, ,

Az Alapprogram új szervezeti keretei

A képen két kislány fejjel lefelé lóg egy kinti játszótér felfüggesztett eszközeibe kapaszkodva

Az Alapprogram új szervezeti keretei – Iskola előtti fókuszált fejlesztés és mindennapos testmozgás

Az iskola-előkészítő fejlesztőpedagógiai tevékenység szervezeti keretének létrehozása, valamint az irányított mindennapos mozgásfejlesztés bevezetése (segéd-)eszközei az óvoda–iskola átmenet támogatásának. Egy biztonsági háló azoknak a gyerekeknek, akiknek – különböző okokból – fokozott készség- és képességfejlesztésre van szükségük. A többiek pedig a játék mellett intenzív, csoportos együtt-játszást, együtt-alkotást, tevékenykedést kapnak, amelyben továbbfejlődhetnek és kibontakozhatnak. Az ÓvodaVezetési Ismeretek augusztusi kötetében megjelenő, Az Alapprogram új szervezeti keretei című írásunkban megvilágítja a változás hátterét.

A 2025. évi Alapprogram-módosítás

Mi történik most?

A 2025. évi Alapprogram-módosítás két új elvárást fogalmaz meg, amely azért is szokatlan, mert legutóbb 2013-ban történt jelentősebb beavatkozás, a már fent említett szervezeti keret (újra)bevezetésével.

Az új elemek az alábbiak:

  • „A gyermekek a tanköteles korukat megelőző évben a későbbi eredményes iskolai előrehaladáshoz fontos képességeik és készségeik fejlesztése érdekében, az óvodai csoportban naponta összesen 45 perces időkeretben, a feladatra differenciált, a gyermek egyéni terhelhetőségéhez igazodó – amennyiben az infrastrukturális adottságok lehetővé teszik, külön térben szervezett – iskola-előkészítő fejlesztőpedagógiai tevékenységben vesznek részt.”
  • Mindennapos mozgás: „…A tevékenység alapvető szervezeti keretei a következők: … a)… b) irányított, mindennapos mozgásfejlesztés”.

Alapelv, hogy az iskolai életmódra való felkészítés az óvodába lépéssel kezdődő folyamat, és legfontosabb tevékenysége a játék. Jellemzően a teljes nevelési folyamatban zajlik a személyiségfejlesztés, amely a gyermekek jelentősebb részét eljuttatja arra a képességszintre, amely alkalmassá és örömtelivé teszi számukra az iskolakezdést.

Ugyanakkor – a fenti folyamatokkal egyidejűleg – láthatóvá vált az is, ha a 3 éves korban megkezdett egyéni képességfejlesztés mellett nincs deklarált, elvárt szervezeti formája/feladata is a célzott funkciók gyakorlásának, és/vagy e szakmai feladat helyett más kap fókuszt az állami nevelési keretben – pl. szolgáltatások –, akkor a szülő számára sem látható az „iskolára való felkészítés” – annak ellenére, hogy ez társadalmi igény.

Mi, óvodapedagógusok tudjuk, hogy mindez elsősorban módszertani kérdés, és nem szervezeti. Az Alapprogramban foglaltakat a magán, alapítványi, egyházi fenntartóra függetlenül be kell tartani, vagyis rendkívül sokszínű, 4600 feladatellátási helyre vonatkozó elvárást kell most szakszerűen, gyermekközpontúan megvalósítani.

Az óvodák döntő többségében iskolaéretté válnak a gyerekek, és zökkenőmentes az átállás. Ezért a nevelőtestület saját feltételei, tapasztalata alapján dönt arról, hogy miként alakítja ki a tanköteles gyerekek napirendjét úgy, hogy számukra biztosított legyen az „iskola-előkészítő fejlesztőpedagógiai tevékenységben való részvétel”.

 

JELENLEGI SZERVEZETI KERETEK, 1996-tól

SZABAD JÁTÉK

párhuzamosan végezhető, differenciált tevékenységszervezés, KIEGÉSZÍTVE AZ ALÁBBIAKKAL

2012.

5–35 percig terjedő csoportos foglalkozások is

 

 

 

üzenet:

együttműködő képesség, közösségi élmény feladattudat fejlesztése 3 éves kortól

 

 

ez is készség- és képességfejlesztés

 

2025.

5–35 percig terjedő

csoportos tevékenységek

(csak a kifejezés változott a módszertan pontosítása miatt)

 

csoportos játékok, tevékenységek, az egész csoport számára szervezett közös cselekvés (pl. mondókázás, kooperatív mozgásos játék, dramatizálás, kerti munka stb.)

irányított, de nem frontális ismeretátadás

 

3 éves kortól ez is készség- és képességfejlesztés

 

2025.

1. iskola-előkészítő fejlesztőpedagógiai tevékenység

összesen 45 perc

 

rugalmasan tervezhető, tanköteles gyermekeknek szervezett, csoportos, (ha lehet, külön térben) célzott készség- és képességfejlesztés, összesen napi 45 perc

Délutáni időkeret is használható!

 

Változatos tevékenységeket és módszereket alkalmazó, hetirendben tervezett pedagógiai tevékenység, amely a következőket fejleszti:  

·       írásmozgás-koordináció

·       beszédhanghallás

·       relációszókincs

·       elemi számolási készség

·       tapasztalati következtetés

·       tapasztalati összefüggés-keresés

·       szocialitás

 

2. mindennapos mozgás (irányított mindennapos mozgásfejlesztés)

·       szervezett mozgás (pl. mozgásos játék)

·       tanköteles gyerekeknél lehet a 45 perc része

 

Ne maradjon le a munkáját segítő tartalmakról! Az óvodavezetők munkáját segítjük évente 6 alkalommal megjelenő kiegészítő kötetünkkel! Indítsa el előfizetését az alapmű megvásárlásával!

Kapcsolódó kiadványunk: