„Gazdálkodj okosan” – matematikai készségfejlesztés az oviban
„Gazdálkodj okosan” – matematikai készségfejlesztés az oviban
„Gazdálkodj okosan” – matematikai készségfejlesztés az oviban a pénzügyi alapismeretek megismertetésének céljából.
A matematikai tartalommal az óvodás korosztály leginkább „a külső világ tevékeny megismerése” óvodai tevékenység során találkozik. Életkoruknak megfelelően szereznek matematikai ismereteket, matematikai készségeik folyamatosan fejlődnek. Ennek eredményeképp a nagycsoport végére elérik azt a szintet (képessé válnak különböző matematikai műveletek végrehajtására), mellyel ezen a területen is iskolaéretté válnak.
„A külső világ tevékeny megismerése” hasznos közeget biztosít a pénzügyi nevelés megkezdéséhez, főleg ha a matematikai készségek fejlesztésére is hangsúlyt fektetünk. Ez a két terület összekapcsolható, természetesen figyelembe véve a módszertani kritériumokat, életkori sajátosságokat, szinteket.
Milyen készségeket érdemes fejleszteni?
Nézzük meg közelebbről, hogy a matematikai nevelés tartalmából milyen készségek fejlesztésére van szükség, amennyiben szeretnénk, ha az óvodáskorú gyermekek a pénzügyi ismeretekkel is foglalkoznának.
- Összehasonlítás – spontán és céltudatos: a pénztípusok közti különbségek, hasonlóságok (érme–papír) megfigyelése (minőségi relációk), majd ezek csoportosítása (halmazba rendezés); nagyobb életkorban lehet több csoportot is alkotni, akár különböző érméket is több tulajdonság alapján is (pl. nagyság, szín).
- Halmazok elmeinek megszámlálása: halmazok számossága, halmazok elemszámának számmal való megnevezése: pénzérmék megszámlálása
- Elemszámok összehasonlítása: melyik csoportban van több-kevesebb érme
- Sorszám, sorrendiség, sorozatok gyakorlása: pénzérmék sorba állítása különböző szempont alapján (pl. növekvő sorrendben), sorozatok folytatása (pl. 5 Ft-os érme, 10 Ft-os érme, 20 Ft-os érme…) – az életkor előrehaladtával lehet bővíteni a sorozatot.
Matematika és pénzügyi ismeretek?
Kis–középső csoportban kezdenek el ismerkedni a gyerekek a matematikai tartalmakkal, és már ekkor is érdemes lehet összefüggésbe hozni a témát a pénzzel kapcsolatos fogalmakkat. A pénzt mint eszközt a matematikai nevelés során érdemes olykor-olykor felhasználni (felnőtt felügyelet mellett), hiszen ahogy a következő gondolatban is olvasható: „A matematikában eszközhiány nincs: minden betöltheti az eszköz szerepét, csak »látni kell, nemcsak nézni«.” [1]
Az óvodai matematikai nevelésben a tartalmak általában a külső világ tevékeny megismerése révén jelennek meg, mindenképp illeszkedve a gyerekek életkori szintjéhez, a játékosságot előtérbe helyezve. A matematikai nevelés részeivel fokozatosan ismerkednek, eleinte egy biztos alapot (tudást) szereznek, melyre az évek során az ismeretek bővítésével építeni lehet. A differenciálás minden esetben lényeges, melyhez elengedhetetlen előzetesen felmérni a gyermekek képességét ezen a területen is. Emellett pedagógusként törekedni kell arra, hogy a játékos tevékenységek kapcsán a gyermekek minél több sikerélményhez jussanak, mely motiváló erővel bírhat.
Társasjátékok a gyakorlásért
Nagycsoportos korukra a szabályjátékok nagyon népszerűvé válnak, amelyek nemcsak szabálytudatuk fejlődését szolgálja, hanem számos matematikai készségük alakulását is (számfogalom, számkép stb.). A különböző társasjátékok remek gyakorlási lehetőséget nyújtanak ezek gyakorlására.
Fentiekből jól látható, hogy a matematikai tartalmak, műveletek, készségek nagyon jól gyakorolhatók a pénzekkel (érmékkel főleg), és ezáltal is közelebb hozzuk a gyermekekhez ezt a területet. Valódi pénzügyi nevelésük matematikai ismeretek hiányában nem igazán kezdhető meg, hiszen a pénzhasználat alapvető matematikai ismeretekre, matematikai műveletek használatára épül, így mindenképp fontos összekapcsolni a két területet, párhuzamosan foglalkozni vele az óvodai nevelésben. További óvodai tevékenységekkel lehet majd azt a részét megtanítani nekik, hogyan lehet okosan és tudatosan „használni” a pénzt.
Mindenképp fontos kiemelni, hogy valódi pénzérmékkel felnőtt felügyelet mellett játszanak a gyerekek, a balesetveszélyes helyzetek elkerülése érdekében. Természetesen hatalmas élményt nyújt minden óvodás korosztály részére, ha valódi „felnőtt” pénzt használhatnak a foglalkozásokon, de főleg kiscsoportban célszerű lehet játék pénzzel helyettesíteni ezeket, melyeket akár a gyerekekkel közösen és elkészíthetünk.
Írta: Mucs Viktória, megjelent az Óvónők kincsestára című sorozatunkban
[1] Lukács Józsefné – Ferencz Éva (szerk.) (2010): A játék nem csak játék!? Matematikai fejlesztőjáték óvodásoknak. Flaccus Kiadó