Leírás
Mindenben matematika – A matematikai képességek fejlesztése az óvodában
A matematikai képességek fejlesztése nagyon fontos már az óvodában is. Hogy erre milyen spontán lehetőségek adódnak, és miként csempészhetjük be ezeket a hétköznapokba – rengeteg ötletet és tippet talál a Mindenben matematika – Matematikai felfedezések és játékötletek az óvodában című kötetünkben.
Már az óvodában beszélhetünk a matematikai kompetenciák alapozásáról, fejlesztéséről, a gyermekek tevékenységeiben jelen vannak ilyen tartalmak. A matematikát egészen másképp kell „felkínálni” az óvodásoknak, mint a nagyobbaknak. Tanuljuk meg együtt „matematikai szemmel” látni a világot! Kiadványunk megmutatja:
- hogyan bújtassuk el a matematikai tartalmakat az óvodai élet mindennapjaiban és az ünnepekben
- hogyan fedeztessük fel a gyermekekkel, az őket körülvevő természeti és társadalmi környezetben
- hogy melyek a spontán felfedezhető matematikai tapasztalatok a nevelési év körforgásában
✓ témák szerinti feldolgozás
✓ játékok, tevékenységleírások a matematikai tapasztalatszerzéshez
✓ összhangban az Alapprogrammal
Szerző: Kissné dr. Zsámboki Réka
Mindenben matematika – Tartalomjegyzék
- Szakmai ajánló
- Bevezető
- I. Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai tapasztalatszerzés tükrében
- I.1. A tapasztalatszerzéstől a fogalomalkotásig
- I.2. A gondolkodás mint a megismerőtevékenység legmagasabb foka
- I.3. A fogalomalkotás folyamata
- I.4. Matematikai kompetenciák és az óvodás gyermek
- II. Matematikai nevelés az Alapprogram szellemiségében
- II.1. Az óvodai matematikai nevelés céljai, alapelvei és feladatai
- III. Az óvodai matematikai nevelés legjellemzőbb tevékenységi formái és tartalmai
- III.1. Összehasonlítások a gyermeki tevékenységekben
- III.2. A számfogalom alapozása óvodáskorban
- III.2.1. A számfogalom alapozása halmazok összemérésével
- III.2.2. A számfogalom alapozása mennyiségek összemérésével
- III.3. A geometriai tapasztalatszerzés lehetőségei és módszerei
- III.3.1. Az építések, alkotások matematikája
- III.3.2. A szimmetriák felfedeztetése
- III.3.3. A térbeli tájékozódás matematikai tartalmai és fejlesztési lehetőségei
- IV. Spontán felfedezhető matematikai tapasztalatok és a pedagógus által szervezett játékok a nevelési év körforgásában
- IV.1. Módszertani megfontolások, javaslatok az alkalmazáshoz
- IV.2. A nyárutó és a szeptemberi évkezdés időszaka
- IV.2.1. Az óvodai befogadás, a berendezkedés és a nyári élmények felidézésének matematikája
- IV.3. Az őszi természet felfedezése
- IV.3.1. Séták, kirándulások az óvoda körül és a településen
- IV.3.2. Játékok az őszi fákkal, levelekkel, termésekkel
- IV.4. Őszi zöldségek, gyümölcsök
- IV.5. A tél ünnepei: a Mikulás-várás, az advent és a karácsony
- IV.5.1. A Mikulás-várás matematikája
- IV.5.2. Az advent és a karácsony
- IV.6. Havas játékok és a téli öltözködés
- IV.7. Matematikai tapasztalatok a télűzés és tavaszébredés időszakában
- IV.7.1. A farsang
- IV.7.2. Az ébredő természet
- IV.8. Tavaszi jeles napok, ünnepek
- IV.8.1. Márciusi nemzeti ünnepünk és a víz világnapja
- IV.8.2. „Bolondos” április
- IV.8.3. A húsvét és az anyák napja
- Matematikai kislexikon
- Irodalomjegyzék
Lapozzon bele!
A kötet eredetileg az Óvónők kincsestára című előfizetésünk kiegészítő köteteként jelent meg.