Termék Kategóriák
0 termék - Ft

Munkaerő – Az elkötelezettség megnyilvánulása

Nem a gyorsaság a legfontosabb a tudományos létben. Az elkötelezettség, az érdeklődés, az akarat valamit igazán megtudni és megérteni.
Wigner Jenő

 

A dolgozói elkötelezettség egyértelmű jele az, amikor a munkavállaló pozitívan nyilatkozik az adott cégről, esetleg ajánlja az adott cég termékeit, szolgáltatásait, vagy szívesen ajánlja a céget ismerőseinek, barátainak mint munkahelyet. Az elkötelezettség mérésére kérdőíveket is használnak és évente egyszer a teljes dolgozói állományt megkérdezik arról, hogy hogyan érzik magukat az adott cégnél. Itt rákérdeznek a munkavégzés környezetére, a felettessel való szakmai kapcsolatra, a képzésekkel való elégedettségre. Az eredményeket természetesen minden munkavállalóval megosztják, és utána következik azon akciók kidolgozása mely elősegíti az esetleges alacsony elégedettség növelését, vagy a magas elégedettség szinten tartását.

 

Milyen akciók lehetnek ezek? Sokan arra gondolnak, hogy ezen akciók összessége nem más, mint egy kívánságlista a munkáltatók számára. Ha valóban így van, akkor abból nehezen lehetséges minden dolgozó számára egységes, közös megoldást találni az elégedettség növelésére. Jellemző és hatékony megközelítés az, amikor maguk a dolgozók ötletelnek arról, hogy mivel lehetne elősegíteni azt, hogy jobban érezzék magukat a munkahelyen. Tipikus területek, amelyek akciókért kiáltanak: információ áramlás hatékonyságának növelése, a vezetőséggel való szorosabb kapcsolat kialakítása, az intézményben, cégben bekövetkező változások követésének igénye, inspirálóbb munkakörnyezet kialakítása, több képzési és fejlődési lehetőség, több karrierlehetőség.

 

A dolgozói elégedettség növelése érdekében sokszor teszem fel azt a kérdést, hogy mit tehet a dolgozó azért, hogy jobban érezze magát a munkahelyén. Az akciótervek így alulról vezérelten születnek meg, ami azért fantasztikus megoldás, mert a valós igényekből indul ki. Természetesen elengedhetetlen az, hogy a vezetéssel karöltve szülessenek meg az intézkedések, hiszen ha ez hiányzik, akkor könnyen zsákutcába vezethet a megvalósulás.

 

A magas elkötelezettség azért vonzó, mert nyilvánvalóan jó dolog. A vezetők számára ideális elképzelés, hogy elkötelezett munkavállalóik vannak. A munkavállalói elkötelezettségnek számos olyan a munkáltató szempontjából előnyös következménye van, amelyekkel szinte minden kutató egyetért, ilyen a nagyobb megtartási arány, kevesebb hiányzás, vállalati célok és stratégia jobb megértése.

 

Az alábbi dimenziókban mérhető az elkötelezettség:

Megtartás: A munkavállalói elkötelezettség és a maradási hajlandóság között pozitív korreláció van. Minél jobban növekszik az elkötelezettség, annál jobban csökken annak a valószínűsége, hogy a munkavállalók elhagyják a szervezetet. Mivel az elkötelezettebb dolgozók érzelmileg is kapcsolódnak a szervezethez, ezért talán evidensnek tekinthető, hogy hűségesebbek is.

 

Megértés: Tanulmányok alapján az elkötelezett dolgozók átlag felett megértik a szervezet céljait és a lépéseket, amiket azok elérése érdekében tesz. Felismerik, hogy munkájuk milyen szerepet tölt be a vállalati stratégiában, hogyan járul hozzá a szervezeti sikerhez. Érdekli őket a vállalat jövője ezért hajlandóak extra erőfeszítéseket tenni munkájuk során. A magasan elkötelezett dolgozók továbbá nagyobb mértékben bíznak meg a vezetőkben, nem kételkednek azok döntéseiben.

 

Hiányzás: Az elkötelezett dolgozók bizonyítottan kevesebbet hiányoznak, és kevesebb betegszabadságot vesznek ki. A Gallup felmérése alapján az elkötelezett dolgozók átlagosan évente 2,69 nap beteg szabadságot vettek ki, míg az el nem kötelezettek 6,19 napot. Ez azt jelenti, hogy az el nem kötelezett dolgozók kétszer annyit hiányoznak, ami jelentős költséget jelent egy szervezetnek.

 

Üzleti eredmény: Egyre több kutatás alátámasztja, hogy a munkavállalói elkötelezettség közvetlenül vagy közvetve összefüggésben áll a vállalati siker és az üzleti eredmény szempontjából olyan fontos tényezőkkel, mint a magasabb termelékenység és értékesítés, gyorsabb üzleti növekedés, alacsonyabb toborzási költségek.

 

A munkavállalói elkötelezettség annak a mértéke, hogy mennyire hajlandóak a munkavállalók extra erőfeszítéseket tenni, elvárton felül dolgozni. Az elkötelezett munkavállalók az átlagnál jobban teljesítenek, innovatívabbak, a kapott munkamennyiséget kibírhatóbbnak és teljesíthetőbbnek érzik Az elkötelezett dolgozók kevesebb hiba számot és jobb termék, szolgáltatás minőséget produkálnak.

 

 

A teljes írás az IntézményVezetés című sorozatunk Motiváció és munkaerő-megtartás című kötetében jelent meg, ami már elérhető weboldalunkon is:

Motiváció és munkaerő-megtartás

 

Ha előfizetésként rendeli, olcsóbb! Kötetenként 7.500 Ft (ebben már a szállítási költség is benne van!)

IntézményVezetés sorozat havi előfizetés

 

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet