Termék Kategóriák
0 termék - Ft

Autizmussal élő gyermekek integrálásának lehetőségei

Cikkünk célja, hogy olyan tapasztalatokat osszunk meg az olvasókkal, melyet szerzőnk 14 év iskolában töltött intézménypszichológusi munkája során szerzett olyan intézményekben, ahol az integráció valóban megvalósul a mindennapokban, ahol a mássággal élő gyermekek egészséges társaikkal való együttnevelése valós célja a pedagógiai munkának. Lehetőségeket, eszközöket, tapasztalatokat szeretnénk bemutatni, melyekkel segíthetjük az autizmussal élő gyermekek integrálását a többségi iskolákban.

 

 

A rugalmas viselkedésszervezés fejlesztése

A tanórák viszonylagos rendje, fegyelme, szerkezete sok gyermek számára nagy segítség ahhoz, hogy saját viselkedését ezekhez igazítva kontroll alatt tartsa. Nehezebb ugyanakkor a viselkedéstervezés, az önszabályozás, ha nem egyértelműek a szabályok, a tennivalók, az időkorlátok stb. Ezért tapasztaljuk azt, hogy a tanórákon jól funkcionáló tanulók szünetben néha elveszítik a fejüket, feszegetik a határokat, megszegik az általunk egyértelműnek gondolt szabályokat.

 

Napirend, az időbeosztás

A napirend, az időbeosztás olyan téri-idői struktúrát biztosít a gyermekek számára, mely egyértelművé téve, hogy mikor, mi, hol és hogyan fog történni, kereteket, s ezzel kiszámíthatóságot ad, ezáltal biztonságot nyújt egy iskolai élet ingerekkel túlterhelt mindennapjaiban . Minden gyermek számára hasznos. A szorongó gyermeknek megnyugtató, a hiperaktívnak, a figyelemzavarral küzdőnek nélkülözhetetlen támpont, az autizmussal élő gyermek számára pedig eligazodást, struktúrát biztosít, melyre nagy szüksége van az önálló viselkedés szervezéséhez.
A vizuális (tárgyas, képes vagy írott) napirend térben és időben szervezi a személyt, s rengeteg kérdésre választ ad: Mit vársz tőlem? Meddig tart az? Mi jön azután? Mit, hol tegyek? Stb.

 

Az autizmussal élő gyerekeknél – csakúgy mint teljesen egészséges társaiknál – nagyon fontos a dicséret, a jutalmazás. De jutalmazni nem is annyira egyszerű…

 

 

Milyen a jó jutalmazás?

  • Értékeljük az erőfeszítést, nem a hibát büntetjük.
  • 80% sikert várunk el, nem 100%-ot.
  • Olyan elvárásokat támasztunk, amelyek a gyerek számára teljesíthetőek erőfeszítéssel.
  • Megszerzett pontokat nem veszünk vissza.

Jutalmazási lehetőségek az iskolában, ha nem szeretnénk, vagy nem tudjuk megvalósítani a tárgyi jutalmazás módszerét:

  • A gyermek segíthet az osztályterem tisztántartásában.
  • Kimoshatja a táblatörlő szivacsot.
  • Letörölheti a táblát tanóra közben vagy az óra végén.
  • Írhat a táblára a tanórán .
  • A tanár segítője lehet egy tanórán át.
  • A „Nap Diákja” / a „Hét Diákja” cím birtokosa lehet.

 

A teljes írás az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunkban jelent meg, amit szeretettel ajánlunk óvodapedagógus, pedagógus kollégáknak, esetleg az érintett szülőknek is.

Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés

 

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva | Tel: +36 1 320 8632 | Email: raabe@raabe.hu | 1116 Budapest, Temesvár u. 20. I. épület I. emelet