Leírás
Jelen kötetünkben a diszkalkuliát járjuk körbe alaposabban. Olvashat arról, milyen jelenségek utalhatnak diszkalkuliára, hogyan zajlik a terápiája, milyen okok állnak mögötte. Részletesen bemutatjuk, pedagógusként mit tehet azért, hogy segítse a diszkalkuliával küzdő gyermekeket a tanulásban, hogyan szervezze meg az órát, hogy abba ők is eredményesen tudjanak bekapcsolódni. Közlünk továbbá esettanulmányokat, valamint óravázlatokat is.
Szerzők: Jenei Andrea, Szabó Ottilia
Tartalom:
1. Bevezetés 9
1.1 Mi a diszkalkulia? – 9
1.1.1 Diszkalkuliakutatások – 10
1.1.2 Adatok a diszkalkuliáról – 10
1.2.3 A diszkalkulia okai – 11
1.2 A matematikai gondolkodás gyermekkorban – 11
2. Diszkalkuliára utaló tünetek – 12
2.1 Tünetek óvodáskorban – 12
2.2 A diszkalkulia tünetei kisiskoláskorban – 13
3. A diszkalkulia diagnosztikája – 14
3.1 A diagnosztika módja és menete – 14
3.1.1 FDL, fejlődési diszkalkulia szűrő- és vizsgálólapok 5. szinttel történt vizsgálat részei – 15
4. Számolási hibák – 16
5. Diszkalkuliaterápia – 17
5.1 A terápia folyamata – 17
5.2 A fejlesztés típusai és területei – 22
5.3 A diszkalkuliaterápia elvei – 23
5.4 A diszkalkuliaterápiás órák – 24
6. Az együttnevelés lehetőségei és feltételei – 25
6.1 A differenciált és az inkluzív oktatás megvalósításának módjai – 27
6.2 Tanulásszervezési módok – 28
6.2.1 Személyi feltételek változása – 28
6.2.2 Tárgyi feltételek megváltoztatása – 28
6.2.3 Metodikai változtatások, korszerű didaktikai alapelvek és oktatásszervezési módok alkalmazása – 29
6.2.4 A diszkalkuliások haladását elősegítő tantervi és követelménybeli változtatások – 34
Esettanulmány – 37
A szakértői vélemény fejlesztési javaslata – 45
SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNY megyei szintű tevékenységi körben – 48
A matematikatanítás kerettantervi ajánlásai és a számolási zavarral kapcsolatos alapfeladatok közötti összefüggések – 58
1. Kerettantervi ajánlások a matematikatanításhoz – 58
2. Számolási zavar definíciója – 58
3. A számolási zavarral küzdő tanulók nevelése-oktatásának feladatai, céljai, a képességfejlesztés kiemelt területei az SNI irányelvek alapján – 59
4. A matematikatanítás komplexitásának alkalmazása – 66
5. A diszkalkulia tünetei – 68
ÓRAVÁZLAT 1. MATEMATIKA, 1. OSZTÁLY – 70
ÓRAVÁZLAT 2. MATEMATIKA, 2. OSZTÁLY – 87