Az óvodaigazgató feladatai az év kezdetén
Az óvodaigazgató feladatai az év kezdetén
Az adminisztrációs feladatokban bővelkedő évkezdés után is érdemes figyelni a jogszabályváltozásokra. Az ÓvodaVezetési Ismeretek decemberi kötetében megjelent, A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei – 2024. december – 2025. augusztus. Teendők, törvényi kötelezettségek, adminisztrációk – óvodavezetői szemmel című írásunkban az óvodaigazgató soron következő munkáltatói, tanügy-igazgatási, pedagógiai és gazdasági feladatai kerülnek bemutatásra.
Az alábbiakban részletet közlünk A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei című írásunkból.
Humánpolitikával kapcsolatos feladatok
Az éves szabadságok kiszámítása, a 2025. évi szabadságolási táblázat kiosztása dolgozónként.
Alapszabadság + pótszabadság = éves szabadság, amely mindig az adott évre szól
- A köznevelési foglalkoztatottak számára (pedagógusok és NOKS-osok) a Púétv. 90. § (3) bekezdése alapján az alapszabadság mértéke évi ötven munkanap, amelyből a munkáltató legfeljebb tizenöt munkanapot igénybe vehet.
- Az Mt. alá tartozó NOS-os munkatársak alapszabadsága évi húsz munkanap, mely kiegészül az életkor szerint járó pótszabadsággal.
- A szabadságolási terv elkészítése, kiadása (már nem kötelező, csak ajánlott).
Megjegyzés: A munkáltató a munkavállaló alapszabadságából maximum 15 napot visszavonhat az intézmény zavartalan működése érdekében, alapos indok esetén.
Tudnivalók a pótszabadságokról
A pótszabadságok lehetnek munkakör-alapúak, illetve szociális alapúak:
- Gyermek(ek) után járó pótszabadság (egy gyermek után kettő, két gyermek után négy, három, illetve több gyermek után összesen hét munkanap, mely mindkét szülőt megilleti, amennyiben egy háztartásban élnek);
- Egészségkárosodás, fogyatékosság esetén járó pótszabadság (az érintettek öt nap pótszabadságra jogosultak);
- Szülői szabadság (a gyermek hároméves koráig negyvennégy munkanapra adható ki, de az érintett a szülői szabadság idején csak a távolléti díj 10%-ára jogosult);
- Apasági szabadság (az apa a gyermeke születését követő második hónap végéig tíz munkanap szabadságra jogosult);
- Unoka után járó pótszabadság [2024-től a Púétv. 90. § (6) bekezdése szerint a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonyban állókat is megilleti az ötnapos nagyszülői pótszabadság];
- Első házasok pótszabadsága (2024-től a közköznevelés foglalkoztatotti jogviszony esetén öt munkanap jár a dolgozónak);
- Gondozói pótszabadság (2023-tól évi öt nap gondozói szabadság jár azoknak a dolgozóknak, akiknek a vele együtt élő beteg társa, beteg hozzátartozója ápolásra szorul. Ezt az öt napot maximum 2 részletben vehetik ki a munkavállalók. A hozzátartozói ápolásra szorultságot orvosi igazolással kell a munkáltató felé igazolnia a munkavállalónak);
- Temetési szabadság (ez a szabadság rendkívüli szabadságnak számít, ami Magyarországon minden munkavállalónak jár. Akkor lehet kivenni, ha a dolgozó valamelyik közeli hozzátartozója meghal. Időtartama két nap, mely az alapszabadságon és a pótszabadságokon felül jár).
Közeli hozzátartozónak számít:
– a házastárs, bejegyzett élettárs,
– az egyenes ágbeli rokon (szülők, nagyszülők, testvér),
– az örökbe fogadott, a mostoha- és nevelt gyermek,
– az örökbe fogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő.
Az óvodaigazgató gazdálkodással kapcsolatos feladatai
- Az aktuális minimálbér és a garantált bérminimum emelkedése miatt az átsorolások elkészítése (2025. január 10-ig).
- Az ingyenesen étkező gyermekek szüleitől a Nyilatkozatok újbóli bekérése, a minimálbér változása miatt. Az összeghatár kiszámítása – a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a nettó minimálbér 130 százalékát.
- A 2024-es gazdasági év (január 1-től december 31-ig) lezárása, szöveges beszámoló alátámasztásával.
- A 2025. évre szóló költségvetési törvény (Kvtv.) és a témával kapcsolatos, általában december végén megjelenő egyéb törvények, rendeletek (pl. az új Art.[1], az Szja tv.[2], az új Tbj.[3]) módosításainak, változásainak követése, az óvodára vonatkozó tartalmak megismerése.
- Az állami támogatás igénylése a 2025-ös gazdasági évre:
Feladat az igénylés előkészítése az októberi statisztika alapján a könyvelő segítségével, majd az igénylés véglegesítése és a központilag kiadott 2025. évi igénylés elnevezésű űrlap továbbítása a Magyar Államkincstár felé, január 31-ig. E határidő elmulasztása jogvesztő.
Az adatlapokat az elektronikus ügyintézésre kötelezett fenntartó csak elektronikusan, cégkapun – egyéni vállalkozó fenntartó ügyfélkapun, nemzetiségi önkormányzatok hivatali kapun – keresztül lehet beküldeni a szuf.magyarorszag.hu oldalon keresztül az OKTI űrlap igénybevételével.
