Hatékony pedagógiai módszer az anyanyelvi nevelésben
Hatékony pedagógiai módszer az anyanyelvi nevelésben
Óvodánkban nagyon sok a tennivaló az anyanyelvi nevelés és kommunikáció terén. Súlyos és általános probléma a gyereknél: képtelenek kifejezni önmagukat, több egyszerű szónak nem ismerik a jelentését, grammatikailag helytelenül beszélnek, súlyos beszédhibákkal küszködnek. Melyek a hatékony pedagógiai módszerek az anyanyelvi nevelésben?
A gyerekek döntő részének a televíziónézés és a mobiltelefon-használat a fő tevékenysége. Ebből az „elektromos szörnyetegből” sem a választékos, szép magyar anyanyelv árad, hanem a trágárság, a durvaság, az erőszak, a rossz hanglejtés stb. A gyerekek szivacsként szívják magukba a digitális eszközök által közvetített „kultúrát”. A televíziót gyakran egyedül nézik, számukra érthetetlen dolgokra nem kapnak választ.
A csoportomba járó gyerekek többnyire HH és HHH. A hátrányos társadalmi helyzetnek a következménye, hogy az egyén számára nem állnak rendelkezésre a megfelelő nyelvi elemek, szabályok, készségek. A gyerekek hanglejtésére jellemző a magas hanglejtés, visítva, kiabálva beszélnek. Ez abból adódhat, hogy a szülők otthon is így beszélnek. Fontosnak tartom, hogy az óvodai nevelésbe a szókincs bővítésén kívül a nyelvi képességek fejlesztését is beépítsem a mindennapokban.
A bemutatni kívánt anyanyelvi játéknak nagyon nagy sikere van a gyermekek körében. Nagyon szeretik játszani a kiscsoportosoktól egészen a nagycsoportos gyerekekig. A színjátszó foglalkozások alkalmával is beépítem a foglalkozásokba. A játék hasonlít a Medvevadászat népi játékra. Régi, gyermekkori élményeimet használtam fel, és alakítottam ki ezt az anyanyelvi játékot.
Célom az volt, hogy a játékkal minél szélesebb skálán lehetősége legyen a gyerekeknek a verbális-auditív tapasztalatszerzésre, A gyermekek fejlettségétől függően sokféleképpen alkalmazható, így mindig azokat a területeket célozzuk meg, ahol a legtöbb segítségre van szükség, a beszédészleléstől a beszédhang-analízisig bármi beépíthető. Az éppen feldolgozandó téma vagy projekt is megjelenhet benne, kiegészíti, színesebbé teheti, a gyermekek számára pedig egy újabb játékos tevékenységet jelent, ahol tapasztalatokat gyűjthetnek.
Az anyanyelvi játék menete, valamint a –> jel után a játék mozdulatokkal kísért instrukciói:
A gyermekek a nagy méretű tükör előtt helyezkednek el, úgy, hogy mindenki lássa magát a tükörben, és a felnőttet is.
– Megyünk, megyünk, egy hídhoz érünk, keljünk át! –> A mellkas finom ütögetése ököllel.
– Megyünk, megyünk, egy pocsolyához értünk, caplassunk át rajta! –> Cuppanó hangok adása, a kezünkkel pedig utánozzuk a lépkedést.
– Egy folyóhoz értünk, ússzunk át rajta! –> Úszás utánzása, nagy levegővételek és a levegő benntartása, kifújása.
– Nagyon fázom! Gyújtsunk tüzet! –> Tűzgyújtás eljátszása.
– Nem akar meggyulladni a tűz. Fújjuk meg, így jobban fog égni! –> Hosszú fújásokkal eljátsszuk, hogy a tüzet felélesztjük.
– Melegítsük meg a kezünket! –> Kézmelegítés eljátszása.
– Jaj, megsütötte a kezem! –> Gyors, apró fújások.
– Menjünk tovább! Megyünk, megyünk. Nézzünk jobbra, nézzünk balra! Látunk egy cseresznyefát. Másszunk fel rá! – mászás utánzása. – Szedjük le a cseresznyét! –> Combok egyenletes ütögetése váltott kézzel. Három ujjunkat összecsípjük, a cseresznyeszedés utánzása.
– Kóstoljuk meg! A magjára figyelj! Köpjük ki a magot! –> 2×, 3× megismételjük.
– Menjünk tovább! Megyünk, megyünk, füleljetek csak, én egy vonatnak a hangját hallom. S-S – Figyelj oda, milyen a szád? – kicsi kerek –> A gyerekek bekapcsolódnak a hang hangoztatásába.
– Megyünk, megyünk! –> Combok egyenletes ütögetése váltott kézzel. Hangutánzások az elmondottaknak megfelelően.
– Megérkeztünk az állatkertbe! Füleljetek csak! Mit hallotok?
– i-á, i-á – egy csacsi. Figyelj oda, milyen a szád? – nevetős és nagy kerek
– o-á, o-á – egy kisbaba sír. – Milyen a szád? – kicsi kerek, nagy kerek
– va-u, va-u – egy kiskutya. – Milyen a szád, figyelj oda! – nagy kerek, kicsi kerek
– Menjünk tovább, megéheztem, nyaljunk el egy fagylaltot! –> Fagyinyalás utánzása. A gyerekek bekapcsolódnak, és utánozzák a mutatott mimikai mozdulatokat.
– Csináljunk jó nagy kanalat a nyelvünkből!
– Szopogassunk el egy cukorkát, a nyelvünk a cukorka, tegyük az egyik oldalra és a másikra.
– A kiscicák is megéheztek, ők pedig lefetyeljék fel a tejet a kis tányérjukból! –> A macskák utánzása.
– Mossuk meg a fogainkat, a nyelvünk a fogkefe, körbe mindenhol, elöl, oldalt, a másik oldalt, hátul. –> Mozdulatok utánzása.
– Megyünk, megyünk, egy barlanghoz értünk. Menjünk be! Csak csendben, csak halkan, hogy senki meg ne hallja! Hoppá, nekiütköztünk valaminek! –> Combok egyenletes ütögetése váltott kézzel. Hangunk lehalkul, tempó lelassul. Mozdulat eljátszása. Suttogva mondjuk.
– Mi lehet ez? Kicsi füle, kicsi orra, nagy szőrös bundája, nagy karmai. Ez a medve!
– Futás vissza – szálljunk fel a vonatra, ússzunk át a folyón, caplassunk át a pocsolyán, fussunk át a hídon – egyre gyorsabban mondjuk. –> A szöveget a gyerekek egyre gyorsuló mozdulatokkal kísérik a már megismert módon.
– Tekerjük fel a hidat. –> A híd tekerésének utánzása kézzel, és nyikorgó hang adása.
Megnyugodva sóhajtunk.
– Integessünk a medvének! –> Nagy levegővel felsóhajtunk. Integetés.
Az óvodapedagógusok feladata a beszédhibák megelőzése, korrekciója. Ezzel a játékkal megfigyelhetjük, hogy az egyes hangokat a gyermekek hogyan képzik. Lehetőséget biztosít a hangképzés rögzítésére, automatizálására.
Ezt az anyanyelvi játékot többször kérik a gyerekek. Életkori sajátosságaiknak megfelelően tervezhető, bővíthető. Ezek az állandó motívumok, amelyek mindig visszatérnek. A kreativitásunk által és a gyermekek életkori és fejlődési sajátosságaihoz mérten egy bármikor aktuális, komplex fejlesztő játékot állíthatunk össze. Nagy előnye, hogy többszöri alkalmazása során a beszédtechnikai mechanizmusok jobban rögzülnek.
Írta: Szabóné Gecse Éva, Megjelent az Irány a suli! című sorozatunkban.