A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei – október, november
A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei – október, november
A nem jogász végzettségű pedagógusoknak igen nehéz eligazodniuk a jogszabályok sűrűjében. Cikkünkben ezért a köznevelést érintő jogszabályok legaktuálisabb, az óvodákat is érintő változásaira szeretnénk felhívni a figyelmet. Az ÓvodaVezetési Ismeretek augusztusi kötetében megjelent, A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei – szeptember–november. Teendők, törvényi kötelezettségek, adminisztrációk – óvodavezetői szemmel című írásunkban elsőként a szeptember–novemberi munkáltatói, tanügy-igazgatási, pedagógiai és gazdasági feladatokat ismertetjük. Az alábbiakban részletet közlünk A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei című írásunkból.
A nevelési év feladatai, eseményei – Október
Adatszolgáltatás, statisztika a KIR-STAT-ba, határideje: 2024. október 15-e (kedd)
Az adatgyűjtéssel kapcsolatban a legfontosabb tudnivalók a következők:
- A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 25. § (3)–(4) bekezdései alapján valamennyi köznevelési intézményt statisztikai célú adatszolgáltatási kötelezettség terheli.
- Az adatszolgáltatás szabályait a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény, valamint annak végrehajtásáról szóló 170/1993. (XII. 3.) Korm. rendelet szabályozza.
A KIR-STAT adatszolgáltató programba (a továbbiakban: KIR-STAT program) történő belépéshez szükséges jogosultságokat az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben kell kiosztani, mely a www.oktatas.hu oldalon keresztül érhető el a KIR Hivatali ügyek menüben. A jogosultság kiosztása a KIR-ben megszokott módon történik, azzal a különbséggel, hogy a KIR-STAT program esetében kétféle felhasználói jogosultságot szükséges kiosztani. A két funkció a mesterjelszó-kezelő rendszerben külön soron jelenik meg:
- Intézményvezetői jogosultság: Ilyen típusú jogosultság kizárólag egy felhasználó számára osztandó ki. Amennyiben több felhasználó számára is kiosztásra került (pl. a korábbi és a jelenlegi intézményvezető részére), egyik felhasználó sem tud belépni a KIR-STAT programba.
Az intézményvezetői jogosultsággal felruházott felhasználó az alábbi műveleteket tudja végrehajtani a KIR-STAT programban:
- adatlap struktúra (lajstrom) kialakítása
- intézményi adatlap (OSA1INT) szerkesztése, kitöltése
- feladatellátás adatlap (OSA2FELH) felvétele
- OSA2FELH adatlap összekapcsolása egy-egy KIR intézménytörzs feladatellátási hellyel
- pedagógus adatok betöltése a KIR személyi nyilvántartásból
- az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben adatrögzítő jogosultsággal felvett felhasználók feladatellátási helyhez rendelése
- az adatrögzítő jogosultságú felhasználó által újonnan felvett OSA adatlapok törlése
- biztonsági mentés készítése és visszaállítása
- globális ellenőrzés futtatása
- kritikus hiba figyelmeztetőre módosítása
- a lezárt adatszolgáltatás megküldése a központi nyilvántartásba (adatátadás)
A funkció megnevezése az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben: KIR-STAT Internetes Adatgyűjtő Rendszer – intézményvezetői jogosultság.
- Adatrögzítői jogosultság: tetszőleges számú felhasználó számára kiosztható. Az ilyen típusú felhasználó az alábbi műveleteket tudja végrehajtani a KIR-STAT programban:
- OSA2FELH adatlapnál magasabb sorszámú adatlapok felvétele
- adatlapok kitöltése (OSA1INT adatlapot kivéve)
- tábla és feladatellátási hely szintű hibaellenőrzés futtatása
- adatlapok lezárása
A funkció megnevezése az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben: KIR-STAT Internetes Adatgyűjtő Rendszer – adatrögzítői jogosultság.
Amennyiben a KIR-STAT programot egy felhasználó kezeli, akkor az adott felhasználó részére intézményvezetői és adatrögzítői jogosultságot is ki kell osztani az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben. A program használata sokkal egyszerűbb egy felhasználó esetében, ezért inkább ezt a megoldási módot javasolják. Természetesen a nagyszámú kitöltendő adatlappal rendelkező intézmények (pl. pedagógiai szakszolgálatok) esetében célszerű lehet több adatrögzítői jogosultságot is kiosztani pl. a feladatellátási hely vezetői részére, ugyanakkor intézményvezetői jogosultság ebben az esetben is csak egy személy részére osztható.
