,

Az értékelő beszélgetés

Az értékelő beszélgetés

Egy jól működő értékelési rendszer nem csupán a pedagógusok teljesítményét javítja, hanem az oktatási intézmény egészének fejlődéséhez is hozzájárulhat. Az értékelés akkor igazán hatékony, ha a visszacsatolás konstruktív, támogató és konkrét javaslatokat tartalmaz a fejlődésre. Fontos szerepet tölt be tehát az értékelő beszélgetés.

Nagy felelőssége van a vezetőnek az értékelési folyamat során, hogy a rendelkezésre álló információkat és adatokat, vezetői tapasztalatokat objektíven, arányosan, támogató és fejlesztő hozzáállással vegye figyelembe.

Az ÓvodaVezetési Ismeretek áprilisi kötetében megjelent, A pedagógusok teljesítményértékelésének aktuális feladatai című írásunkban összefoglaltuk az óvodaigazgatók TÉR-rel kapcsolatos jövőbeni feladatait.

Az alábbiakban részletet közlünk A pedagógusok teljesítményértékelésének aktuális feladatai című írásunkból.

Az egyik legfontosabb mozzanat

Az értékelő beszélgetés a pedagógusok teljesítményértékelésének legfontosabb mozzanata, hiszen azon az igazgató, az általa felkért közreműködők és az értékelt személy vesznek részt, és az előzetes értékelési javaslat, valamint az értékelő által összegyűjtött tapasztalatok, adatok alapján megtörténik az egyes értékelési szempontok végleges értékelése és pontozása.

Az értékelő beszélgetést az igazgató szervezi és vezeti, és annak során a résztvevők számára már ismert előzetes értékelés és az összegyűjtött adatok és tapasztalatok alapján sor kerül az egyes értékelési szempontok megtárgyalására, a résztvevők javaslatokat fogalmazhatnak meg az előzetes értékelés által tartalmazott pontszámok módosítására, újabb adatokkal támaszthatják alá az érintett kolléga értékelését.

Az értékelő beszélgetés fontos motívumaként kell tekintenünk arra, hogy a közreműködéssel megbízott személyek saját szakmai tapasztalataik és összegyűjtött adataik alapján érdemben befolyásolhatják az előzetes értékelést.

A jól felkészült közreműködők egész évben figyelemmel kísérték az értékelt kolléga tevékenységét, amelynek során készültek az értékelő beszélgetésre. Ez komoly felelősséggel járó szakmai feladat, amelyet csak alapos felkészüléssel szabad ellátni.

A pedagógus teljesítményértékelés záró elemét az értékelt személy teljesítményszintjének meghatározása jelenti, amely az értékelés százalékos eredménye alapján az alábbi lehet:

kiemelkedő teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 80%-a vagy afeletti
átlagos teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a vagy afeletti és 80%-a alatti
fejlesztendő teljesítményszintű az az értékelendő személy, akinek pontszáma az elérhető pontszám 50%-a alatti

Nincs olyan jogszabály vagy hivatali ajánlás, amely meghatározná, hogy egy-egy intézményben az értékeltek hány százaléka kaphat kiemelkedő, átlagos vagy fejlesztendő teljesítményszintű értékelést. Az is lehetséges tehát, hogy egy intézmény minden pedagógusa kiemelkedő teljesítményszintet érjen el.

A realitást tekintve, azonban a legkevésbé lenne életszerű vagy célszerű ez az értékelés, mert a gyakorlat azt mutatja, hogy minden intézményben vannak kiválóan teljesítő kollégák, de mindenhol vannak a kényelmesebb megoldásokat választó átlagos teljesítményt nyújtók is. Szakmai hibának tekinthető, ha kiemelkedő teljesítményszinttel értékeljük azokat a kollégákat is, akinek szakmai munkája nem támasztja az elvárást.

Az értékelés során van lehetőség arra is, hogy akiknek munkavégzése rendszeresen kifogásolható, eredményeik nem ütik meg az elvárható mértéket, az alapos adatgyűjtés és előzetes értékelés után az értékelő beszélgetésen minden további nélkül sorolja az igazgató a fejlesztendő teljesítményszintű kategóriába.

Az értékelés és az illetmény

Figyelmet kell fordítani arra, hogy a Púétv. 98. § (3) 2024. május 11-i hatályba lépéssel úgy rendelkezik, hogy a munkáltató a teljesítményértékelés eredményének figyelembevételével a pedagógus havi illetményét a Púétv. 98. § (1) bekezdésben meghatározott illetménysáv – ha az illetménysáv alsó és felső határa e törvény felhatalmazása alapján kormányrendeletben került meghatározásra, akkor a kormányrendeletben meghatározott illetménysáv keretein belül a Púétv. 43. §-ának megfelelően határozhatja meg azzal, hogy a havi illetmény a teljesítményértékelés eredménye alapján alacsonyabb összegben nem határozható meg.

Tekintettel arra, hogy az illetménysávok alsó és felső határát a 401/2023. (VIII. 30.) Korm. rendelet 88/A. § (1) bekezdése határozza meg, a Púétv. 2024. május 11-től érvényes rendelkezése szerint az értékeltek illetménye a teljesítményértékelést követően sem lehet alacsonyabb, mint a Korm. rendelet 88/A. §-ban meghatározott összeg.

A Korm. rendeletben meghatározott illetménysáv adott fokozatra érvényes minimális illetményénél alacsonyabban tehát nem lehet megállapítani az értékelt személy illetményét. A Púétv. 160. § (7) bekezdésének rendelkezése szerint a teljesítményértékelés eredményeként a munkáltató első alkalommal 2025. szeptember 1-jével állapíthat meg módosított illetményt. Ennek mértékéről és konkrét végrehajtási módjáról egyelőre nem rendelkezünk információkkal. 

Az értékelési folyamat ütemezése

Az értékelési folyamatot az adott nevelési év intézményi munkaterve tartalmazza. 

Az értékelendő személy: a teljesítményértékelési időszak első napján legalább Pedagógus I. besorolással rendelkező, pedagógus-munkakörben foglalkoztatott, valamint a Púétv. 98. § (3) bekezdésében meghatározott pedagógus-szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező, nevelő-oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott,…”

Nem lehet teljesítményértékelést lefolytatni, ha 

  1. a) az értékelhető időszak nem éri el a 90 napot, vagy
  2. b) az értékelendő személy Gyakornok fokozatba van besorolva.

A folyamat leírása

Feladat Felelős Határidő Érintettek
CÉLKITŰZÉS FOLYAMATA
Fenntartó által meghatározott, az adott intézmény sajátos helyzetét tükröző értékelési szempont meghatározása Fenntartó Augusztus 25. Fenntartó

Igazgató

Igazgatói teljesítménycél feltöltése a felületre egyeztetés céljából Igazgató Augusztus 28. Fenntartó

Igazgató

Igazgatói teljesítménycél elfogadása Fenntartó Augusztus 31. Fenntartó

Igazgató

Egyedi intézményi értékelési szempont nevelőtestülettel történő egyeztetése, végleges értékelési szempont kialakítása.

Az egyedi intézményi értékelési szempontot a teljesítményértékelési időszak kezdetét megelőző augusztus 25-ig az értékelő vezető határozza meg, az adott tanévre vagy nevelési évre szólóan. A közzétett módszertan és szakmai szabályok, valamint az egyedi intézményi értékelési szempontok a teljesítményértékelési időszakban nem módosíthatók.

Igazgató Augusztus 25. Igazgató Nevelőtestület
Egyedi intézményi, egyeztetett értékelési szempont feltöltése a felületre Igazgató Augusztus 25. Igazgató
Dolgozók egyedi teljesítmény céljainak feltöltése a felületre egyeztetés céljából Pedagógus végzettségű dolgozók szeptember 20. Pedagógus végzettséggel rendelkező dolgozók
Az intézmény pedagógus teljesítményértékelési szabályzatának nyilvánosságra hozása, az érintettek számára történő megküldése vagy az intézmény honlapján történő elhelyezése. Igazgató

 

Augusztus 30. Igazgató

Pedagógus végzettséggel rendelkezők

Dolgozók egyedi teljesítmény céljainak elfogadása 5. § (1)

 

Szeptember 30 után létrejött jogviszony esetén a teljesítménycélokat a jogviszony kezdetének időpontjától számított 60 napon belül kell meghatározni, kivéve a hat hónapnál rövidebb határozott időre létesült jogviszonyt.

Igazgató szeptember 30. Igazgató

Pedagógus végzettséggel rendelkezők

 

INTÉZMÉNYI ÉRTÉKELÉS FOLYAMATA
Előzetes értékelési javaslat elkészítése, az érintett személynek való elküldése. Először elkészül egy értékelési javaslat, amit vagy a közreműködők bevonásával, vagy maga az igazgató/főigazgató készít el, majd megküld a KRÉTÁ-ban az értékeltnek. Az értékelt ekkor kerül döntési helyzetbe, vagy elfogadja ezt, vagy önértékelést készít, amit megküld az értékelő vezetőnek a KRÉTÁ-ban.

Ez után kerül sor az értékelési megbeszélésre, amelyet követően az értékelő véglegesíti az értékelést, végül az értékelt erre észrevételt tehet (ha akar), amelyet a KRÉTÁ-ban rögzít.

Igazgató Június 15. Igazgató

Értékelt Pedagógus

Egyeztető megbeszélés lebonyolítása az előzetes értékelési javaslat(ok) alapján.

A személyes értékelő megbeszélésre tanítási évenként egy alkalommal, ahol a vezetői és a pedagógus saját értékelésének ismeretében megszületik a végleges értékelés.

Fontos, hogy az értékelés személyes megbeszélésen záruljon, a munkatársak számára fontos az egyértelmű és rendszeres visszacsatolás.

Igazgató Július 30. Igazgató

Értékelt Pedagógus

Értékelésbe bevont

személy

Óvodában a végleges értékelés elkészítése, teljesítményszint megállapítása, értékelt személlyel való közlése, kézbesítése az elektronikus rendszerben

A személyes értékelő megbeszélésre tanítási évenként egy alkalommal, ahol a vezetői és a pedagógus saját értékelésének ismeretében megszületik a végleges értékelés. Fontos, hogy az értékelés személyes megbeszélésen záruljon, a munkatársak számára fontos az egyértelmű és rendszeres visszacsatolás.

Igazgató Augusztus 15. A Kréta szoftver a határidőt követően automatikusan lezár, ezt követően az értékelő felületet csak a fenntartó jóvá hagyásával lehet újra megnyitni Igazgató

Értékelt Pedagógus

A teljesítményértékelési időszakban végzett intézményi tevékenység értékelése nevelőtestületi értekezleten. Igazgató 2025. augusztus 31-ig Igazgató

Pedagógus végzettséggel rendelkezők

Az igazgató dönt az illetmény-eltérítésről a teljesítményértékelés után, a teljesítményszintek megállapítását követően.

Döntését jelzi a fenntartó felé.

Igazgató Augusztus 31. Igazgató

Fenntartó

Az igazgató a teljesítményszint megállapítását követően a vonatkozó rendelet értelmében jár el. (18/2024 BM-rendelet 7. §) Igazgató Augusztus 31. Igazgató

Értékelt Pedagógus

Igazgatói feladatok az értékelés kapcsán: 

  • A személyes teljesítménycélok megvalósítása, valamint a megvalósulás folyamatos nyomon követése, értékelése.
  • A nevelési év során az óvodaigazgató az egyéni személyes teljesítménycéljai teljesülésének tényét és az azt alátámasztó dokumentumokat és/vagy adatokat folyamatosan töltheti fel az OviKRÉTA felületre, melyet a fenntartó, vagy a fenntartó által az értékelésbe bevont és kijelölt személy követ nyomon.
  • A megvalósítás és a nyomon követés folyamatában igény szerint konzultációra, célzott beszélgetésekre kerülhet sor.
  • Az értékelési időszak végéig a fenntartó rendelkezésére kell bocsátani az igazgatók személyes teljesítménycéljainak teljesülésére vonatkozó információkat. Az információ tükrében a fenntartó mérlegeli a megszerezhető 4 × 10 pontból hány pontot javasol az egyéni teljesítménycélokra. A végső jóváhagyás a fenntartó feladata.
  • Az igazgató részéről fontos, hogy az értékelés személyes megbeszélésen záruljon, a munkatársak számára lényeges az egyértelmű és rendszeres visszacsatolás.
  • Az igazgató által jóváhagyott végleges értékelést a fenntartó ellenőrizheti, kérheti a pontszám indokolását.
  • A véglegesített pontszámot és a teljesítményszintet az értékelt személlyel való közlését követően rögzíteni kell a teljesítményértékelési elektronikus rendszerben. A véglegesített értékelést az értékelt személynek elektronikus dokumentumként, a teljesítményértékelési elektronikus rendszerben kell kézbesíteni.
  • Az értékelő vezető a teljesítményértékelést követően a teljesítményszintek szerint besorolja az értékelendő személyeket, és dönt az illetmény eltérítésről
  • Nevelési év közben az igazgató az általa kijelölt személyektől (például tagintézmény-igazgató, igazgatóhelyettes, munkaközösség-vezető) kérheti a nyomon követés teljesülését az egyéni személyes teljesítménycélok tekintetében. Az oviKRÉTA online felületének alkalmazásával, minden pedagógus feltöltheti a teljesülés tényét és az azt alátámasztó dokumentumokat, adatokat. Nevelési év végén – ha az igazgató által kijelölt személy feladata volt nevelési év közben az egyéni személyes teljesítménycélok teljesülésének nyomon követése – az igazgató által kijelölt, az adott pedagógus értékelésében bevonásra kerülő személy feladata, hogy az igazgató számára átadja a pedagógusok személyes teljesítménycéljainak teljesülésére vonatkozó információkat, beleértve azt is, hogy a megszerezhető 3 × 8 pontból hány pontot szerzett meg az adott pedagógus.
  • A TÉR rend. 5. §-ának (9) bekezdés alapján, a teljesítményértékelés lezárását követően a vezetői megbízással rendelkező, a pedagógus munkakörben foglalkoztatott, valamint, a pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott értékelendő személyek teljesítményét külön-külön össze kell vetni egymással. Ez azt jelenti, hogy el kell készíteni az értékelt pedagógusok végleges összesített eredményét tartalmazó táblázatot (pl. Excel-tábla formájában). A táblázat elkészítésénél érdemes csökkenő sorrendbe rendezni a pedagógusainkat az általuk elért pontszámok alapján, és vezetői tapasztalataink birtokában értékelni kell a kapott eredményeket. Igazgató nem hozhatja nyilvánosságra név szerint az eredményeket, a teljesítmény szerinti rangsort. Összesítve személyes adatok és beazonosíthatóság nélkül hozhatók nyilvánosságra. Az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (Infotv.) alapján a TÉR-értékelés folyamán be kell tartani az alábbi GDPR adatok védelmét.

Legyen biztos tájékozódási forrása a 2024/25-es nevelési évben is az ÓvodaVezetési Ismeretek kiadvány!