A gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézményekben foglalkoztatott pszichológus munkaidő-beosztása
Kérdés
Mely szabályok irányadók a gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézményekben foglalkoztatott pszichológus munkaidő-beosztására?
Válasz
A közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról rendelkező 257/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet
1. §
(3) E rendelet alkalmazásában
b) gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmény: a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) szerinti gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltató tevékenységet végző szervezet vagy annak szakmailag önálló szervezeti egysége;
c) integrált intézmény: integrált szervezeti formában működő szociális intézmény;
d) közös igazgatású intézmény: közös igazgatású, több önálló intézményegységből álló gyermekjóléti és gyermekvédelmi intézmény;
(A Törvény 55. §-ához)
7. §
(2) A teljes napi munkaidőből hat órát kell a munkahelyen eltölteni
a) a gyógymasszőrnek, a konduktornak, a gyógytornásznak, a logopédusnak, a pszichológusnak, a gyógypedagógusnak és a fejlesztőpedagógusnak;
7/A. §. (1) A heti teljes munkaidőből 30 órát [a Gyvt. 15. § (12) bekezdése szerinti neveléssel, fejlesztéssel és vizsgálattal lekötött munkaidő] kell a munkahelyen, a gyermekkel, fiatal felnőttel foglalkozva, illetve más személy vizsgálatát végezve eltölteni
a) a gyermekotthonban, az utógondozó otthonban a nevelőnek, a pszichológusnak,
b) a javítóintézetben a nevelőnek, a pszichológusnak, az utógondozónak, a szakoktatónak,
c) a területi gyermekvédelmi szakszolgáltatást nyújtó intézményben a
pszichológusnak és a gyógypedagógusnak.
Gyvt. 15. §
(12) Ha a pedagógus-munkakörben foglalkoztatott személy foglalkoztatása a (3) bekezdésben meghatározott gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézményben vagy az (5) bekezdésben meghatározott javítóintézeti nevelést nyújtó intézményben történik, számára a teljes munkaidő 60–75%-ában (a továbbiakban: neveléssel, fejlesztéssel és vizsgálattal lekötött munkaidő) a gyermekekkel, fiatal felnőttekkel való közvetlen, egyéni és csoportos foglalkozás, fejlesztés és oktatás tartása, a gyermekek, fiatal felnőttek és a velük kapcsolatos intézkedések meghozatala, a számukra nyújtott ellátások meghatározása szempontjából jelentőséggel bíró személyek személyiségállapotának
vizsgálata, pedagógiai megfigyelések végzése és családgondozási, utógondozási feladatok ellátása rendelhető el a Kjt.-nek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról szóló kormányrendeletben foglaltak szerint.
A Gyvt. 15. § (11)–(15) bekezdései határozzák meg a gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézményekben és a javítóintézetekben pedagógus-munkakörökben dolgozók foglalkoztatására vonatkozó keretszabályokat, melyeket a közoktatásról szóló törvény szabályozott korábban. A gyermekvédelmi szakellátást nyújtó intézmények és a javítóintézetek speciális feladataira tekintettel szükséges pontosítani a neveléssel, fejlesztéssel és vizsgálattal lekötött munkaidőben ellátandó feladatok körét annak érdekében, hogy valamennyi pedagógus-munkakörben ellátott feladat teljes körűen megjelenjen.
A teljes írás a Joggyakorlat a közoktatásban – Munkaügy a közoktatásban című kiadványunkban jelent meg, amelyet az alábbi képre kattintva megrendelhet (FIGYELEM! Az alapmű a fenti cikket NEM tartalmazza!)