Elég az egészből, ég veled, kiégés!
Elég az egészből, ég veled, kiégés! A kiégés felismerése saját magunkon, a munkavállalókon és a szervezeten
Mit lehet tenni abban az esetben, ha a stresszkezelés technikáinak frissítése sem elég már, mert egyéni, csoportos és szervezeti szinten is ott villog a kiégés lehetősége? Ezzel a kérdéssel foglalkozik az alábbi tanulmány, amely előbb a kiégés okaival, tüneteivel, majd a vezetői felismerés és a beavatkozás lehetőségeivel, végül a kiégésmegelőző csoportkultúra felépítésével segíti az óvodaigazgató munkáját.
Az ÓvodaVezetési Ismeretek januári kötetében megjelenő, A kiégés felismerése saját magunkon, a munkavállalókon és a szervezeten című írásunkban szakértő szerzőnk hitet tesz amellett, hogy a csapat egészsége a vezetői tudatosságával kezdődik. Ezt a folyamatot támogatja a tanulmány.
Az alábbiakban részletet közlünk A kiégés felismerése saját magunkon, a munkavállalókon és a szervezeten című írásunkból.
A vezetői beavatkozás szintjei
A kiégés felismerése nem pszichológusi feladat, hanem vezetői figyelem kérdése. A jó vezető nem diagnosztizál, hanem észlel, kérdez, figyel és cselekszik.
Mit tehet a vezető?
| Terület | Figyelmeztető jel | Mit tehet a vezető? |
| Motiváció | A lelkesedés hirtelen csökken, a munkatárs „csak túlél”. | Kérdezze meg, mi segítené abban, hogy újra értelmesnek érezze a munkáját. |
| Teljesítmény | Visszaesés a minőségben, apró hibák szaporodnak. | Fejlesztő megbeszélés, okfeltárás, támogató visszajelzés. |
| Kommunikáció | A dolgozó kevesebbet szól hozzá, zárkózott. | Egyéni beszélgetés bizalmi légkörben. |
| Érzelmi állapot | Ingerlékeny, cinikus, fásult. | Empatikus meghallgatás, nem konfrontatív visszajelzés. |
| Csapatkapcsolatok | Konfrontációk, távolságtartás, humor hiánya. | Közös célmegerősítés, csapatkohéziós gyakorlat. |
| Hiányzások | Gyakoribb betegszabadság, kifogások. | Figyelem, finom jelzés: „Észrevettem, hogy mostanában nehezebb Önnek.” |
A beavatkozás három szintje lehet:
- Figyelem és jelzés. A vezető észreveszi a változást, és empatikusan megfogalmazza azt.
Cél: a bizalom megőrzése, a munkatárs biztonságérzetének fenntartása.
- Közös feltárás. A vezető és a munkatárs együtt próbálják megérteni, mi állhat a háttérben.
Cél: az okok azonosítása (túlterhelés, bizonytalanság, elismerés hiánya, személyes problémák).
- Megoldási lépések. Konkrét akcióterv készül, akár kis lépésekben is.
Cél: a munkavállaló erőforrásainak helyreállítása.
Lehetséges beavatkozások:
- Feladatátrendezés, ideiglenes tehermentesítés.
- Rendszeres 1/1 megbeszélések beiktatása.
- Fejlődési lehetőség biztosítása.
- Rugalmas munkavégzés engedélyezése.
- Belső támogatás (pszichológus) bevonása.
A „kiégés-beszélgetés” lépései lehetnek:
- Megfigyelés kimondása tényként, ítélet nélkül: „Azt látom, hogy mostanában fáradtabbnak tűnik.”
- Érdeklődés és empátia: „Mi az, ami most leginkább megterheli?”
- Aktív hallgatás: Ne szakítsa félbe, ne próbálja azonnal megoldani a problémát.
- Támogatás kifejezése: „Nem kell egyedül megoldania, itt vagyunk, hogy segítsünk.”
- Közös akcióterv: „Nézzük meg, mi az, ami most kicsit csökkenthetné a nyomást.”
A kiégésmegelőző csoportkultúra felépítése
A csapatkultúra olyan, mint a levegő: nem mindig látszik, de mindenki érzi, ha hiányzik vagy ha fojtogató. A kiégés gyakran nem egyéni gyengeség, hanem szervezeti tünet – a kultúra hiányossága. Az óvodaigazgató ebben is kulcsszerepet játszik: ő teremti meg azt a közeget, ahol a munkavállalók motiváltan töltődhetnek, és hosszú távon sem égnek ki. A kiégés elleni legjobb védelem a pszichológiai biztonság megteremtése: a munkatársak bátran mernek kérdezni, hibázni, visszajelzést adni és kérni – mindezt félelem nélkül.
