Termék Kategóriák
0 termék - Ft

Az ön- és közveszélyes gyermek az iskolában

Most olyan tanulókkal foglalkozunk, akik veszélyesek saját magukra vagy társaikra, de nem feltétlenül sajátos nevelési igényűek. A pedagógusok azt a kérdést szokták feltenni, hogy ha már mindent megpróbáltak, de a helyzet változatlan, meddig engedhető, hogy a közösség sérüljön egy ön- és közveszélyes gyermektől. Az intézményvezetők pedig azt szokták kérdezni, hogy egy tankötelezett általános iskolással szemben milyen szankciókat alkalmazhat a körzetes iskola, ha társaival és a tanáraival szemben durván agresszívan viselkedik? Eltanácsolható a tanuló az iskolából? – Dr. Sárközi Gabriella írása az Egyéni fejlesztés személyre szabott nevelés című előfizetésünk következő kiegészítő kötetében olvasható teljes terjedelmében.

 

 

A hozzám érkező panaszok esetében a gyermek általában normál általános iskolában kisebb létszámú osztályban, normál tanterv szerint tanul, értelmi képességei magasak, általában túl van a pedagógiai szakszolgálati vizsgálaton, de nem minősült sajátos nevelési igényűnek. Azonban olyan szintű agressziót üt meg a viselkedése, melyet sem az osztálytársai, sem a pedagógusok nem bírnak tovább elviselni. Nézzünk meg két olyan gyerekcsoportot, ahol komoly baj lehet a háttérben. A közveszélyes gyermek esetében a pedagógusok brutális agresszióról számolnak be, mely mások fojtogatásában, leteperésében, verésében, lefejelésében, önvagdosásban nyilvánul meg. Az önmagára veszélyes gyermek jellemzője lehet a falcolás, a sebek gyógyulásának megakadályozása, önharapdálás, önütlegelés, önégetés, a test mérgezése gyógyszerekkel, a bőr erőteljes csipkedése és a saját haj kitépése. Nézzük meg, mely szakemberek tudnak a helyzeten segíteni.

 

Az önbántalmazás

Az önmagukra veszélyes gyermekek közül az öngyilkossági hajlamú és az önvagdosó az, amivel a sajtóban leginkább találkozunk, illetve ami fenntartói szintre kerül, mint megoldandó helyzet. Az öngyilkossági kísérletek közül csak olyanokkal találkoztam, ahol a tanuló magasra mászik fel, és például az iskola tetejéről akar leugrani.

 

Az önvagdosás vagy más néven falcolás szintén egy súlyos probléma, ami több fiatalt és tinit érint. A sok más, szintén kockázatos tevékenységhez hasonlóan (alkohol, drog, dohányzás) veszélyes, és könnyen megszokássá válhat. A legtöbb esetben egy sokkal komolyabb probléma jelzője is lehet a cselekedet: valamilyen lelki probléma állhat a háttérben.

 

Az önbántalmazás alatt azokat az önsebző viselkedésformákat értjük, melyek célja, hogy az érintett saját testében akaratlagosan kárt okozzon az öngyilkosság szándéka nélkül. Aki vagdossa magát, az valamilyen éles, hegyes tárgy (kés, olló, körző, tű) segítségével önszántából vágásokat, karcolásokat ejt a saját testén, leginkább a csukló, alkar, has tájék és a comb területén. Egyesek égő cigarettával vagy nyílt lánggal okoznak égési sérüléseket magukon, a cselekmény mellé szégyenérzet és titokzatosság társul.

 

Klinikai szakpszichológusok a lelki folyamat dinamikáját próbálják ilyenkor megérteni, hogy mi zajlik a fiatalban: mi az, ami miatt ezt a „tünetet” választotta. Ha valaki élt már át bármilyen lelki szenvedést, akkor tudja, hogy nagyon nehéz kifejezni az adott fájdalmat, sokszor nincsen rá családi minta, nincsenek rá szavak, de a fájdalom mégis ott van, amit szükséges valahogy formába ölteni. A nem öngyilkossági jellegű önsértő magatartást sok embernek nehéz és bonyolult megérteni, sokak számára természetellenes. Minden esetben fontos megérteni az okot az önsértés mögött, mely lehet:

  • szorongás/feszültség csökkentése,
  • szomorúság és magányérzés csökkentése,
  • enyhíteni a dühöt,
  • az öngyűlöleten keresztül büntetni önmagát,
  • segítségkérés,
  • érzelmektől való menekülés,
  • alacsony önértékelés,
  • elutasítottság, magányosság,
  • biztonságérzet hiánya,
  • perfekcionizmus,
  • gyakori konfliktus a barátokkal vagy családdal.

 

A szorongó, depressziós, evészavaros, borderline személyiségzavaros vagy poszttraumás stresszben szenvedő gyerekek mind magas kockázattal lehetnek önsértők. De ha az előtörténetben valamilyen trauma, elhanyagolás, abuzálás/bántalmazás fordul elő, az is hajlamosítja a gyerekeket önsértő tevékenységekre.

 

Az erőteljes negatív érzéseitől mindenáron meg akar szabadulni a fiatal, de vagy nincs kivel megosztania, vagy önmaga nem fér hozzá a saját érzéseihez, nem tud beszélni róluk. Jellemző rájuk, hogy nincs más megküzdési stratégiájuk a negatív érzésekkel való bánásmódhoz. Az önvagdosók arról számolnak be, hogy a vagdosás nyugtatólag hat rájuk, hatására elfeledkeznek a rossz érzéseikről. A biokémiai folyamatok is sajnos ezt erősítik, mert testünk úgy reagál, hogy a fájdalom után olyan kémiai anyagok szabadulnak fel, amelyek a várt megkönnyebbülés érzését okozzák – emiatt függőség is kialakulhat az önbántalmazásban.

 

Hogyan segíthetünk? Mit tehetünk? Az első és legfontosabb, hogy megértjük, miért csinálja, mik a pontos mögöttes okok. A másik pedig, hogy szakemberhez fordulunk. Egyre többen hívják fel rá a figyelmet, hogy az okostelefonok közt felnövő kamaszok sokkal magányosabbak, depresszióra hajlamosabbak lehetnek.

 

A közveszélyes tanuló

Szerencsés az az iskola, ahol nincs olyan tanuló, aki társai testi épségét nap mint nap súlyosan veszélyezteti durva, agresszív, közveszélyes magatartásával. A pedagógusok arról számolnak be, hogy az ilyen gyermek verbálisan is folyamatosan gyalázkodik, sem osztálytársait, sem a pedagógusokat nem tiszteli, órákon gátolja a tanítást, szünetekben bántja társait. A gyermek mellé általában egy pedagógiai asszisztenst rendelnek, aki a teljes munkaidejét az agresszív tanulóval tölti. Nyilván egy nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő szakembernek nem ez lenne a feladata egész nap. És az esetek többségében ez is kevésnek bizonyul, a fegyelmező intézkedések, a fegyelmi eljárás is hatástalan marad. Fel szokott merülni megoldásként az, hogy legyen a diák magántanuló.

 

A cikk tovább folytatódik az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunk júniusi számában. Fizessen elő kiadványunkra most! 
Május első két hetében 20% kedvezménnyel!

Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés

 

 

Kiemelt kép: School photo created by phduet – www.freepik.com

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet