Termék Kategóriák
0 termék - Ft

Gerincvédelem az iskolában

A sok ülés és az okostelefon fölé görnyedés a digitális kor gyermekeit minden eddiginél jobban veszélyezteti. Ahogyan azonban az autóból sem tudjuk kiszedni az emberiséget (bár az is igen sok veszélyt tartogat az egészségre nézve), úgy a „kütyüktől” sem tudjuk elvonni őket. Mit tehetünk mégis?

 

  • Törekedjünk a helyes ülésre: válasszunk jó széket, megfelelő asztalt, tanítsuk meg és gyakoroljuk a helyes ülést.
  • Ügyeljünk az iskolatáska megfelelő súlyára.
  • Minél több mozgást biztosítsunk a gyermekek részére.
  • A helyes testtartás érdekében speciális tartásjavító gyakorlatokat végezzünk a gyerekekkel mindennap (akár többször is).

 

Mire figyeljünk az iskolatáskával kapcsolatban?

 

A szükséges iskolaszerekkel megpakolt iskolatáska súlya ne haladja meg a gyermek testsúlyának 10 százalékát. Ennek érdekében a szülőknek, a pedagógusoknak és a gyermekeknek sokat kell még közösen tenniük, mert a gyerekek ma jóval nehezebb táskákat cipelnek, melyen leginkább a közös odafigyelés segíthet (jogszabály van ugyan, de az ehhez kevés!).

Hogyan figyelhetünk oda?

 

Kérjük meg az iskolai védőnőt, hogy egyszer toppanjon be az osztályba, és meglepetésszerűen mérje meg a gyerekek iskolatáskájának súlyát (meg a gyerekek testsúlyát is). A gyerekek, a pedagógusok és a szülők is meg lesznek lepve, és mély nyomot hagy bennük, mikor kiderül, hogy a gyerekek testsúlyának 10 százalékánál nem szabadna nehezebbnek lennie a táskáknak. Ezután a védőnő körülbelül egy hét múlva újra lepje meg a gyerekeket a méréssel: ki fog derülni, hogy mindenki törekedett a táska súlyának csökkentésére – mert közösen odafigyeltek!

 

Biztosítsunk minél több mozgást a gyermekek számára!

A WHO (Egészségügyi Világszervezet, EVSZ) ajánlása szerint gyermekkorban az egészséges testi, lelki, szellemi fejlődéshez napi 60 perc mozgásra van szükség.

 

Hétköznapokon ezt nagyszerűen segíti a mindennapos testnevelés, ami 2012 óta végre előírás lett, és 4 tanévig tartó fokozatos bevezetés után 2015 szeptembere óta minden tanuló részesül benne. Mivel a 45 perces mindennapos testnevelés azonban önmagában nem teljesíti az egészséghez szükséges napi 60 perc mozgást, ezért minden tanulónak még egyéb mozgásra is szüksége van.

 

Nem szolgálja a gyerekek egészségét, ha a mindennapos testnevelést úgy oldják meg, hogy összevonnak testnevelési órákat – hiszen így lesznek olyan napok, amelyeken nincs mozgás az iskolai napirendben! (Az úszásoktatás életvédő jelentősége miatt jogszabályban elfogadott kivételt jelent!)

 

A mindennapos testnevelés hatékony, az egészséget minél jobban szolgáló megvalósítását a szülők is nagyban segíthetik, ha gyermekeiket a részvételre serkentik: nem adnak, és nem szereznek nekik fölösleges felmentéseket, és a testnevelésben természetszerűen adódó nehézségek leküzdésében támogatják őket („Nem baj, ha most nem sikerült, majd legközelebb már jobban megy!”)

 

Vajon hányan gondolkodtak már el azon, hogy mi kell a gyerekek jobb egészségéhez: tornaterem vagy testnevelésóra, azaz mozgás mindennap?

 

A hétvégéken nagyon hasznos, ha a család minél többször kirándulni megy, ez nemcsak kitűnő mozgásprogram, hanem egyúttal a természet szeretetére is nevel, ugyanakkor kitűnő közös program a család egésze részére. (A gyermekek nagyon igénylik a figyelmet, a velük közös, jó élmények sokaságát!)

 

 

Szerző: Dr. Somhegyi Annamária PhD, WHO Schools for Health in Europe Foundation Network (SHE) EMMI által kinevezett nemzeti koordinátora

 

A speciális tartásjavító gyakorlatok típusairól és arról, hogy milyen az ideális szék, asztal és testtartás, többet olvashatnak előfizetőink. Ön még nem előfizetőnk? Rendelje meg Az egészségfejlesztés nagykönyve című kiadványunkat, és napi egy kávé áráért módszertani ötleteket és hasznos tudnivalókat küldünk Önnek!

Az egészségfejlesztés nagykönyve

Mozgásos kompetenciák fejlesztése az óvodában

 

Kiemelt kép: School photo created by kstudio – www.freepik.com

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet