeretném bemutatni, hogy hogyan használjuk az ejtőernyőt foglalkozásokon, órákon. Továbbá foglalkozom a személyiségfejlesztő, önkibontakozást támogató hatásaival is. Az ejtőernyő és a nagykendő nem csupán élményt ad, felszabadít, hanem komplex fejlesztő tartalmakkal is rendelkezik.

 

Napjainkban mind népszerűbb a nagyméretű színes ejtőernyő, mint játékeszköz. Bölcsődések, óvodások foglalkozásain kerül elő általában két-három sztenderd játék erejéig. Rendszerint levezető vagy energetizáló játékként használják a pedagógusok, foglalkozásvezetők.

 

Segíti a köralakítást, közösségi élményt ad az intenzív együttmozgás, az ejtőernyő együttes fel-le mozgatása által, illetve a mindig nagysikerű kislabdák röptetésével.

 

De vajon mennyire tudatosodik a használókban, hogy mit is fejlesztenek ezek a játékok? És milyen további játéklehetőséget rejt magában az ejtőernyő? Az ejtőernyős játékok miként járulhatnak hozzá a sajátos nevelési igényű gyerekek integrált, inkluzív neveléséhez? Ezekre a kérdésekre Az egészségfejlesztés nagykönyve című kiadványunk júniusi számában válaszol a szerző részletesen.

 

 

Néhány játékötletet mutatunk most:

 

Válassz színt!

Beszéd, verbális kommunikáció nélkül, előre megbeszélt szabály szerint fogják meg a gyerekek a színes ejtőernyőt. Ketten-ketten álljanak egy adott színcikkhez. Ritmizálva el is mondhatjuk a kialakult kendőtartási rendet, például: „Zsuzsi kék; András sárga; …” Aztán lefektetjük az ejtőernyőt a földre, eltávolodunk tőle amíg szól a zene, vagy énekelünk, nem mehetünk vissza, ha vége, akkor ismét meg kell találni korábbi helyünket. Lehet egy kiválasztott, vagy önkéntes szereplő, aki megkísérli visszaállítani az elszéledt lovakat a karámjukba, felidézve a korábbi rendet.

Fejlesztő hatás: jégtörő játék, figyelemmegosztás, együttműködés, szerialitás, színazonosítás.

 

 

Gumicukor-csomagoló

Mindenki húzza a kendőt, feszesen tartják, akár oldalazó lépésekkel haladhatnak is körbe. A játékvezető egy nevet kiált, vagy énekel egy dalt, amibe beleénekeli valakinek a nevét, mire azt a gyereket/játékost minél hamarabb körül kell tekerni az ejtőernyővel úgy, hogy senki nem engedheti el. Ezt a játékot inkább iskolásoknak ajánlom. Óvodások ejtőernyő nélkül játszhatnak hasonló játékot. Ők szabadon sétálnak, és a társuk nevét hallva, őt körülfogják, vagy hozzáérnek ahhoz, aki ezt elfogadja.

Fejlesztő hatás: jégtörő játék, ismerkedő játék, empátia, együttműködés.

 

 

Szerző: Hegedűsné Tóth Zsuzsanna – ELTE TÓK oktatója, zenetanár, óvodapedagógus, bölcsész, a Mindenben zene módszer és Tesz-vesz muzsika program kidolgozója

 

A teljes cikk és további játékötletek Az egészségfejlesztés nagykönyve című kiadványunk júniusi számában olvasható.

 

 

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?