Vizsgáznak a pedagógusok

Vizsgáznak a pedagógusok – A képzés és számonkérés

A Vizsgáznak a pedagógusok: a tartalomszabályozók ismeretéről szóló képzés teljesítési kötelezettsége című írásunkban beszámolunk a nevelő-oktató munka során alkalmazott tartalomszabályozók ismeretéről szóló, miniszter által elrendelhető képzés teljesítési kötelezettségéről szóló 40/2024. (IX. 2.) BM-rendeletben előírtakról, kiemelve a vizsgázás menetét.

A tartalomszabályozók kulcsfontosságúak a köznevelésben, mert biztosítják, hogy az oktatási anyagok és módszerek egységesek és következetesek legyenek az egész országban. A pedagógusok megújulása, felkészültsége a jövő záloga, csak úgy tudunk előre menni, ha megtesszük a lépéseket.

Az alábbiakban részletet közlünk a Vizsgáznak a pedagógusok: a tartalomszabályozók ismeretéről szóló képzés teljesítési kötelezettsége című írásunkból.

40/2024. (IX. 2.) BM-rendelet 2. § (1)

A köznevelésért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 62. § (5) bekezdése alapján előírja, hogy a pedagógus a nevelő-oktató munka során alkalmazott tartalomszabályozókkal összefüggő ismereteit képzés keretében megújítsa, valamint a képzés teljesítésekor, a nevelő-oktató munka során alkalmazott tartalomszabályozókkal összefüggő ismeretek elsajátítását követően az óvodapedagógus munkakörben foglalkoztatott pedagógus az Óvodai nevelés országos alapprogramjával kapcsolatos ismeretéről számot adjon.

A miniszter által meghatározott szakmai elvek alapján kidolgozott képzés és számonkérés megszervezése az Oktatási Hivatal feladata.

A képzés megkezdése előtt a Hivatal erre a célra létrehozott informatikai rendszerében, a Pedagógus-továbbképzést Támogató Rendszerben (a továbbiakban: PTTR) 2024. szeptember 13-ig az érintett pedagógusokat regisztrálni kellett.

Az óvodapedagógusok előregisztrációja, jelentkeztetése a Pedagógus-továbbképzést Támogató Rendszerben, azaz a PTTR-ben automatikus lesz, nekik nem kell jelentkezniük. 

Az iskolákban dolgozó pedagógusok jelentkeztetése annak az iskolának a feladata, ahol az érintett pedagógus alkalmazott. Az iskolákban dolgozó pedagógusok jelentkeztetését a KIR adatkezelő iskola vezetője vagy a képviselője végzi el.

Az adatkezelő intézményt minden esetben a PTTR informatikai rendszere határozza meg egy előre definiált szempontrendszer alapján, mely alapvetően a jogviszonyok legfontosabb jellemzőit veszi figyelembe.

A PTTR célja, hogy a köznevelési intézmény igazgatója, illetve delegáltja – intézményi felhasználó – adminisztrálni tudja a 2024. évi kötelező, a miniszter által előírt pedagógusképzéseket és az azokra történő jelentkezéseket, nyomon követhesse az intézmény pedagógusainak a képzéseken történő részvételét, a képzés eredményét, valamint a rendszerben lesz lehetősége a pedagógusok tanúsítványának megtekintésére is.

Az intézmény igazgatója a KIR-SZNY modulhoz hasonlóan több felhasználó számára is kioszthat hozzáférési jogosultságot a rendszerben, akár különböző feladatellátási helyekhez (pl. tagintézményekhez). A mesterjelszó-kezelő rendszerben kell a jogosultságot rögzíteni.

Különösen fontos, hogy az alkalmazott pedagógus ténylegesen használatban lévő, egyedi e-mail-címe kerüljön rögzítésre, frissítésre, mivel a Hivatal ezen elérhetőségen keresztül tartja a kapcsolatot az érintettel egyedi ügyekben. Az e-mail-címet az adatkezelő intézmény tudja rögzíteni, módosítani.

A Hivatal a képzést veszi nyilvántartásba.

(5) bekezdés. A nyilvántartás tartalmazza a képzésnek

  1. a) a miniszter által meghatározott címét,
  2. b) a nyilvántartási számát,
  3. c) a témakörét és időtartamát.

A képzést és a számonkérést a Hivatal a Nemzeti Közszolgálati Egyetem bevonásával szervezi meg.

A képzést tízórás távoktatás keretében kell teljesíteni egy alkalommal, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem által működtetett informatikai továbbképzési rendszerben.

A pedagógus a Nemzeti Közszolgálati Egyetem által meghatározott képzési-számonkérési időszakban vesz részt.

A képzéshez kapcsolódó számonkérés a rendelet hatálybalépése és 2025. január 31. között teljesíthető.

A képzés a tananyag feldolgozásából, ezután az ahhoz kapcsolódó számonkérés megoldásából áll. A tananyaghoz kapcsolódó számonkérés sikeres teljesítéséhez a pedagógusnak húsz kérdésből legalább tizenöt kérdésre kell helyesen válaszolnia, tehát 75%-ot kell teljesítenie.

Az a pedagógus, akinek sikertelen a számonkérése, még a számonkérést kettő alkalommal ismételheti meg a képzési-számonkérési időszakban.

