Az „Állatbarát Bölcsőde” program
Az „Állatbarát Bölcsőde” program
Miként lehet az állatvédelem és a felelős állattartás alapelveit már a bölcsődei nevelésbe integrálni? Ennek egyik újszerű megközelítését képviseli az állatvédelem-pedagógia és az „Állatbarát Bölcsőde” program, amely a kisgyerekek korai szocializációjában kiemelten fókuszál az empátia és a felelősségtudat megalapozására.
Számos hazai és nemzetközi kutatás igazolja, hogy az állatok bevonása a nevelési-oktatási folyamatba pozitív hatást gyakorol a gyerekek szociális és érzelmi fejlődésére. Az állatasszisztált terápia (Animal-Assisted Therapy, AAT), az állatasszisztált tevékenységek (Animal-Assisted Activities, AAA) és az állatasszisztált oktatás (Animal-Assisted Education, AAE) több évtizede jelen vannak a különböző fejlesztőprogramokban, és többek között a fogyatékossággal élő, beilleszkedési nehézségekkel küzdő vagy éppen hiperaktív gyermekek esetében is bizonyítottan eredményesek.
Az óvodai és bölcsődei korosztály esetében különösen fontosnak tartják a szakemberek azt a szabad, játékos környezetet, amelyben a gyermek spontán módon fedezheti fel az állatokkal való kapcsolat örömeit és felelősségét. Külföldi példák (például a különböző „Pet Education” vagy „Pets in the Classroom” programok) azt mutatják, hogy az állatok jelenléte a csoportszobában serkenti a kíváncsiságot, fejleszti a beszéd- és kommunikációs készséget és az érzelmi intelligenciát, ugyanakkor a megfelelő higiéniai és biztonsági feltételek megteremtése kiemelt feladat.
Hazánkban is találunk jó gyakorlatokat, például számos bölcsődében és óvodában rendszeresen szerveznek állatasszisztált foglalkozásokat, ahol képzett terápiás kutyák segítségével tanítják a kicsiket a helyes viselkedésre és a gondoskodásra. Ugyanakkor kifejezetten bölcsődei szintre kidolgozott komplex állatbarát programok még viszonylag ritkák. Ebből a szempontból is nagy jelentősége lehet az „Állatbarát Bölcsőde” és az „Állatvédelmi Témahét” programoknak, amelyek a legkisebbek nevelésének területén kívánnak újszerű megoldásokat nyújtani, és a mindennapi gyakorlat részeként megvalósítani az állatokkal való foglalkozást.
Milyen előnyökkel jár az állatok jelenléte?
Az eddig rendelkezésre álló szakirodalmi adatok és gyakorlati tapasztalatok egybecsengnek abban, hogy az állatok jelenléte a nevelési intézményekben számos szinten jár előnyökkel:
- Erősíti a közösségi élményt, javítja a csoportdinamikát.
- Fejleszti a gyerekek önbizalmát és érzelmi stabilitását.
- Segíti az empátia és a felelősségtudat mélyebb kialakulását.
- Motiváló erejű, növeli a tanulási kedvet és a figyelmet.
Természetesen ugyanilyen fontos a megfelelő felkészültség, hiszen a pedagógusoknak ismerniük kell az állattal végzett foglalkozások szabályait, biztonsági előírásait, higiéniai feltételeit, és tudniuk kell kezelni a különböző szituációkban felmerülő kihívásokat. Egyúttal a szülői és családi együttműködés sem elhanyagolható, hiszen a program csak akkor lehet igazán hatékony, ha az otthoni környezet is támogatja és megerősíti az intézményben tanult szemléletet.
Összességében elmondható, hogy az állatvédelem-pedagógia és a gyermekkori nevelés összefonódása olyan multidiszciplináris terület, amely egyszerre épít a gyermekfejlődés pszichológiai ismereteire, a pedagógiai módszertani innovációkra és az állatvédelem elveire.
