Mi a diszkalkulia?
Mi a diszkalkulia?
Napjainkban egyre többet beszélünk, hallunk a számolási képességek fejlődésének folyamatáról. Egyre többet lehet tudni a matematikatanulási problémák mibenlétéről. Arról, hogy miért alakul ki, miről ismerhető fel a számolási zavar, vagyis diszkalkulia, milyen esélyei vannak a megelőzésére vagy a korrigálására irányuló terápiás módszereknek, kiket nevezünk diszkalkuliásoknak, illetve mikor nem beszélhetünk e zavarról.
Ahogy más tanulási zavarok esetében, úgy a diszkalkulia definiálásánál is viszonyfogalmat használunk, mely diszkrepancia 4 a gyermek értelmi, adottságbeli képességei, a matematika tanulására szánt idő és gyakorlás mennyisége alapján jogos elvárások, valamint 4 a gyermek matematikai teljesítménye között.
A matematikai területeken fellépő zavar különböző intelligencia-szintek mellett tartósan fennálló elmaradás. A számolási zavar lehet az agy strukturális károsodásának következménye, az agy azon részeinek genetikai vagy veleszületett károsodása, melyek a matematikai képességek kifejlődésének anatómiai-fiziológiai alapját képezik.
A diszkalkulia specifikus tanulási zavar számolási zavarral, ami a számok felfogására, számtani törvények megjegyzésére, pontos vagy folyékony számolás és pontos matematikai érvelés területén bekövetkezett enyhe, mérsékelten súlyos, vagy súlyos hiány. A fejlődési diszkalkulia megjelenésének alapvető oka idegrendszeri bázisú, familiáris genetikai hajlammal.
A diszkalkulia nem csak diagnosztizálható, hanem prognosztizálható is, és a megfelelő időben – akár óvodáskorban – megkezdett terápiákkal megelőzhető. Ezért lényeges, hogy mindenki, akinek szerepe van egy gyermek életének alakulásában, rendelkezzen kellő információval e problémáról. Sokat tehet a gyermekért az óvodapedagógus, a tanító, a szülő egyaránt.
Könyv a Matematikai tanulási problémákkal küzdő gyerekeknek
Jelen kötetünkben a diszkalkuliát járjuk körbe alaposabban. Olvashat arról, milyen jelenségek utalhatnak diszkalkuliára, hogyan zajlik a terápiája, milyen okok állnak mögötte. Részletesen bemutatjuk, pedagógusként mit tehet azért, hogy segítse a diszkalkuliával küzdő gyermekeket a tanulásban, hogyan szervezze meg az órát, hogy abba ők is eredményesen tudjanak bekapcsolódni. Közlünk továbbá esettanulmányokat, valamint óravázlatokat is.
Szerzők: Jenei Andrea, Szabó Ottilia
A diszkalkuliával részletesen foglalkozó kötetünket az alábbi linken rendelheti elő:
Kiemelt kép: Education photo created by freepik – www.freepik.com