30. születésnapját ünnepli az Erasmus program
Győrpál Zsuzsanna, Tempus Közalapítvány
30 év eredményei
Az Erasmus eredetileg felsőoktatási csereprogramként indult azzal a céllal, hogy a hallgatók belekóstolhassanak abba, milyen egy másik országban élni és tanulni.
Mára azonban az Erasmus+ program számos további lehetőséget is kínál a nemzetközi tapasztalatszerzésre: a pedagógusok többek között
- külföldi kurzusokon,
- módszertani továbbképzéseken és
- intézménylátogatásokon vehetnek részt, vagy
- más országok oktatási intézményeivel együttműködve dolgozhatnak egy-egy közös témán.
Az Európai Unió által támogatott program idén ünnepli a 30. születésnapját. Ez idő alatt összesen több mint 9 millióan vettek részt benne.
Magyarországról 1998-ban utazhattak ki az első ösztöndíjas hallgatók, majd a köznevelés, a szakképzés, a felnőtt-tanulás és az ifjúsági programok területén is elindulhattak a nemzetközi együttműködések. Hazánkból eddig több mint 220 ezren kapcsolódtak be a programba.
A köznevelés, a szakképzés és a felnőtt-tanulás területén mostanáig több mint 12 000 magyar koordinálású projektet valósítottak meg. 2016-ban 6000 pedagógus, oktató, oktatási szakértő és kísérő tanár vett részt az Erasmus+ programban Magyarországról, közülük 2800-an köznevelési intézmények munkatársai.
Tudta?
A 30. évforduló alkalmából a Tempus Közalapítvány felhívást tett közzé, amelyben a program arcait keresték. Az Erasmus+ tanárok Facebook-oldalon zajlott szavazás közönségdíjasa egy pécsi óvónő, Schmidt Éva lett, aki így nyilatkozott:
„Büszke vagyok arra, hogy óvodaként megálltuk helyünket a nemzetközi együttműködésekben, projektjeink nívódíjra jelölése is mutatja, hogy a legkisebb korosztállyal is lehet csodás eredményeket elérni, színvonalas programokat megvalósítani.”
Mire lehet pályázni?
Óvodák, iskolák, kollégiumok és közművelődési intézmények stratégiai partnerségekben való részvételre és mobilitási projektek megvalósítására pályázhatnak az Erasmus+ programban.
Tapasztalatok
A Tempus Közalapítvány 2017 elején lezárult felmérésében arra voltak kíváncsiak, hogy az óvodai és iskolai stratégiai partnerségek pályázattípusban részt vevők mit tartanak a külföldi tanulmányutak legfőbb előnyeinek.
88 tapasztalt pályázó intézmény válaszaiból a következők derültek ki:
- Egymás kultúrájának megismerése, a nyelvi és kommunikációs készségek erősítése hozzáadott értéket képvisel a mobilitások alatt.
- Az együttműködés közvetlen átélése, a közös produktív munka, teljesítményre ösztönzés és inspiráció nagyon fontos eleme az utazásoknak.
- A jó gyakorlatok akkor válnak igazán érthetővé, ha bepillanthatunk a megvalósítás folyamatába. A helyszínen történő megismerésük hozzájárul a könnyebb felhasználhatósághoz, az óratervekbe való beillesztéshez, illetve az intézményi stratégiai célok megvalósításához.
- A közös mobilitási események teret adnak a különböző viták, versenyek vagy más programok hazai megvalósítására is.
Az Erasmus+ programban fontos, hogy az intézmények a saját igényeikből induljanak ki, tehát olyan területeken és témákban keressék a nemzetközi együttműködés lehetőségét, amelyek terén fejlődésre, fejlesztésre van szükségük.
Lehet szó
- zenei készségfejlesztésről,
- környezettudatosságról,
- az IKT-eszközök használatáról,
- korai fejlesztésről,
- egészségtudatosságról vagy
- tehetséggondozásról,
de a legnépszerűbb témák között szerepel hosszú idő óta az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése is.
Számos nemzetközi együttműködés kifejezetten új nyelvtanulási vagy -tanítási módszerek elsajátítására, innovatív eszközök intézményi használatának megismerésére vagy újfajta tantervek, képzések hazai bevezetésére irányul.
A tanulás mellett ezek a projektek egyben hatalmas élményt is jelentenek a résztvevőknek, akik a hétköznapokból kiszakadva, új ismeretekkel gazdagodva, feltöltődve térnek haza külföldi útjaikról.
A multikulturális légkör, az újszerű feladatok és az új ismeretségek hatására a mindennapi életben is hasznos tapasztalatokat szerezhetnek a pedagógusok; elég, ha a toleranciára, az együttműködési készségekre, a kreativitásra vagy a hatékony problémamegoldásra gondolunk.
Tudta?
A Tempus Közalapítvány Tudástárában azok is inspirálódhatnak, akik még nem vettek részt nemzetközi együttműködésekben.
- A Mit csinálnak mások menüpontban már megvalósított projektek, sikeres együttműködések részleteiről olvashatnak az érdeklődők.
- A Módszertani ötletgyűjteményben pedig pedagógusok által külföldön megismert módszereket, gyakorlatokat és játékos feladatokat mutatnak be.
www.tka.hu/Tudastar
További információ
Az Erasmus+ program 30. születésnapja alkalmából Európa-szerte és Magyarországon is számos program és közösségi média akció megvalósítását tervezik.
Ezekről és az Erasmus+ programmal kapcsolatos legfontosabb hírekről, érdekességekről és eredményekről a Tempus Közalapítvány honlapján lehet tájékozódni: www.tka.hu/erasmus30
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!