Termék Kategóriák
0 termék - Ft

Mi a diszkalkulia?

A gyermek a számossággal, a számnevekkel mint szavakkal egész kis gyermekként, a korai életévekben spontán megismerkedik. Ám gyakran hallunk azokról a gyerekekről, akiknek kisgyermekkortól a számkategóriák, a mennyiségek felfogása, az egyszerűbb számolási feladatok, iskoláskorban a matematika tantárgy tanulása gondot jelent, akik elemi számfogalmi hiányosságaik miatt sikertelenek az iskolában.

 

Napjainkban egyre többet beszélünk, hallunk a számolási képességek fejlődésének folyamatáról. Egyre többet lehet tudni a matematikatanulási problémák mibenlétéről. Arról, hogy miért alakul ki, miről ismerhető fel a számolási zavar, milyen esélyei vannak a megelőzésére vagy a korrigálására irányuló terápiás módszereknek, kiket nevezünk diszkalkuliásoknak, illetve mikor nem beszélhetünk e zavarról.

 

Ahogy más tanulási zavarok esetében, úgy a diszkalkulia definiálásánál is viszonyfogalmat használunk, mely diszkrepancia 4 a gyermek értelmi, adottságbeli képességei, a matematika tanulására szánt idő és gyakorlás mennyisége alapján jogos elvárások, valamint 4 a gyermek matematikai teljesítménye között.
A matematikai területeken fellépő zavar különböző intelligencia-szintek mellett tartósan fennálló elmaradás. A számolási zavar lehet az agy strukturális károsodásának következménye, az agy azon részeinek genetikai vagy veleszületett károsodása, melyek a matematikai képességek kifejlődésének anatómiai-fiziológiai alapját képezik.

 

A diszkalkulia specifikus tanulási zavar számolási zavarral, ami a számok felfogására, számtani törvények megjegyzésére, pontos vagy folyékony számolás és pontos matematikai érvelés területén bekövetkezett enyhe, mérsékelten súlyos, vagy súlyos hiány. A fejlődési diszkalkulia megjelenésének alapvető oka idegrendszeri bázisú, familiáris genetikai hajlammal.

 

A diszkalkulia nem csak diagnosztizálható, hanem prognosztizálható is, és a megfelelő időben – akár óvodáskorban – megkezdett terápiákkal megelőzhető. Ezért lényeges, hogy mindenki, akinek szerepe van egy gyermek életének alakulásában, rendelkezzen kellő információval e problémáról. Sokat tehet a gyermekért az óvodapedagógus, a tanító, a szülő egyaránt.

 

A diszkalkuliával részletesen foglalkozó kötetünket az alábbi linken rendelheti elő:

Tanulási problémák – Matematika

 

Kiemelt kép: Education photo created by freepik – www.freepik.com

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet