,

A pedagógusok teljesítményértékelése (TÉR) – a kapcsolódó szabályok értelmezése

A képen egy pedagógus az iskola folyosóján a gyerekek körében áll, egy kisfiú vállára teszi a kezét, egymásra néznek.

A 2025/2026-os nevelési év feladatai, eseményei – Teendők, törvényi kötelezettségek, adminisztrációk – óvodavezetői szemmel – A pedagógusok teljesítményértékelése (TÉR) – a kapcsolódó szabályok értelmezése

Az ÓvodaVezetési Ismeretek augusztusi kötetében megjelenő, A 2025/2026-os nevelési év feladatai, eseményei című írásunkban szakértő szerzőnk a köznevelést érintő jogszabályok legaktuálisabb, az óvodákat is érintő változásaira szeretnénk felhívni a figyelmet. Elsőként a teljes nevelési évre vonatkozó munkáltatói, tanügyigazgatási, pedagógiai és gazdasági feladatokat ismertetjük.  Az alábbiakban részletet közlünk A 2025/2026-os nevelési év feladatai, eseményei című írásunkból amelyben a pedagógusok teljesítményértékelésével (TÉR) kapcsolatos szabályok értelmezésével foglalkozunk.

A pedagógusok teljesítményértékelése (TÉR) – a kapcsolódó szabályok értelmezése

Ebben a nevelési évben is központi feladata az igazgatónak a pedagógusok teljesítményértékelése. Az évnyitó nevelési értekezlet témája lehet a 18/2024. (IV. 4.) BM-rendelet ismételt értelmezése, a lebonyolításával kapcsolatos tapasztalatok megbeszélése, valamint a 182/2025. (VI. 30.) Korm. rendelet, a 2024/2025. tanévi teljesítményértékelés alapján történő illetmény kifizetéséről és egyes köznevelési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló rendelet.

A TÉR az óvodaigazgatónak, illetve a vezetőségnek továbbá lehetőséget ad arra, hogy a munkavállalók tevékenységét összehasonlítsa az előzetes célokkal és elvárásokkal, és e feltételek alapján döntsön az illetményeltérítésekről, a jutalmakról, elismerésekről és karrierváltozásokról.

Az óvodaigazgató felelőssége nagy az értékelési folyamat során, a rendszer kialakítása után a működtetésében is. Fontos, hogy a rendelkezésre álló ismereteket és adatokat, vezetői tapasztalatokat objektíven, elfogulatlanul, támogató és fejlesztő hozzáállással vegye figyelembe az értékelés során.

A teljesítményértékelési rendszer elkészítése, működtetése ugyanakkor csapatmunkát is igényel. Résztvevői a vezetői feladatokat ellátók, de jó esetben – biztosítva az „egy nyelven beszélést”, legalább az alapelvek és az értékelés fő szempontjainak kialakításába és közös értelmezésébe – a nevelőtestület tagjai is érdemes bevonni. 

Először 2025. év szeptemberében kell értékelni az alábbi köznevelési foglalkoztatottakat: 

  • a gyakornokok kivételével valamennyi pedagógust;
  • a Púétv. 98. § (3) bekezdésében meghatározott pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottakat (pedagógiai asszisztens, dajka, óvodatitkár stb.);
  • a vezetői megbízással rendelkező pedagógusokat (óvodaigazgató, óvodaigazgató-helyettes, tagintézmény-vezető, tagintézményvezető-helyettes stb.).

A teljesítményértékelési időszak az Nkt. 7. § (1) bekezdés b) pontja szerinti óvodai és kiegészítő nemzetiségi óvodai köznevelési intézményben foglalkoztatott értékelendő személy esetében 2024. év szeptember 1-jétől 2025. év július 15-éig tartott .

A következő teljesítményértékelés intervalluma

A következő értékelés intervalluma a 2025/2026-os nevelési évben 2025. 09. 01-től 2026. 07. 15-ig fog tartani, ez pedig azt jelenti, hogy az értékelés szempontjaival valamennyi érintettnek az előző évhez hasonlóan már szeptemberben tisztában kell lennie, az alábbiak szerint: 

  • A TÉR-rendelet meghatározza a szempontokat és az egyes szempontok pontszámát.
  • Az OH intézményspecifikus ajánlásaiban a szempontokat további részterületekre részpontszámokra bontja.
  • A részterületeken belül különböző számú indikátorok segítik az egységes értelmezést.

 

Új szabály! A 182/2025. (VI. 30.) Korm. rendelet a 2024/2025. tanévi teljesítményértékelés alapján történő illetmény kifizetéséről és egyes köznevelési tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló „saláta”-rendelet értelmezése, feldolgozása, közvetítése az értékelés alá tartozó dolgozók felé.

A friss rendelet célja a béremelésre biztosított források teljesítményalapú elosztása.

1. §. (1) A 2024/2025. tanév végén végrehajtott teljesítményértékelés (a továbbiakban: 2024/2025-ös teljesítményértékelés) során a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (a továbbiakban: Púétv.) 98. § (3) bekezdése szerinti teljesítményértékelés eredményeként meghatározott illetményemelésre felhasználható összeg fenntartónként a pedagógus teljesítményértékelés hatálya alá tartozó, teljes munkaidőben foglalkoztatottakra átszámítva havonta és átlagosan fejenként 20 000 forint, amelyet a munkáltató kizárólag a jogosultak illetményemelésére használhat fel.

Differenciálás és illetmények

Ez azt jelenti, hogy differenciálásra, illetményemelésre felhasználható összeg 10 pedagógus végzettségű munkatárs esetén összesen 200 000 Ft/hónap, az alábbi megkötésekkel.

A munkáltató

  1. a) az átlagos teljesítményt nyújtó értékelendő személy számára legfeljebb havi 20 000 Ft illetményemelést biztosíthat (az átlag alatt teljesítő személy havi összege 0 Ft),
  2. b) a kiemelkedő teljesítményt nyújtó értékelendő személy számára legalább havi 20 000 forint, de maximum havi 60 000 Ft illetményemelést biztosít.

Ha az érintettet 2025. szeptember 1-jén vagy 2026. január 1-jén magasabb pedagógusfokozatba kell átsorolni, ezen időponttól a rá vonatkozó illetménysáv alsó határánál legalább az a) és b) pontja szerinti összeggel magasabb – esélyteremtési illetményrész, a gyakornoki besorolás, a mesterfokozat illetménynövekedések, valamint pótlék és megbízási díj nélküli – havi illetményre jogosult.

Az új illetményt 2025. szeptember 1-jétől kell megállapítani, az erre vonatkozó kinevezésmódosítást legkésőbb 2025. szeptember 20-ig el kell készíteni, és kézbesíteni kell.

Megjegyzés: Amennyiben az átlagos teljesítményt nyújtók egységesen megkapják havonta a maximum 20 000 Ft-ot, akkor a kiemelkedő teljesítményt nyújtók részére már nem lesz keret a differenciálásra.

 

Ne maradjon le a munkáját segítő tartalmakról! Az óvodavezetők munkáját segítjük évente 6 alkalommal megjelenő kiegészítő kötetünkkel! Indítsa el előfizetését az alapmű megvásárlásával!