A KIR-STAT intézményvezetői jogosultság kiosztása az intézmény vezetőjének hatáskörébe tartozik.
Fontos, hogy ezzel a jogosultsággal történik a lezárt adatszolgáltatás megküldése a központi nyilvántartásba, tehát az intézményvezetői jogosultság kiosztásánál ezt figyelembe kell venni.
A jogszabályban előírt adatszolgáltatási kötelezettségének az intézmény csak és kizárólag akkor tesz eleget, ha az internetes adatgyűjtő programban a „kész adatok átadása” típusú hibavizsgálat kritikus hibajelzés nélkül lefut, illetve ezt követően sor került az adatátadásra.
A közzétételi lista frissítése a változásoknak megfelelően 2024. október 15-ig a 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 23. §-a alapján, az általános közzétételi lista kizárólag közérdekű statisztikai adatokat tartalmazhat.
A 24. § (1) pontja szerint a köznevelési intézménynek a KIR tájékoztató rendszerében és a saját honlapján az október 1-jei állapotnak megfelelően közzé kell tennie a 23. § szerinti adatokat és dokumentumokat. A köznevelési intézmény vezetőjének a közzétételi lista tartalmát szükség szerint, de legalább nevelési évenként egyszer, az OSAP-jelentés megküldését követő tizenöt napon belül felül kell vizsgálnia.
A 2024-es év állami támogatás igénylésének módosítása (igénylés vagy lemondás), az étkezés nyilvántartását dokumentáló táblázat, a 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet 4. számú mellékletének számításai alapján. Ezzel kapcsolatos feladat a pontos adatszolgáltatás a fenntartó felé.
A fenntartó a becsült gyermeklétszám változása miatt bekövetkező lemondást vagy pótigénylésre vonatkozó bejelentését
- a) a gyermeklétszám alapján járó átlagbéralapú támogatás tárgyév szeptember–december hónapokra vonatkozó módosítására a tárgyév június 30-áig vagy október 31-éig,
- b) a gyermek- és tanulóétkeztetéshez nyújtott támogatás módosítására a tárgyév június 30-áig vagy október 31-éig kezdeményezi.
A fenntartó a minősített pedagógusok és a nemzetiségi pótlékban részesülő pedagógusok tárgyévi foglalkoztatotti létszámának változása miatt bekövetkező lemondást vagy pótigényre vonatkozó bejelentést köznevelési intézményenként, a minősített pedagógusokra vonatkozóan az előmeneteli rendszerben megállapított fokozat szerinti bontásban október 31-éig kezdeményezi.
A kérelmet az átlagbéralapú támogatásra és a gyermekétkeztetéshez nyújtott támogatásra vonatkozóan a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott létszám alapján, a miniszter és a kincstár által közösen meghatározottak szerint és a kincstár honlapján közzétett adatlapon kell benyújtani köznevelési intézményi, fenntartói szinten összesített formában, feladatellátási helyenként, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak esetében intézményenként.
Az egyházi, nemzetiségi önkormányzati és magán köznevelési intézményfenntartók a 2024. évben igénybe vett támogatásokra vonatkozólag szintén 2024. június 30-ig és október 31-ig nyújthatnak be pótigénylést, illetve lemondást az Igazgatósághoz a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény végrehajtásáról rendelkező 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 37/C. § bekezdése szerint.
37/C. §. (1) A fenntartó a támogatásokra vonatkozó kérelmét január 31-éig kizárólag a kincstár fenntartó székhelye szerint területileg illetékes vármegyei igazgatóságához nyújthatja be. E határidő elmulasztása jogvesztő.
További feladatok:
- Az intézmény weblapján közzétett óvodai dokumentumok (pedagógiai program, házirend, SZMSZ, GDPR, HIT) frissítése, a törvényi előírásoknak megfelelően.
- A csoportnapló(k) elkészítésének, tartalmának (kötelező elemek, nevelési terv, szervezési feladatok, tevékenységben megvalósuló tanulási folyamatok tervezése heti bontásban stb.) ellenőrzése.
- Az oktatási év beindítása, a hetirend, a napirend és a heti oktatási terv adminisztrációjának csoportonkénti ellenőrzése.
- Nevelés nélküli munkanapok kijelölése és kihirdetése (maximum 5).
- Óvodai csoportonként a szülői értekezletek lebonyolítása.
- A HH és a HHH-s gyermekek névsorának aktualizálása az új gyermekekre és a változásokra való tekintettel.
- Az SNI gyermekek szakvéleményeinek begyűjtése, ellenőrzése október 1-ig.
- A gyermekek képesség szerinti felmérése, a felmérőlapok kitöltetése (2024/25. – első alkalma)
- Gyermeki fejlődés nyomon követése (szociális, értelmi, verbális, testi képességek) megfigyelések, mérések alapján.
A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet 63. §-a szerint az óvodapedagógusok folyamatosan, de minimum évente két alkalommal a mérések után tájékoztatják a szülőt a gyermek fejlődéséről. A tájékoztatást a szülő aláírásával hitelesíti.
- Fejlesztési terv elkészítése
Az óvodai fejlesztőprogramban részt vevő gyermekek feltárása, megnevezése. Az oktatásért felelős miniszter által kiadott program szerinti egyéni fejlesztési terv alapján, elsősorban HHH-s gyerekek részére.
- Logopédiai felmérések lebonyolítása.
- A vezető ellenőrző munkájának ütemezése havi bontásban, a szakmai ellenőrzés megkezdése.
- Az intézményi ellenőrzés előkészítése, amennyiben az érintett óvodában aktuális.
- Az Egészségügyi kiskönyvek ellenőrzése, megújíttatása.
A nevelési év feladatai, eseményei – November
- A munkáltatói dokumentumok rendezése, a változások folyamatos vezetése, frissítése a köznevelési foglalkoztatotti alap nyilvántartásban.
- A következő év (2025.) bér- és dologi költségvetésének tervezése, előkészítése, különös tekintettel a pedagógusok új életpályájáról szóló törvényre.
- 2024-ben gyesről, gyedről visszatérők szabadságának kiszámítása, a kettős kifizetések tervezése.
- A nyugdíjazás ütemezése a következő évre. Érdeklődés, információgyűjtés arról, hogy ki menne nyugdíjba 2025-ben, a felmentési idő kiszámítása, anyagi fedezetének biztosítása. Az érintettek tájékoztatása arról, hogy a nők 40 éves nyugdíjazásával (csak határozat alapján) jár felmentés, általában 4 hónap munka alóli mentesítéssel. Tudni kell, hogy az öregségi nyugdíjkorhatár elérésével már egyáltalán nem jár felmentés, viszont a munkáltató döntése alapján adható.
- A köznevelési foglalkoztatotti jutalom (régi nevén jubileumi jutalom) tervezése 2025-re.
- Amennyiben van, törzsgárda- (hűség-) jutalom tervezése 2025-re.
- Dologi kiadások, beszerzések, kötelező eszköznorma szükségletek szerinti tervezése 2025-ös évre.
- A portfoliót író pedagógusok segítése, a beadási határidő figyelembevételével, azok számára, akik 2025-ben minősülnek. A pedagógus legkésőbb a minősítés évét megelőző év november 25. napjáig töltheti fel a portfólióját az informatikai rendszerbe. Ennek segítése vezetői feladat.
- A mentorok munkájának ellenőrzése, szükség esetén cseréje.
- A gyakornokok munkájának segítése, figyelemmel kisérése.
- Vezetői ellenőrzések, az óvodapedagógusok számára a házi hospitálásokon látottak kielemzése.
- Értekezlet összehívása a Szülői Szervezet (SZSZ), illetve az Óvodaszék részére. Az éves terv elkészítése és ismertetése.
- A bérmaradvány összegének ellenőrzése, egyeztetése a gazdálkodással megbízott szervvel, és kiadása.
- Az esetleges törvényi változások követése, feldolgozása.
- A 2025-ös évre az állami támogatás igénylésének előkészítése, benyújtása a 2024-es októberi statisztika alapján, november 30-áig.
Ne maradjon le az ilyen és ehhez hasonló írásokról, fizessen elő az ÓvodaVezetési Ismeretekre MOST!