A mindennapos testnevelés és a testnevelésórák kiváltása
A mindennapos testnevelés és a testnevelésórák kiváltása
Egy viszonylag jól körülhatárolható esetkör a gyógytestnevelésen részt vevő azon gyermekek köre, akik a normál testnevelésórán nem vehetnek részt, vagy azoknak a könnyített testnevelésen részt vevő gyermekeknek a köre, akik bizonyos tornagyakorlatokat nem végeznek el a testnevelésórán, egyébiránt a többiekkel együtt ’tesiznek’. A gyógy- és a könnyített testnevelésórákkal az előző számunkban megjelent cikkünk foglalkozik.[1] Jelen tanulmányban nézzük meg, hogy a mindennapos testnevelésórák kiváltása miképpen történhet. Milyen esetekben képzelhető el a felmentés, hogyan kell kérvényezni, mit kell hozzá becsatolni, ki hagyja jóvá, és a döntése ellen hova lehet fellebbezni.
A mindennapos testnevelés megszervezése
Minden akkor kezdődött, amikor az iskola a nappali rendszerű iskolai oktatásban köteles lett megszervezni a mindennapos testnevelést. Legalább napi egy testnevelésóra szükséges azokban az osztályokban, amelyekben közismereti oktatás is folyik, azokon a tanítási napokon, amelyeken közismereti vagy szakmai elméleti oktatás is folyik.
A Nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. tv. (a továbbiakban: Nkt.) 97. § (6) bekezdése szerint a mindennapos testnevelést az iskolai nevelés-oktatás első, ötödik, kilencedik évfolyamán 2012. szeptember 1-jétől kezdődően felmenő rendszerben kellett megszervezni. Az ezeken az évfolyamokon alkalmazott helyi tantervbe legalább heti öt testnevelésórát kellett beépíteni. A többlet testnevelési órákkal a tanulói kötelező tanórai foglalkozások száma megnőtt. A többi évfolyamon a közoktatási törvény szerinti mindennapos testmozgást kellett kifutó rendszerben megszervezni.
A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet 193. § (3) bekezdése szerint az iskola azon évfolyamain, ahol a mindennapos testnevelés bevezetése még nem volt kötelező. A második–negyedik évfolyamon a helyi tantervbe évfolyamonként legalább heti 3, a többi évfolyamán heti átlagban 2.5 testnevelési órát kellett beépíteni azzal, hogy a helyi tantervbe – a nem kötelező tanórai foglalkozások időkeretének terhére – további egy vagy több testnevelésóra is beépíthető. A többlet testnevelésórákkal az Nkt. 52. § (3) bekezdésében meghatározott tanulói kötelező tanórai foglalkozások száma megnövelhető. Ha az iskolában iskolaotthonos nevelés, oktatás folyik, a helyi tantervbe minden tanítási napra – a délelőtti vagy a délutáni tanítási időszakra – be kell építeni a testnevelésórát.
Túl sok – vagy túl kevés sport?
A testnevelésórák számának megnövekedése egyrészt maga után vonta azt, hogy a sportoló tanulók délutáni edzéseikre nem értek oda. Másrészt a rendszeresen sportoló gyerekek szülei soknak érezték a heti 5 testnevelésórát. A testnevelésórák számának növekedésével nem nőtt meg azonnal a tornatermek és a testnevelő tanárok száma, mely az ellátás átgondolását vonta maga után.
Sok iskola úszásra használja fel a plusz testnevelésórákat. Ez egy újabb konfliktust kelt az úszást sportszerűen végző diákok edzője és az iskolai úszást tartó edző között: eltérő úszástechnika-oktatása veszélyeztetheti a versenyszerűen úszó gyermek karrierjét.
Amennyiben a testnevelésóra keretében megvalósított úszásoktatás infrastrukturális feltételei a nevelési-oktatási intézményben nem állnak rendelkezésre, akkor heti egy alkalommal legfeljebb két testnevelésórát egy tanítási napon összevonva lehet megszervezni.
A mindennapos testnevelésórák kiváltása
A mindennapos testnevelésórák kiválthatóak. Az Nkt. 27. § (11) bekezdése rendelkezik erről, mely jelenleg a következőképpen szól:
„Az iskola a nappali rendszerű iskolai oktatásban azokban az osztályokban, amelyekben közismereti oktatás is folyik, azokon a tanítási napokon, amelyeken közismereti vagy szakmai elméleti oktatás is folyik, megszervezi a mindennapos testnevelést legalább napi egy testnevelésóra keretében, amelyből legfeljebb heti két óra:
- a) a kerettanterv testnevelés tantárgyra vonatkozó rendelkezéseiben meghatározott oktatásszervezési formákkal, műveltségterületi oktatással,
- b) iskolai sportkörben való sportolással,
- c) versenyszerűen sporttevékenységet folytató igazolt, egyesületi tagsággal rendelkező vagy amatőr sportolói sportszerződés alapján sportoló tanuló kérelme alapján a tanévre érvényes versenyengedélye és a sportszervezete által kiállított igazolás birtokában a sportszervezet keretei között szervezett edzéssel,
- d) egyesületben legalább heti két óra sporttevékenységet folytató tanuló kérelme alapján – amennyiben délután szervezett testnevelésórával ütközik – a félévre érvényes, az egyesület által kiállított igazolással váltható ki.”
A témáról részletesebben olvashatnak előfizetőink. Ön még nem tartozik közéjük? Itt az ideje, hogy megrendelje Az egészségfejlesztés nagykönyve című kiadványunkat!
[1] Dr. Sárközi Gabriella: A gyógytestnevelés és a könnyített testnevelés az iskolákban. Az egészségfejlesztés nagykönyve. 2019. június.
Hagyjon egy választ!
Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!