Scottie Go Basic – programozás az óvodában?

Scottie Go Basic – programozás az óvodában?

Bármilyen elrugaszkodott ötletnek is tűnik, a programozás oktatását már az óvodában elkezdhetjük. Természetesen csakis játékos formában. Ehhez nyújt segítséget a Scottie Go! társasjáték!

 

Kezdődjön a játék!

A játék egy történettel indul, mely az egész későbbi tevékenységnek keretet ad, egyúttal meghatározza a játék célját, vagyis a kis idegen bajba jutott űrlénynek való segítségnyújtást. Már itt is megmutatkozik, hogy több nevelési területre kiterjedő fejlesztési lehetőséget kínál a játék, hiszen a gyermekek szociális érzékenységét is fejleszti, a másért való tenni akarás természetessé válhat általa.

A dobozban számtalan izgalmas színes kártya és tábla teszi érdekessé a játékot, harmonikus, esztétikus, grafikailag jól kivitelezett felületeken dolgozhatnak a gyerekek. Tartalmaz részletes leírást is, amely könnyen értelmezhető, mivel az egyes részek egymásra épülnek, ábrákkal kiegészülnek és a helyes megoldásokat is feladatonként olvashatjuk. Így, aki pedagógusként kevésbé, vagy egyáltalán nem ért a programozáshoz, az is bátran bele kezdhet a játék alkalmazásába, mivel minden szükséges segítség a kezében van.

Mely területeket és készségeket fejleszti a játék?

Mitől is olyan korszerű? Minden termék tartalmaz egy kódot, amellyel letölthető applikáció révén Scottie életre kelthető, pc-re vagy okostelefonra egyaránt telepíthető. Letöltése egyszerű. Mégis nagyon fantasztikus ötlet, hiszen így az infokommunikációs technika méginkább a mindennapok részévé válik. Tartalmazza a feladatokat, „beolvassa” a gyermekek által megírt programot és értékeli is. Ha a megoldás helyes, a zene vidám a kis Scottie nagyon boldog, ha azonban helytelen, Scottie sír és szomorú zenét játszik.

Itt nem ér véget a program, hiszen az egyik legkitűnőbb előnye, hogy lehetőséget ad a javításra, tehát a gyermekek megtanulhatják általa, hogy tévedhetnek és a hibáikat helyre lehet hozni. A kudarcélményt is átélik, elsajátítják annak kezelését, emellett a siker érzésével is gazdagodnak. Formálódik reális önismeretük, a jó megoldásra ösztönző belső késztetés megalapozódik. Éppen ezért érzelmileg is jelentős fejlesztő hatással bír. Nincs időkorlát a különböző feladatok során, így minden kisgyermek a saját ütemében szabadon gondolkodhat. Kiemelkedően fontos a feladattudat és feladattartás formálása, hiszen az elkezdett pálya megoldásának lépései, a program megírása, Scottie elindítása és a program ellenőrzése egyetlen játékhelyzet részei. Mindig van a gyermekek számára megerősítés, egyfajta értékrendszert közvetít. Következetességre nevel.

 

Differenciálás a játékon belül

A játék három szintet különböztet meg, így jól tudunk differenciálni az eltérő képességű gyermekek között. Változatos feladatokat adhatunk nekik, ami a gyermekek egyéni képességeihez igazodva, számukra leginkább fejlesztő hatású lehet, és a segítségadás mértékét is ehhez igazíthatjuk. Játszhatunk vele egyénileg, de akár csoportos formában, így az egyéni fejlesztés mellett, a szociális kompetenciáik fejlődhetnek, úgymint: alkalmazkodó készség, problémamegoldó gondolkodás, együttműködés, feladatok felosztása, szervezőkészség, önérvényesítés.
Mindemellett számtalan más pozitív hatása is van: fejleszti a logikus gondolkodásmódot, folyamatok értelmezésének megtanulását segíti, nagyobb rész kisebb egységekre való bontásának képességét sajátíthatják el a gyermekek, fejlődik előrelátó képességük, szabálytudatuk. Lehetőségük nyílik a saját élményű tanulásra, hiszen bátran megoldhatják a probléma-helyzeteket. Fejlődik téri és síkbeli orientációjuk, így feltételezhetően sokkal jobban tudnak majd tájékozódni.
A gyerekeket ösztönzi a felfedezésre, a bővülő és egyre nehezebb feladatok folyamatosan motiválják őket, így a játék sosem válik unalmassá.
Formálja a gyermekek személyiségét, önálló döntéshozásra készteti őket, ahol láthatják, hogy a döntéseik hatással vannak másokra. Fejleszti a felelősségtudatukat, akadályok leküzdésére serkent.
Biztosítja az esélyegyenlőséget, mivel minden kisgyermek egyformán részt tud venni a játékban, azzal folyamatosan pozitív irányba fejlődhet különös tekintettel: hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű, beilleszkedési, tanulási, magatartási zavarral küzdő gyermekekre.

A gyermekek nagyon hamar megszerették, és gyorsan mindennapjaink részévé vált. Szeretettel ajánlom ezt a játékot mindenkinek!

 

 

 

Az írást Liszkai Anikó küldte nekünk az orosházi óvodából, amit ezúton is köszönünk. A fotók a szülők beleegyezésével készültek.

0 hozzászólás

Hagyjon egy választ!

Szeretne csatlakozni a beszélgetéshez?
Nyugodtan járulj hozzá az alábbiakban!

Vélemény, hozzászólás?