A képzés és számonkérés, tehát a képzés teljesítését követően a Hivatal a képzés elvégzéséről a pedagógus részére tanúsítványt állít ki. A tanúsítvány tartalmazza a „megfelelt” vagy „nem felelt meg” eredményt. A „megfelelt” eredményt tartalmazó tanúsítvány igazolja a tartalomszabályozókra vonatkozó ismeretek megújítását.

A pedagógus a tanúsítványt – annak kézhezvételét követő három napon belül – a munkáltatója részére bemutatja.

Új jogviszony létesítésekor – áthelyezés esetén is – a korábban elvégzett képzésről szóló tanúsítványt a pedagógus az új munkáltató részére is bemutatja.

A pedagógusok teljesítményértékeléséről szóló 18/2024. (IV. 4.) BM-rendelet (a továbbiakban: TÉR rend.) 4. §-a a következő (3a) bekezdéssel egészül ki:

„(3a) Az értékelő vezető a (3) bekezdés a) pontja szerinti pedagógus értékelése során az 1. mellékletben foglalt táblázat 2. sora szerinti szempont értékelése során figyelembe veszi a köznevelésért felelős miniszter által az Nkt. 62. § (5) bekezdése szerint elrendelt képzés teljesítését és eredményét.”

 

  1. §. A TÉR rend. 9. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:

„(4) A 2024/2025. tanév, illetve a 2024. szeptember 1-jével kezdődő nevelési év tekintetében a 4. § (3a) bekezdését a nevelő-oktató munka során alkalmazott tartalomszabályozók ismeretéről szóló, miniszter által elrendelhető képzés teljesítési kötelezettségéről szóló 40/2024. (IX. 2.) BM-rendelet szerinti képzésre is alkalmazni kell.”

A képzés teljesítése részleteiben

A BM-rendelet kötelező képzést és az ahhoz kapcsolódó számonkérés teljesítését írja elő. A képzés egy 10 órás távoktatási, e-learning módszertanon alapuló képzés, amely online vizsgával zárul.

A képzés és számonkérés teljesítése minden érintett pedagógus számára egy-egy képzési időszakon belül, előre meghatározott sorrendben, képzési kurzusokban történik, amelyben egy-egy kurzus időtartama 84 nap (12 hét).

Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy:

Minden pedagógusnak a számára előre meghatározott 12 hetes időszakban lesz lehetősége a képzési felületre belépni, és a képzést, valamint a számonkérést teljesíteni.

Azon kötelezettek, akiknek a jogviszonya a BM-rendelet hatálybalépése és 2024. december 31-e közötti időszakban keletkezik, vagy önhibájukon kívül nem tudják a képzést és számonkérést a számukra kijelölt kurzus időszakban teljesíteni, és pótteljesítésre kapnak lehetőséget, esetükben a 84 napos (12 hetes) kurzus időszak csak akkor biztosítható, ha a számonkérési időszak végéig (2025. január 31-ig) még rendelkezésre áll ennyi naptári nap. Abban az esetben, ha a számonkérési időszak végéig már kevesebb idő áll rendelkezésre, mint 84 nap (12 hét), akkor a kötelezettek számára a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE) a számonkérési időszak végéig (2025. január 31-ig) biztosítja a képzés és számonkérés teljesítését. A kurzusok 2024. szeptember 3-át követően folyamatosan kerülnek megszervezésre és indításra az Egyetem által működtetett informatikai továbbképzési rendszerben.

A képzési kurzusokra történő beosztást az NKE végzi el. Az informatikai rendszer egyenletes terheltségének biztosítása érdekében kialakított kurzusbeosztásban az egy intézményben foglalkoztatott pedagógusok nem feltétlenül azonos időben kerülnek beosztásra, ami azt jelenti, hogy nem azonos időintervallumban tudják majd teljesíteni a képzést és a számonkérést. A kurzusbeosztásról szóló tájékoztató levelet – amely tartalmazza a képzési felületről, a regisztrációról, a belépés folyamatáról, a tananyagok megtekintéséhez és a számonkérés teljesítéséhez kapcsolódó tudnivalókról szóló részletes információkat – az NKE küldi meg minden pedagógus részére, a köznevelés információs rendszerében (KIR) rögzített e-mail-címére 2024. szeptember 3-át követően folyamatosan. A képzés során a pedagógusnak az egyéni tanulási útjának megfelelő képzést és számonkérést kell elvégeznie. Az egyéni tanulási út kijelölése a jelentkeztetés során történik meg.

 

 

Figyelem!

Az óvodapedagógus munkakörben dolgozók esetében a képzés az alábbi elemekből áll:

  • Óvodai nevelés országos alapprogramja általános tananyag, amely az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló kormányrendeletben foglalt szabályokat feldolgozó általános e-learning elem;
  • vizsga elem, amely az általános elemben ismertetett tudásanyagból összeállított 20 kérdésből álló e-learning vizsga.

 

Ezek a szerepek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az egységes oktatási tartalmak hatékonyan és eredményesen valósuljanak meg.  Az óvodapedagógusok a „363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról” tudásáról adnak számot.

Legyen biztos tájékozódási forrása a 2024/25-es nevelési évben is az ÓvodaVezetési Ismeretek kiadvány!