A biztonságos légkör elemei:
- A vezető meghallgat, nem ítélkezik.
- A hibákat tanulási lehetőségként kezeli.
- A véleménykülönbség természetes.
- A humor és az őszinteség megengedett.
A kiégés egyik leggyakoribb szervezeti oka az, hogy a vezető nem kalibrálja újra a terhelést. A „mindig többet, még gyorsabban”-elv hosszú távon romboló lehet, mert a teljesítmény stabilitását sem tartja fenn. A munkaterhelés és elvárások egyensúlyának kialakítása vezetői feladat:
- Rendszeres feladatpriorizálás a csapattal.
- Terheléselosztás megbeszélése: „Kinek mennyi fér most bele?”
- Feladatok közötti pihenőidő biztosítása.
Az elismerés hiánya az egyik legerősebb kiégésfaktor. Nem a bónusz vagy a díj számít, hanem az, hogy a munkatárs érzi: amit csinál, annak van értelme.
A hatékony elismerés jellemzői:
- Konkrét (nem „jó munka”, hanem „értékelem, ahogyan megoldotta az problémát”).
- Időben érkezik (nem hetek múlva).
- Őszinte és személyre szóló.
- Hetente többször is jegyezze fel, melyik csapattag miben teljesített jól, és mondja el neki személyesen. Ez a szokás önmagában is erősen csökkenti a kiégés kockázatát.
A kiégés felismerése és megelőzése nem egyszeri feladat, hanem folyamatos vezetői jelenlétet, odafigyelést és tudatosságot igényel. Az alábbi akcióterv segít abban, hogy strukturált módon alakítsa ki a saját kiégésmegelőző vezetői rutinját.
| Kérdés | Igen/Nem | Megjegyzés |
| Rendszeresen beszélek a munkatársaimmal nemcsak a feladatokról, hanem a közérzetükről is. | ||
| Időben észreveszem a motiváció csökkenését vagy a fáradtság jeleit. | ||
| Tudatosan figyelek a munkaterhelés elosztására. | ||
| Elismerem a teljesítményt konkrét példák alapján. | ||
| Támogatom a munkatársak fejlődését, tanulását. | ||
| Lehetővé teszem a hibázásból való tanulást, nem büntetek érte. | ||
| Negyedévenként legalább egyszer csapat-szintű energiamérleget tartok. |
Negyedévenként egyszer értékelje újra ezt a listát, és jelölje, hol sikerült előrelépni, illetve hol kell a fejlesztés.
Az egyéni vezetői akcióterv kérdései lehetnek:
- Mit szeretne elérni a csapat kiégésmegelőzésében?
- Milyen konkrét lépéseket tesz az elkövetkező hónapban?
- Hogyan fogja mérni a változást? (pl. elégedettség, hangulat, teljesítmény)
- Kivel egyezteti a tapasztalatokat, visszajelzéseket?
- Milyen vezetői erősségeire tud támaszkodni?
A vezető saját viselkedése a legerősebb üzenet a csapat számára. Ha ön tartja a határokat, figyel a saját regenerálódására, képes nemet mondani, és nyíltan beszél a mentális egészség fontosságáról, akkor engedélyt ad másoknak is ugyanarra. A kiégés elleni kultúra így nem utasításból, hanem példamutatásból épül fel. A kiégés megelőzése akkor működik, ha időben felismeri a jeleit, nyílt, bizalmi beszélgetéseket kezdeményez, biztonságos, elismerő és fejlődést támogató légkört teremt. A megelőzés nem kerül több időbe – csak tudatos odafigyelésbe. A jó vezető nem attól jó, hogy soha nem fárad el, hanem attól, hogy észreveszi, mikor kell lassítani – magánál és másoknál is. A csapat egészsége az ön vezetői tudatosságával kezdődik. Ezt a folyamatot támogatta a fenti tanulmány, amely előbb a kiégés okaival, tüneteivel, majd a vezetői felismerés és a beavatkozás lehetőségeivel, végül a kiégésmegelőző csoportkultúra felépítésével segítette az óvodaigazgató munkáját.
A továbbiakat az ÓvodaVezetési Ismeretek januári kötetében megjelenő, A kiégés felismerése saját magunkon, a munkavállalókon és a szervezeten című írásunkban olvashatja.








