Leírás
Érzelmi nevelés a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók aspektusából
Az érzelmi nevelés a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók esetében kiemelt figyelmet és szaktudást igényel a pedagógusok részéről. A társas érintkezéseink során minden pillanatban érzelmeket kommunikálunk: felismerjük saját és mások érzelmeit, értelmezzük, többé-kevésbé tudatosan, olykor spontán, olykor akaratlagosan. Sőt, érzelmeink átéléséhez még csak társas helyzet sem szükséges, hiszen teljes elszigeteltségben is átélhetünk, kifejezhetünk érzelmeket. Mindezt összefoglaló néven az érzelmi intelligenciának nevezhetjük. Azonban e tekintetben sem vagyunk egyformák, és a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók az érzelmi intelligencia jelenségkörébe tartozó területek fejlesztése tekintetében is különleges bánásmódot igényelnek.
Milyen gondjaik támadhatnak a sajátos nevelési igényű gyermekeknek, tanulóknak az érzelmek kommunikációja terén?
Például:
- Érzékszervi fogyatékosság esetében sérülhet a mások érzelmeinek felismerésében nyújtott hatékonyságuk (tekintve, hogy nem látják az érzelemkifejezés mimikai és gesztusbeli jeleit, vagy: nem hallják az érzelemkifejező hangtónusváltozásokat, vokalizációt vagy beszédet).
- Mozgásszervi vagy beszédfogyatékosság esetében kevesebb lehetőség adódhat az érzelmek kifejezésére mozdulatokkal, szavakkal.
- Értelmi fogyatékosság és tanulásban akadályozottság esetében az érzelemkiváltó helyzetek megértése, a személy által másokból kiváltott érzelmek (öröm, fájdalom, düh stb.) felfogása hiányozhat.
- Az autizmus spektrum zavar esetében az érzelmek észlelése, megértése és kifejezése egyaránt problematikus lehet.
- Magatartászavar esetében pedig akár szándékosan törekedhet is a gyermek, tanuló arra, hogy másokban negatív érzelmeket váltson ki.
Ezeken kívül az érzelmeikkel összefüggésben lévő területeken is problémákkal küzdhetnek – például: az ép társaikhoz viszonyított helyzetük tudatosulásából eredő (negatív) önértékelés és/vagy frusztrációjukból eredő düh, agresszió; vagy az esetleges elutasítottságukból adódó bánat. E problémák az együttnevelés mindennapjaiban nagy valószínűséggel előfordulhatnak.
Mindezek alapján nyilvánvaló, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek esetében (is) különleges pedagógiai figyelmet szükséges fordítani a gyermekek, tanulók érzelmi nevelésére.
Jelen tanulmány további részében egyrészt röviden áttekintjük az érzelmi neveléssel gyakran összefüggésbe hozott érzelmi intelligenciával kapcsolatos fontosabb (a tanulmány további olvasásához szükséges) alapokat, majd olyan gyakorlatokat és gyakorlatvariációkat mutatunk be, amelyek a sajátos nevelési igényű gyermekek körében is alkalmasak lehetnek az érzelmek kommunikációjának és/vagy megértésének megfigyelésére és fejlesztésére.
1. Bevezetés.
2. Az érzelmi intelligencia kutatása
3. Érzelmi nevelés az OxIPO-modell aspektusából
4. Érzelmekkel kapcsolatos információfeldolgozást feltáró, gyakoroltató feladattípusok
5. Érzelmek észlelését célzó gyakorlatok
6. Érzelmek alkalmazása
7. Érzelmek szabályozása
Felhasznált és ajánlott irodalom.
Formátum: Letölthető PDF (elektronikus pdf-dokumentum)
Oldalszám: 23 oldal
Szerző: Dr. Mező Ferenc
Fizetési feltételek és szállítás: A megrendelt terméket a számlával együtt a fizetés teljesítése után e-mailben küldjük el Önnek a megadott e-mail címére. A termékre csomagolási és postaköltséget nem számolunk fel.
Fizessen elő az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványra, hogy folyamatosan friss információt kapjon az SNI gyerekek neveléséről, oktatásáról.