Az állatvédelem és a felelős állattartás elveinek beépítése az oktatási és gyermekvédelmi intézmények mindennapi gyakorlatába kiemelkedő szerepet játszik a társadalmi szemléletformálásban. Ennek elismeréseként az „Állatbarát” cím olyan minősítés, amelyet azok az intézmények kaphatnak meg az Állatorvostudományi Egyetemtől, amelyek igazoltan és következetesen építik be az állatvédelem-pedagógia eszközeit a nevelő-oktató munkájukba, illetve közösségi tevékenységeikbe.
A cím elnyerése nem csupán hivatalos elismerést jelent, hanem rámutat az adott intézmény elköteleződésére is a természeti környezet, az állatok és a fenntartható jövő iránt. A pedagógusok, a vezetők és a szülők egyaránt megerősítést kapnak abban, hogy a gyermekek szocializációjának folyamatában komoly hangsúlyt fektetnek a gondoskodásra, az empátiára és a környezettudatos gondolkodásmód kialakítására.
Az „Állatbarát Bölcsőde” cím megszerzésének feltételei, ajánlott programok
Az „Állatbarát Bölcsőde” programban kiemelt szerepet kapnak azok a tevékenységek, amelyek a gyerekek számára élményszerűen mutatják be a felelős állattartás, az állatvédelem és a természettel szembeni tisztelet alapelveit. Az alábbiakban bemutatott programjavaslatok közül egyes elemek kötelező jelleggel jelennek meg a minősítés megszerzéséhez, míg mások szabadon választhatók. A cél, hogy minden intézmény saját lehetőségeihez, környezetéhez és a gyerekek igényeihez igazodva építse be a programokat a nevelési gyakorlatába.
Kötelező programok
- Civil szervezetekkel való együttműködés
Legalább egyszeri közös projekt megvalósítása, amely lehet például egy adománygyűjtés, menhelyen tett látogatás vagy állatvédelmi előadás szervezése. A cél, hogy a gyerekek és a szülők is találkozzanak olyan szakemberekkel, akik az állatvédelem területén dolgoznak, így valódi tapasztalatokat szerezhetnek a felelős gondoskodásról. - Kedvtelésből tartott, haszon- és vadon élő állatokkal való megismertetés
Nem szükséges minden esetben személyes találkozást biztosítani, a lényeg az, hogy a gyerekek (képek, videók, szemléltetőeszközök vagy történetek segítségével) megismerjék ezeknek az állatoknak az alapvető igényeit, életmódját és fontosságát. Már bölcsődés korban is kulcsfontosságú a különböző állatcsoportok közötti különbségek és hasonlóságok felfedezése. - Csatlakozás az Állatvédelmi Kódexhez
A csatlakozás egyszeri alkalommal történik (nem szükséges évente megújítani). A feltétel teljesüléséhez elegendő a csatlakozási kérelem benyújtása a megadott felületen. A kódexhez való csatlakozás jól tükrözi az intézmény elköteleződését az állatvédelem iránt. - Az „Állatvédelem gyerekeknek” bejegyzéseinek és játékainak beépítése a nevelésbe
Az allatvedelemgyerekeknek.hu weboldalon számos játékos, ismeretterjesztő anyag található, amelyeket könnyen adaptálni lehet a bölcsődei foglalkozások során. A cél a korosztály számára is befogadható, játékos tanulás és élményszerzés elősegítése. - Állatvédelmi Témahéten való részvétel
Az évente megrendezett Állatvédelmi Témahét során az intézmény különféle foglalkozásokkal, tematikus napokkal, tevékenységtervek adaptálásával vagy mini-projektekkel kapcsolódhat a rendezvénysorozathoz. Kiváló alkalom arra, hogy a családok is jobban belelássanak a programba, és még inkább együttműködjenek a bölcsődével. - Az Állatvédelmi Oktatásért Alapítvánnyal való együttműködés
Például a „Felelős állattartás 10 pontja” plakát kihelyezése, illetve egyéb ismeretterjesztő anyagok beszerzése az intézménybe. Ezzel a pedagógusok és a szülők is közvetlen, szemléletes formában tájékozódhatnak a felelős állattartás legalapvetőbb pontjairól.
Kedvtelésből tartott állatok
- Állatasszisztált foglalkozás
Terápiás kutyák alkalmazásával tartott foglalkozások. A közvetlen érintkezés lehetősége segíti az empatikus készségek, a gondoskodó magatartás kialakulását, valamint a félelmek oldását. - Mentő-, rendőr- vagy vakvezető kutyás program
Ideális esetben élő állattal történő bemutató, de videó- vagy képes szemléltetés is lehetséges. A gyerekek megtanulhatják, hogy a kutyák nemcsak házi kedvencek lehetnek, hanem felelős munkát is végeznek az emberek biztonságáért és jóllétéért. - A kóbor és gazdátlan állatok támogatása
Itatótál kihelyezése, adománygyűjtés menhelyeknek, esetleg állatmenhely-látogatás. Már egészen kicsi kortól fontos felhívni a figyelmet a kóbor állatok helyzetére, szükségleteire, és arra, hogyan lehet őket felelősen segíteni. - Állatorvossal való együttműködés
Előadás, játékos bemutató vagy rövid látogatás egy állatorvosi rendelőben, esetleg állatorvosi rendelő kialakítása a csoportszobában. Ilyenkor a gyerekek az állat-egészségügyi ellátás alapjait ismerhetik meg, ami segíti a gondoskodó attitűd kialakulását. - Örökbefogadás népszerűsítése
Faliújság vagy plakátok készítése örökbe fogadható állatokról, vagy akár virtuális örökbefogadási kezdeményezés. A gyerekek és a szülők így indirekt módon is megtanulják, hogy a menhelyi állatok gondozásra és szerető családra várnak. - Kedvtelésből tartott állatokról szóló tanösvény készítése
Lehet akár az udvaron, folyosón vagy a csoportszobában is kialakítani képekkel, rövid ismertetőkkel. A gyerekek interaktív módon, sétálva fedezhetik fel a különböző háziállatok tulajdonságait és igényeit. - Kedvtelésből tartott állatokról szóló mesék, játékok, alkotótevékenységek
Könnyen beilleszthetők a tevékenységkezdeményezésekbe, például bábjáték, rajzolás, festés formájában. A játékos történetekben és feladatokban szereplő állatokon keresztül a gyermekek érzelmileg is közelebb kerülhetnek a felelős állattartás témájához. - A felelős állattartás népszerűsítése
Például „plüssállat hétvégi örökbefogadása”, amelynek során a gyerekek feladata, hogy egy plüssfigurát otthon gondozzanak, majd hétfőn beszámoljanak élményeikről. Ez a játékos megoldás már a legkisebbeknél is kialakíthatja a folyamatos gondoskodás iránti érzékenységet.
Haszonállatok
- Haszonállattartó telep meglátogatása vagy terepasztal készítése
A bölcsődében is lehet kialakítani makettekkel, képekkel szemléltető „terepasztalt”, amelyen a gyerekek megismerik a haszonállatok környezetét és feladatait. Cél a tudatosítás, hogy ezek az állatok is igénylik a megfelelő bánásmódot és gondoskodást. - Haszonállatokról szóló tanösvény készítése
A gyermekeknek szemléletes módon mutatja be a legfontosabb haszonállatokat és az emberrel való kapcsolatukat. A tanösvény állomásai lehetnek képek, rövid leírások, játékos feladatok. - Haszonállatokról szóló mesék, játékok, kézműves-foglalkozások
Például mesék feldolgozása, bábkészítés, rajzolás, festés. A haszonállatokkal kapcsolatos történetek a gyermekekben növelik a természet és az állatok iránti tiszteletet. - Haszonállatokkal foglalkozó szervezet támogatása
Lehet szó virtuális örökbefogadásról, adománygyűjtésről vagy közös programról. Ezzel hangsúlyozható, hogy az élelmiszer-termelés vagy munka szempontjából tartott állatok jólléte is fontos társadalmi kérdés. - Haszonállatokkal foglalkozó szakemberekkel való együttműködés
Előadások, bemutatók tartása (pl. állattenyésztő, állatorvos, agrármérnök). A gyermekek és a szülők is hiteles forrásból szerezhetnek ismereteket a haszonállatok tartásának, gondozásának és védelmének kérdéseiről.
A többi programlehetőségről a Bölcsődevezetők kézikönyvében megjelent írásunkból tájékozódhat. Írta: dr. Koska Hedvig Dóra