,

Munkajellegű tevékenységek az óvodában

A képen egy fiatal óvónő térdel, körülötte kisgyermekek, együtt kertészkednek a szabadban

Én kis kertet kerteltem… Munkajellegű tevékenységek az óvodában

Az óvodában a munkajellegű tevékenységek a mindennapi élet részét képezik, amelyek egy idő után természetesekké válnak, például a helyére került tárgyak, a rend megteremtésének képessége, az egymásnak nyújtott segítség, az együttműködés igénye stb. A munka megszerettetésén keresztül a munkavégzéshez szükséges attitűdök, készségek, képességek, erkölcsi tulajdonságok, kompetenciák is fejlődnek, például segítik a tanuláshoz szükséges képességek és készségek kialakulását, amelyek hozzájárulnak az iskolai érettség eléréséhez, előkészítik és megalapozzák a felnőttkorhoz szükséges munkavégzést. Az ÓvodaVezetési Ismeretek júniusi kötetében megjelent, a Munkajellegű tevékenységek az óvodában című írásunkban részletesen ismertetjük az óvodában alkalmazott munkajellegű tevékenységeket, továbbá ötleteket adunk azok bővítésére.

Az alábbiakban részletet közlünk a Munkajellegű tevékenységek az óvodában című írásunkból.

„Ha csak lehet, játszik a gyermek.
Mert végül a játék komolyodik munkává.
Boldog ember, aki munkájában megtalálta
a valamikori játék hangulatát!”
(Sütő András)

Növény-, állatgondozás

A csoportszobában élősarkot létrehozni és gondozni minden csoportban van lehetőség, a feltételeit meg kell teremteni. Itt sokféle tevékenység történhet, amely segíti a gyermeket a természet megszerettetésében, a gondoskodás érzésének átélésében és a felelősségtudat kialakulásában.

Az élősarokban történhet a hajtatás, a csíráztatás, elhelyezhetnek a gyerekek virágot, gyűjtött terméseket, ágakat, kagyló-csiga házakat, különleges formájú és színű kavicsokat stb. Ezekből a gyűjtött tárgyakból, növényi részekből lehet önállóan, saját ötleteik alapján barkácsolni, dekorációt, kiállítást rendezni, amelyet elhelyezhetnek az öltözőben, az óvoda folyosóján és akár az udvaron is. Itt van lehetőség a terrárium, akvárium elhelyezésére, ami az állatgondozás helyszínévé is válhat, s jelentheti a gyerekek számára a kis állatok lakóhelyének előkészítését (bogár-lak, sün-lak), a róluk való gondoskodás örömét és felelősségét.

Tevékenységötletek

 

Tevékenységek Munkajellegű tevékenységek
Élősarok zöldségfélék, gyümölcsök elhelyezése és feldolgozása (saláták, ivólevek, befőttek, kompótok)

gyűjtött kavicsok, termések, kagylók, kísérletek eszközei, növények, hajtások, csírák,

a gyűjtött tárgyakból, növényi részekből saját ötleteik alapján barkácsolni, dekorációt, kiállítást rendezni

képkártyák, fényképek elhelyezése (az év élőlényei)

kísérletek helyszíne: növényekkel, természeti jelenségekkel

kis állatok megfigyelése a csoportban

Kertgondozás

 

Kialakíthatunk gyümölcs-, zöldséges- és virágoskerteket.

Célszerű kialakítani magaságyásokat csoportonként, szerezzünk be gyermek méretű kerti szerszámokat és esővízgyűjtőt.

 

A gyermekek munkajellegű tevékenységei:

Az óvodapedagógussal együtt – a nagyobb gyerekek – segíthetnek a sorok kijelölésében, az ültetési távolság meghatározásában.

Ültethetnek magvakat, amelyből minden gyerek tenyerébe tegyenek egy keveset, és mutassuk meg nekik a szórás módját.

Palántázhatnak, amihez adjunk a gyermekek kezébe kéziszerszámot, amellyel a gödrök ásását el tudják végezni. Fontos, hogy bemutassuk a gyermekeknek a munkafázist, és jelöljük ki a helyet.

Alkalmazni és megismertetni szükséges a biológiai növényvédelmet (a szülőknek is).

Gyomlálhatnak a felnőtt segítségével (gyomnövények megismertetése).

Önállóan locsolhatják a növényeket.

A szüretelésben folyamatosan részt vehetnek.

 

A kiskert közelében célszerű elhelyezni:

Esővízgyűjtőt, amiből önállóan is locsolhatják a növényeket a gyerekek.

Komposztálót, amelybe elhelyezhetik a növényi részeket.

Állatgondozás

Madarak gondozása

 

 

A téli etetés szabályai

Madarak gondozása céljából a gyerekekkel és szülőkkel kialakíthatunk „Madárbarát sarkot”.

Készítünk a gyerekekkel bogárhotelt, amelyet hasznos körbeültetni nektárban gazdag virágokkal, mert vonzza a lepkéket, méheket, más beporzókat.

Csoportonként készíthetünk madáretetőt, itatót, valamint odú elkészítésébe és mindennapi gondozásába bekapcsolódhatnak a gyerekek.

Az etetési időszak az első tartós fagyok beköszöntétől ezek megszűnéséig, december elejétől március második feléig tart.

Az ivó- és fürdővíz mellett magvakat, gyümölcsöket, állati zsiradékot adhatunk.

Növényterrárium készítése a gyerekekkel

 

Állatterrárium készítése és gondozása a gyerekekkel

A növényeket rejtő terrárium az élősarokban zöld felületet jelent, és dekorációként is szolgálhat (ünnepekhez is kiegészítőkkel).

 

Óvodában a görög teknős a legalkalmasabb, mert növényeket eszik, sokáig él, olcsó a fenntartása, strapabíró, és nappal aktív.

 

A gyerekek bevonása a gondozásba:

a terrárium takarításába (citromlével takarítsuk a terrárium falát)

a gyerekekkel átrendezhetjük a köveket, a napozót stb.

Akvárium A gyerekekkel, ha eldöntöttük, hogy akváriumot szeretnénk, megvásárolhatjuk együtt a kellékeket.

A gyerekekkel együtt végezzük az akvárium gondozását, takarítását, a halak etetését, s vonjuk be a szülőket is!

Legyen biztos tájékozódási forrása a 2024/25-es nevelési évben is az ÓvodaVezetési Ismeretek kiadvány!

Kapcsolódó kiadványok: