Megjelent az ONOAP-ot módosító rendelet!
Megjelent az ONOAP-ot módosító rendelet!
A gyermekek a tanköteles korukat megelőző nevelési évben naponta összesen 45 perces időkeretben iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenységben vesznek részt. Az alábbiakban az ONOAP-ot módosító rendelet részleteit ismertetjük.
A 77/2025. (IV. 15.) Korm. rendelet bevezető része szerint a jogszabállyal a Kormány célja az óvoda és az iskola közötti átmenet zökkenőmentes biztosítása. Ennek keretében a rendelet Az Óvodai nevelés országos alapprogramjának módosításával biztosítja
- a gyermekek sikeres iskolai előrehaladásához szükséges képességek, készségek célzott óvodapedagógiai fejlesztését,
- a minőségi és megfelelő pedagógiai, módszertani tartalom megjelenítését,
- a nagycsoportos korosztályú gyermekek személyiségfejlődésének segítését,
- a tanulás, ismeretszerzés iránti motiváció és
- a hazája, nemzete értékei iránt való elköteleződés kialakítását.
A rendelet 1. §-ának értelmében Az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) Korm. rendelet 1. melléklete helyébe a 77/2025. (IV. 15.) Korm. rendelet (a továbbiakban Módr.1.) 1. melléklete lép.
Mikortól alkalmazzuk?
Az új 1. melléklet rendelkezéseit első alkalommal a 2025/2026. nevelési évben kell alkalmazni. Ezen határnapig az óvoda az 1. melléklet 2025. április 21. napig hatályos szabályait alkalmazza. [Módr.1. 2. § (1) bekezdés]
Az óvoda az új 1. melléklet rendelkezései alapján felülvizsgálja a helyi pedagógiai programot, és azt 2025. szeptember 1-jéig módosítja. [Módr.1. 2. § (2) bekezdés]
Ahogy az várható volt, újabb tartalmi megújító képzés jön, ugyanis a pedagógus-továbbképzési jegyzéken – tartalmi megújító képzésként – elérhetőnek kell lennie az óvoda-iskola átmenetet segítő továbbképzésnek az óvodák igazgatói és az óvodapedagógusok részére. [Módr.1. 2. § (3) bekezdés]
Az óvodai élet megszervezése
A módosított ONOAP legfontosabb része „Az óvodai élet megszervezése” alcím alatt található 6–9. pont:
- A gyermekek a tanköteles korukat megelőző nevelési évben a későbbi eredményes iskolai előrehaladáshoz fontos képességeik és készségeik fejlesztése érdekében az óvodai csoportokban naponta összesen 45 perces időkeretben, a feladatra differenciált, a gyermek egyéni terhelhetőségéhez igazodó – amennyiben az infrastrukturális adottságok lehetővé teszik, külön térben szervezett – iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenységben vesznek részt.
- A tanköteles korú, de az óvodában nevelkedő gyermekeket a 6. pont alkalmazása során tanköteles korukat megelőző nevelési évben járóknak kell tekinteni.
- A gyermek fejlődésének nyomon követése a tanköteles kor betöltését megelőző nevelési évtől az iskolai tanulmányok megkezdéséhez szükséges készségek és képességek rögzítésével egészül ki a kötelező dokumentumban az iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenység tervezése érdekében.
- A gyermekek fejlődésének vizsgálata céljából a tanköteles kor betöltésekori nevelési évben diagnosztikus mérési rendszer alkalmazható.
Mint az a 6. pontban látható, a tervezettől eltérően a végleges szövegben már nem szerepel, hogy a tanköteles korukat megelőző nevelési évben a gyermekeknek külön óvodai csoportokat kell szervezni. Ehelyett külön térben kell megszervezni a napi 45 perces iskola-előkészítő fejlesztő pedagógiai tevékenységet, de ezt is csak akkor, ha ez helyben megszervezhető.
Szerző: Vizvári Tamás
Ne maradjon le az óvodáját érintő legfontosabb jogszabályváltozásokról! Fizessen elő az Óvodai Jogfutárra, hogy havonta mindössze 30 perc alatt képbe kerüljön!
Az óvodavezetés számos aspektusával foglalkozó ÓvodaVezetési Ismeretek című előfizetés szintén hatalmas segítséget nyújt az óvodavezetőknek évente 6 alkalommal megjelenő kiegészítő köteteivel amelyek gyakran mellékleteket, letölthető dokumentumokat is tartalmaznak:
Kifejezetten a munkajog, tanügyigazgatás és ellenőrzés témaköreivel foglalkozó kiadványsorozatunk a Joggyakorlat! Minden intézményvezető nélkülözhetetlen mankója: