,

Hatékony pedagógiai módszer az anyanyelvi nevelésben

Hatékony pedagógiai módszer az anyanyelvi nevelésben

Óvodánkban nagyon sok a tennivaló az anyanyelvi nevelés és kommunikáció terén. Súlyos és általános probléma a gyereknél: képtelenek kifejezni önmagukat, több egyszerű szónak nem ismerik a jelentését, grammatikailag helytelenül beszélnek, súlyos beszédhibákkal küszködnek. Melyek a hatékony pedagógiai módszerek az anyanyelvi nevelésben?

A gyerekek döntő részének a televíziónézés és a mobiltelefon-használat a fő tevékenysége. Ebből az „elektromos szörnyetegből” sem a választékos, szép magyar anyanyelv árad, hanem a trágárság, a durvaság, az erőszak, a rossz hanglejtés stb. A gyerekek szivacsként szívják magukba a digitális eszközök által közvetített „kultúrát”. A televíziót gyakran egyedül nézik, számukra érthetetlen dolgokra nem kapnak választ.

A csoportomba járó gyerekek többnyire HH és HHH. A hátrányos társadalmi helyzetnek a következménye, hogy az egyén számára nem állnak rendelkezésre a megfelelő nyelvi elemek, szabályok, készségek. A gyerekek hanglejtésére jellemző a magas hanglejtés, visítva, kiabálva beszélnek. Ez abból adódhat, hogy a szülők otthon is így beszélnek. Fontosnak tartom, hogy az óvodai nevelésbe a szókincs bővítésén kívül a nyelvi képességek fejlesztését is beépítsem a mindennapokban. 

A bemutatni kívánt anyanyelvi játéknak nagyon nagy sikere van a gyermekek körében. Nagyon szeretik játszani a kiscsoportosoktól egészen a nagycsoportos gyerekekig. A színjátszó foglalkozások alkalmával is beépítem a foglalkozásokba. A játék hasonlít a Medvevadászat népi játékra. Régi, gyermekkori élményeimet használtam fel, és alakítottam ki ezt az anyanyelvi játékot.

Célom az volt, hogy a játékkal minél szélesebb skálán lehetősége legyen a gyerekeknek a verbális-auditív tapasztalatszerzésre, A gyermekek fejlettségétől függően sokféleképpen alkalmazható, így mindig azokat a területeket célozzuk meg, ahol a legtöbb segítségre van szükség, a beszédészleléstől a beszédhang-analízisig bármi beépíthető. Az éppen feldolgozandó téma vagy projekt is megjelenhet benne, kiegészíti, színesebbé teheti, a gyermekek számára pedig egy újabb játékos tevékenységet jelent, ahol tapasztalatokat gyűjthetnek.

Az anyanyelvi játék menete, valamint a –> jel után a játék mozdulatokkal kísért instrukciói:

A gyermekek a nagy méretű tükör előtt helyezkednek el, úgy, hogy mindenki lássa magát a tükörben, és a felnőttet is.

– Megyünk, megyünk, egy hídhoz érünk, keljünk át! –> A mellkas finom ütögetése ököllel. 

– Megyünk, megyünk, egy pocsolyához értünk, caplassunk át rajta! –> Cuppanó hangok adása, a kezünkkel pedig utánozzuk a lépkedést.

– Egy folyóhoz értünk, ússzunk át rajta! –> Úszás utánzása, nagy levegővételek és a levegő benntartása, kifújása.

– Nagyon fázom! Gyújtsunk tüzet! –> Tűzgyújtás eljátszása. 

– Nem akar meggyulladni a tűz. Fújjuk meg, így jobban fog égni! –> Hosszú fújásokkal eljátsszuk, hogy a tüzet felélesztjük.

– Melegítsük meg a kezünket! –> Kézmelegítés eljátszása.

– Jaj, megsütötte a kezem! –> Gyors, apró fújások.

– Menjünk tovább! Megyünk, megyünk. Nézzünk jobbra, nézzünk balra! Látunk egy cseresznyefát. Másszunk fel rá! – mászás utánzása. – Szedjük le a cseresznyét! –> Combok egyenletes ütögetése váltott kézzel. Három ujjunkat összecsípjük, a cseresznyeszedés utánzása.

– Kóstoljuk meg! A magjára figyelj! Köpjük ki a magot! –> 2×, 3× megismételjük.

Menjünk tovább! Megyünk, megyünk, füleljetek csak, én egy vonatnak a hangját hallom. S-S Figyelj oda, milyen a szád? – kicsi kerek –> A gyerekek bekapcsolódnak a hang hangoztatásába.

Megyünk, megyünk! –> Combok egyenletes ütögetése váltott kézzel. Hangutánzások az elmondottaknak megfelelően.

Megérkeztünk az állatkertbe! Füleljetek csak! Mit hallotok?

i-á, i-á – egy csacsi. Figyelj oda, milyen a szád? – nevetős és nagy kerek

o-á, o-á – egy kisbaba sír. – Milyen a szád? – kicsi kerek, nagy kerek

va-u, va-u – egy kiskutya. – Milyen a szád, figyelj oda! – nagy kerek, kicsi kerek

Menjünk tovább, megéheztem, nyaljunk el egy fagylaltot! –> Fagyinyalás utánzása. A gyerekek bekapcsolódnak, és utánozzák a mutatott mimikai mozdulatokat.

Csináljunk jó nagy kanalat a nyelvünkből!

Szopogassunk el egy cukorkát, a nyelvünk a cukorka, tegyük az egyik oldalra és a másikra.

A kiscicák is megéheztek, ők pedig lefetyeljék fel a tejet a kis tányérjukból! –> A macskák utánzása.

Mossuk meg a fogainkat, a nyelvünk a fogkefe, körbe mindenhol, elöl, oldalt, a másik oldalt, hátul. –> Mozdulatok utánzása.

Megyünk, megyünk, egy barlanghoz értünk. Menjünk be! Csak csendben, csak halkan, hogy senki meg ne hallja! Hoppá, nekiütköztünk valaminek! –> Combok egyenletes ütögetése váltott kézzel. Hangunk lehalkul, tempó lelassul. Mozdulat eljátszása. Suttogva mondjuk.

– Mi lehet ez? Kicsi füle, kicsi orra, nagy szőrös bundája, nagy karmai. Ez a medve!

Futás vissza – szálljunk fel a vonatra, ússzunk át a folyón, caplassunk át a pocsolyán, fussunk át a hídon – egyre gyorsabban mondjuk. –> A szöveget a gyerekek egyre gyorsuló mozdulatokkal kísérik a már megismert módon.

Tekerjük fel a hidat. –> A híd tekerésének utánzása kézzel, és nyikorgó hang adása.

Megnyugodva sóhajtunk.
Integessünk a medvének! –> Nagy levegővel felsóhajtunk. Integetés.

 

Az óvodapedagógusok feladata a beszédhibák megelőzése, korrekciója. Ezzel a játékkal megfigyelhetjük, hogy az egyes hangokat a gyermekek hogyan képzik. Lehetőséget biztosít a hangképzés rögzítésére, automatizálására.

Ezt az anyanyelvi játékot többször kérik a gyerekek. Életkori sajátosságaiknak megfelelően tervezhető, bővíthető. Ezek az állandó motívumok, amelyek mindig visszatérnek. A kreativitásunk által és a gyermekek életkori és fejlődési sajátosságaihoz mérten egy bármikor aktuális, komplex fejlesztő játékot állíthatunk össze. Nagy előnye, hogy többszöri alkalmazása során a beszédtechnikai mechanizmusok jobban rögzülnek.

 

Írta: Szabóné Gecse Éva,  Megjelent az Irány a suli! című sorozatunkban.