Mire vágynak a magyar gyerekek és mi a véleményük az oktatásról?
A “Te hogy látod? – Gyerekjelentés a gyerekjogok helyzetéről” 2019. évi tanulmány eredményeit a Hintalovon Gyermekjogi Alapítvány hozta nyilvánosságra. A magyar kérdőívet az európai “The Europe Kids Want” mintájára készítették el itthon is. A témakörök között szerepelt a család, az egészség, az oktatás, a biztonság és az esélyegyenlőség kérdésköre is, amire a gyerekek örömmel válaszoltak. 5300 gyereket kérdeztek meg, az ő válaszaikat tükrözik az eredmények.
A teljes tanulmány ITT érhető el, mi most csak az oktatással kapcsolatos részt szeretnénk kiragadni.
Mi jellemzi az iskoládat?
A gyerekek 93%-a szerint az iskolákat leginkább az jellemzi, illetve az határozza meg a minőségüket, hogy mennyire hasznos a tananyag. Ezt követi az, hogy mennyi örömöt ad, illetve mennyire megterhelő a tanulás (73%), ilyen az iskolai környezet (67%), és hogy milyenek a tanárok (62%).
Hasznos a tananyag?
3-ból 1 gyerek mondta azt, hogy nagyon sok hasznos dolgot tanul az iskolában (30%), de ennél kétszer többen vélekedtek úgy, hogy sok minden haszontalan, amit tanulnak (63%). Az általános iskolások érzik leginkább
hasznosnak a tananyagot (37%), míg a gimnazisták gondolják leginkább úgy, hogy sok felesleges dolgot kell elsajátítaniuk (70%).

Kép forrása: Te hogyan látod? – magyar jelentés (https://hintalovon.hu/sites/default/files/tehogylatod_jelentes_magyar_0.pdf)
Sokakat zavar a bullying
“Az egyik osztálytársadat gyakran csúfolják. Valaki beleköt a szünetben, és verekedéssé fajul a vita, amikor belép a tanár. Ha ilyesmi történik, általában mi a következménye? (Legfeljebb 3-at válassz!)”
Egy bullying helyzetben kialakult iskolai verekedésre az iskolák nagyon szerteágazó válaszokat adnak a gyerekek jellemzése szerint. A fent leírt esetre a leggyakrabban a szülők értesítésével vagy fegyelmi eljárás indításával reagálnak: ezt a gyerekek 58%-a jelölte meg a három leggyakoribb következmény között. Jellemző, hogy leszidják a gyerekeket (51%), vagy közösen keresnek megoldást a történtekre (39%), esetleg megvonnak valamit ezektől a
gyerekektől (30%), és az is előfordul, hogy nem foglalkoznak az esettel (12%), vagy dolgozatot íratnak, egyest írnak be, vagy módosítják a tananyagot (12%). Nem ritka tehát az olyan gyakorlat (eljárás nélküli megvonás vagy az iskolai teljesítmény befolyásolása), amely ellentétes a törvényi előírásokkal. A testi fenyítés alkalmazása ugyanakkor nem jellemző az iskolákban (94 gyerek, 2% jelölte a legjellemzőbb válaszok között). Érdekes különbség található az általános és a középiskolások fegyelmezése között. Míg az előbbieknél a szidás (65%), az utóbbiaknál a szülők bevonása és fegyelmi eljárás indítása az átlagnál jellemzőbb (60–67%).

Kép forrása: Te hogyan látod? – magyar jelentés (https://hintalovon.hu/sites/default/files/tehogylatod_jelentes_magyar_0.pdf)
Érdemes a teljes jelentést végigolvasni, sok hasznos információt, teljes képet kaphatunk a gyerekekről.
Forrás: https://hintalovon.hu/hu