,

Egészséges táplálkozás az óvodában

A képen két kisfiú ül az asztalnál, egyikük sárga paprika karikákat fog a kezében, a másik két szelet uborkát tart a szemei elé. Az asztalon egy tányéron sok zöldség és gyümölcs található

Egészséges táplálkozás az óvodában

A legnagyobb kincsünk az egészségünk. De ahhoz, hogy ezt megőrizzük, egészségtudatosan is kell élnünk! Jól hangzó szlogen ez, és manapság divat is az egészséges életmódról, ezen belül is a helyes táplálkozásról beszélni. Hogyan érhető el az egészséges táplálkozás az óvodában? Mit tehetünk mi, pedagógusok, amikor az óvodások kezében már kora reggel ott a chipses zacskó, a cukros üdítő, a csoki vagy a hatalmas kakaós csiga. 

Bizony sokat! Azon túl, hogy az egészségnevelő munkát kiemelt feladatunknak tekintjük, a gyermekek és rajtuk keresztül a szüleik szemléletformálására is nagyobb hangsúlyt fektetünk. Szerencsére ehhez nekünk, óvó néniknek, van egy „csodafegyver” a kezünkben! Mégpedig a játék, a játékosság, melynek segítségével akár élménnyé is változtathatjuk például az egészséges ételekhez való viszonyt.

Erre tettek kísérletet a Szekszárdi Gyermeklánc Óvoda pedagógusai, amikor a zöldségek rendszeres fogyasztását népszerűsítették a gyermekek, a pedagógustársak és a szülők körében is. Segítségével azt remélték, hogy egy idő után a rendszerességből szokás, a szokásból pedig a gyermekek igényévé válik a napi zöldségfogyasztás is.

Néhány ötlet, amit egy hasonló projekt tervezése során felhasználhatunk:

– Külső világ tevékeny megismerése, matematikai tartalmakkal

  • Piac, zöldségesbolt látogatása, zöldségek vásárlása (árusítóhelyek megfigyelése, mit hol árulnak, mérleg működésének megfigyelése, fizetés valódi pénzzel stb.)
  • Veteményeskert megfigyelése, ha van rá lehetőség, veteményeskert kialakítása (magok, palánták, kertben végezhető munkák, eszközök stb.)
  • Élősarok berendezése (például: hagyma vagy fűszernövények ültetése, növénygondozás
  • Csoportszobában piac, zöldségesbolt berendezése (csoportosítás, halmazképzés, számlálás, árak megbeszélése, pöttyökkel jelzett pénz stb.)
  • Gyűjtőmunka szülők bevonásával (képek, könyvek, érdekes alakú, formájú zöldségek)
  • Csoportszoba dekorálása (képek, kasírozott zöldségek, zöldségekből készített figurák)
  • Ismerkedés a zöldségek feldolgozásához szükséges eszközökkel, használatukkal (kés, gyalu, vágódeszka), higiéniás szokásokkal, szabályokkal
  • Zöldségek feldolgozása (nyers fogyasztás, savanyítás, saláta, zöldség- és gyümölcslé készítés, turmixok, zöldséges vajkrém, konyha esetén párolás stb.)
  • Érzékenyítő játékok (íz, illat, tapintás)
  • A zöldségek külső tulajdonságainak megnevezése, csoportosítása (szín, forma, méret, súly, melyik részét fogyasztjuk, stb.)
  • Rész-egész viszonyok szemléltetése, ismerkedés a fél, negyed, szelet és a gerezd fogalmával

 

– Anyanyelvi játékok az egészséges táplálkozás témakörében

  • Visszhang játék: Egyre növekvő elemszámmal szósorok visszamondása (répa, uborka, retek stb.).
  • Színkocka: Amilyen színt mutat a kocka, olyan színű zöldséget kell mondani.
  • Dobom a labdát: Mondd meg, gyümölcs vagy zöldség?
  • Fő a krumpli: A gyermekek körben állnak. A kör jelzi a fazekat, melyben fő a krumpli. Egy gyermek a körön kívül körbe jár. Kiválaszt egy gyermeket, aki felfújja az arcát, a körbejáró pedig a két mutatóujjával „kipukkantja” azt. Ha jó nagy a hangja, akkor az a krumpli már megfőtt. Ha nem, akkor tovább keresgélhet. (szerepcserével játsszuk).
  • Zöldségek az asztalon: Zöldségeket teszünk sorba az asztalra, majd megkérjük a gyermekeket, hogy jól nézzék meg. Ezután letakarjuk. A gyermekek feladata, hogy szóban sorolják fel azokat.
  • Zöldségrobot: A gyermekek zöldségeket kapnak, melyet „robotnyelven”, azaz szótagolva kell megnevezni.

Egészséges táplálkozás az óvodában - három kisgyermek egy asztalnál ül, előttük műanyag dobozokban gyümölcsök

– Találós kérdések

  • Szereted, vagy nem szereted, ha megeszed, megkönnyezed! (hagyma)
  • Felveszek tíz köpönyeget, így szeretnek a gyerekek. Tejföl, ecet, cukor, só, köpenyemre ez való. (saláta)
  • Kerekfejű gyerek vagyok, piros arcom csak úgy ragyog. Szép tavaszra itt vagyok, jó étvágyat kívánok. (retek)
  • Kiskoromban nyersen esznek, ízét adom a levesnek. Barátom a petrezselyem, egy csomóba kötik velem. (sárgarépa)

 

– Mese, vers 

  • Mesélj nekem!
    Visszajött a répa
    (33. o.)
    A répa (orosz népmese) (53. o.)
    Borsószem hercegkisasszony (70. o.)
    Iciri-piciri (17. o.)
    Kiss Benedek: Szegényország (170. o.)
  • Fésűs Éva: Az ezüsthegedű
    Az erdei Kalapos
    (53. o.)
    Kajla tapsi (106. o.)
  • Kovács Barbara: Idesüss
    Kata és a zöldborsófőzelék
  • Varga Katalin: Gőgös Gúnár Gedeon
    A nyúl meg a káposzta
    (26. o.)
  • Itt az ősz:
    Péter Erika: Zöldséget mondunk (36. o.)
    Paskándi Géza: Konyhakertben s a kert körül (44. o.)
    Tóth Anna: Nyúlpapa ötlete (19. o.)
    Bálint Ágnes: Az ehető ház (73. o.)

– Drámajátékok

Mi volt a kezedben? (taktilis érzéket fejlesztő játék)

A gyermekek csukott szemmel körben állnak. Kezükbe adunk különböző zöldségeket. Jól tapogassák meg, majd jelre meghatározott irányba adogassák át a hátuk mögött egymásnak. Amikor mindenki úgy érzi, hogy visszatért hozzá a saját zöldsége, nyissák ki a szemüket, és nézzék meg, mi volt a kezükben, majd mondják el, mit éreztek.

 

Hajótöröttek (mozgáskoncentrációt fejlesztő játék)

A hullámok elsodorták a hajót egy lakatlan szigetre. Elindul mindenki eleséget keresni (előtte zöldségeket helyezünk el a tér több pontján). Aki talál egy zöldséget, a „sziget” közepére teszi. Ha minden zöldség megkerült, a gyermekek körben helyet foglalnak. Mindennap valaki vigyáz az ennivalóra, ő az őrző. De a gyermekek nagyon éhesek, és amikor az őr elalszik, megpróbálják megszerezni valamelyik zöldséget. Akire rámutat az óvónő, az odalopakodik, és csendben megpróbálja elcsenni valamelyiket. Ha sikerül neki, vagyis nem fogja meg az őr, akkor ő lesz az új őrző. Ellenkező esetben másvalaki próbálkozhat. (A megszerzett zöldséget neveztessük meg.)

 

Forró krumpli (koncentrációt fejlesztő játék)

A gyermekek körbe állnak, és krumplit adogatnak körbe egymás kezébe. Van egy kikiáltó, aki a kör közepén áll, bekötött szemmel. A középen álló gyermek bármikor felkiálthat, hogy „Forró a krumpli!”. Amelyik gyermeknél abban a pillanatban van a burgonya, az lesz a következő kikiáltó.

 

Kis kecskék (ízlelést fejlesztő játék)

A gyermekek kiskecskévé változnak. Becsukják a szemüket. Az óvónő, az előre elkészített zöldségfalatkákból egyet-egyet a kinyújtott nyelvükre tesz. Próbálják meg kitalálni, mit ettek. Aki nem találta el, az nyitott szemmel is vegyen egyet el a tálcáról, és úgy nevezze meg azt. (A játék végén a maradék zöldség elfogyasztása)

 

– Mozgásos játékok

Krumplifoci

Két csapatot választunk. Két kaput állítunk fel a terem két végében. Minden gyermeknek van egy tornabotja. Egy krumplit teszünk a terem közepére. A cél a másik kapujába gurítani a krumplit. (A baleset elkerülése végett kis létszámú csapatokat szervezzünk.)

 

Föld felett vagy alatt

A gyermekek a teremben futkároznak. Futás közben az óvónő zöldségféléket mond. Ha olyat hallanak a gyermekek, amelyik a föld felett terem, akkor megállnak terpeszállásba, oldalsó középtartásban. Ha a föld alatt, akkor leguggolnak.

 

Zöldségültetés

Két azonos létszámú csoportot választunk. Ezután a gyermekek egymás mögé beállnak. A két csapattal szemben három-három karikát leteszünk a földre. Minden csapat első versenyzője kap egy kosarat, melyben háromféle zöldséget helyezünk el. Egy adott jelre az elsők elindulnak, és minden karikában elhelyeznek egy-egy zöldséget. Megkerülve a karikát visszafutnak, és átadják a következőnek a kosarat. Az ő feladata a kihelyezett zöldségek összegyűjtése. Mindig az egyik gyermek ültet, a másik pedig összeszedi azt. Az a csapat a győztes, amelyik előbb készül el a feladattal.

 

Mi vagyok?

Két gyermek szemben áll egymással, hátukon egy-egy zöldség képével. „Rajt” vezényszóra, páros vagy egy lábon ugrálva, meg kell nézniük egymás képét, majd megnevezni az ellenfél hátára akasztott zöldséget.

 

Zöldségsaláta

Körberakunk székeket vagy párnákat úgy, hogy minden gyermeknek jusson hely. Az óvónő minden gyermeket elnevez egy zöldség nevével, amit meg kell jegyezni (képkártyákkal is segíthetünk ebben). Amikor mindenki tudja már a zöldségnevét, akkor az óvónő két-három zöldségfajtát megnevez, akiknek helyet kell cserélnie egymással. Miközben a gyermekek helyet cserélnek, az óvónő megpróbál leülni egy megüresedett helyre. Így valakinek nem jut ülőhely. Az új körben ő fogja megnevezni a következő zöldségcsoportokat. Ha az hangzik el, hogy „zöldségsaláta”, mindenkinek helyet kell cserélnie.

 

– Rajz, mintázás, kézimunka és az egészséges táplálkozás

  • Állatfigurák, bábok készítése zöldségekből
  • Káposztalevelek segítségével nyomatok készítése
  • Zöldségnyomda (díszítés papírra, textilre)
  • Színes lisztgyurmából zöldségek formázása
  • Zöldségek hajtogatása
  • Festés zöldségek levével
  • Zöldségek kasírozása
  • Textilfestés zöldség levével (cékla, hagymahéj)
  • Meseillusztrációk rajzolással, festéssel
  • Kifestők

 

– Fejlesztő és társasjátékok

  • Memóriajátékok, párosítók
  • Puzzle játékok, kirakók
  • Saját készítésű társasjátékok
  • Játékos feladatlapok

 

Írta: Kocsis Erika, Megjelent az Óvónők kincsestára című sorozatunkban. Fizessen elő a kiadványsorozatra és kapjon új ötleteket és lendületet a pedagógusi munkához!