Elektronikus ügyintézésre kötelezett fenntartók esetében minden dokumentumot elektronikus hitelesítéssel szükséges ellátni.
- A 2025-ös óvodai költségvetés tervezése, az igények egyeztetése a helyi fenntartóval.
- A 2024-es év lezárása után az adózáshoz szükséges dokumentumok, igazolások kiosztása, mely alapján ellenőrizhető a NAV adóbevallás-tervezete.
- A fenntartó által megszavazott és elfogadott új költségvetés feldolgozása (amennyiben erre az időre már elfogadták), felhasználásának időarányos ütemezése. Abban az esetben, ha nincs elfogadott költségvetése az intézménynek, akkor az ideiglenes költségvetés szabályai szerint kell eljárnia az óvodaigazgatónak.
- A költségvetési keretek időarányos felhasználásának nyomon követéséhez szükséges táblázatok elkészítése, aktualizálása (bér, dologi, beruházás, egyéb).
- Az új gazdasági év megnyitása, az intézmény saját költségvetési tételeinek, pénzügyi helyzetének áttekintése, értékelése a fenntartó, a helyi önkormányzat költségvetése alapján, a gazdasági vezetővel történő egyeztetés lebonyolítása.
Szabályzatok, iratok frissítése, iktatása
Amennyiben a helyi önkormányzat még nem készült el, és nem szavazta meg a saját költségvetését, addig az intézmény ideiglenes költségvetéssel működik, legkésőbb márciusig.
- A különböző gazdasági szabályzatok frissítése, a törvényi változások alapján.
- A közzétételi lista költségvetési adatokat is tartalmaz, ezért 2025 elején át kell vezetni az új költségvetésben meghatározott adatokat, összegeket.
- Irattári selejtezés lebonyolítása.
A különböző irattípusok közül azok, amelyeknek sem ügyintézési, sem történeti értékük nincs, más-más őrzési idő (5 év, 10 év stb.) letelte után selejtezhetők. Az iratselejtezéseket mindig az irat keletkezésekor érvényben lévő irattári terv alapján kell elvégezni.
A selejtezés során meg kell állapítani, hogy mely irattári tételeknek járt le az őrzési idejük. A selejtezési eljárásról iratselejtezési jegyzőkönyvet, illetve annak mellékleteként tételszintű iratjegyzéket kell készíteni.
- Az éves irattár és iktatás előkészítése, az előző év lezárása után az iktatókönyv megnyitása.
- A szabályzatok áttekintése, az esetleges új törvényi változások alapján módosítása. Például:
- Belső kontroll szabályzata,
- Kockázatkezelési szabályzat,
- Szabálytalanságok kezelése,
- GDPR szabályzata (módosítása szükséges az oviKréta miatt is),
- Informatikai biztonság szabályzata,
- Iratkezelési szabályzat,
- Juttatási és cafeteria-szabályzat,
- Leltározási és leltárkészítési szabályzat,
- Vezetékes és mobiltelefon-használati szabályzat,
- Tűz, vagyon és munkavédelmi szabályzat.
A módosításokat nem feltétlenül az óvodaigazgatónak kell elkészítenie, kérhet külső segítséget is az adott téma szakértőjétől.
Szakmai és tanügyigazgatási feladatok
- A pedagógiai munka ellenőrzése céljából a vezetői csoportlátogatások ütemezése, megszervezése, lebonyolítása. A szeptembertől eltelt félév értékelése pedagógus végzettségű köznevelési foglalkoztatottakként.
Teljesítményértékelés (TÉR)
A munkáltató minden évben köteles a köznevelésért felelős miniszter rendeletében meghatározott szabályok szerint értékelni a pedagógus és a pedagógus szakképesítéssel vagy szakképzettséggel rendelkező nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatott teljesítményét.
Gyakornok esetén a teljesítményértékelést nem kell lefolytatni.
A teljesítményértékelést írásba kell foglalni. A munkáltató a teljesítményértékelés eredményének figyelembevételével a pedagógus havi illetményét a meghatározott illetménysáv keretein belül határozhatja majd meg (várhatóan 2025. szeptember 1-től).
- A 2025. január elsejétől hatályos (pedagógiával, tanügyigazgatással kapcsolatos) törvények megismerése, feldolgozása, ismertetése, értelmezése a dolgozókkal.
- Egyeztető beszélgetések kezdeményezése a szülőkkel gyermekük fejlődésének, óvodai viselkedésének kérdéseiben.
- Az iskolába menő gyermekek orvosi vizsgálatának megszervezése (látás, hallás stb.).
Legyen biztos tájékozódási forrása a 2024/25-es nevelési évben is az ÓvodaVezetési Ismeretek kiadvány! Fizessen elő rá MOST, hogy ne maradjon le a hasonlóan hasznos, aktuális témákról!
[1] Art. = 2017. évi CL. törvény az adózás rendjéről
[2] Szja tv. = 1995. évi CXVII. törvény a személyi jövedelemadóról
[3] Új Tbj. = 2019. évi CXXII. törvény a társadalombiztosítás ellátásaira jogosultakról, valamint ezen ellátások fedezetéről