Autizmussal élő gyermekek integrálásának lehetőségei

 

 

A rugalmas viselkedésszervezés fejlesztése

A tanórák viszonylagos rendje, fegyelme, szerkezete sok gyermek számára nagy segítség ahhoz, hogy saját viselkedését ezekhez igazítva kontroll alatt tartsa. Nehezebb ugyanakkor a viselkedéstervezés, az önszabályozás, ha nem egyértelműek a szabályok, a tennivalók, az időkorlátok stb. Ezért tapasztaljuk azt, hogy a tanórákon jól funkcionáló tanulók szünetben néha elveszítik a fejüket, feszegetik a határokat, megszegik az általunk egyértelműnek gondolt szabályokat.

 

Napirend, az időbeosztás

A napirend, az időbeosztás olyan téri-idői struktúrát biztosít a gyermekek számára, mely egyértelművé téve, hogy mikor, mi, hol és hogyan fog történni, kereteket, s ezzel kiszámíthatóságot ad, ezáltal biztonságot nyújt egy iskolai élet ingerekkel túlterhelt mindennapjaiban . Minden gyermek számára hasznos. A szorongó gyermeknek megnyugtató, a hiperaktívnak, a figyelemzavarral küzdőnek nélkülözhetetlen támpont, az autizmussal élő gyermek számára pedig eligazodást, struktúrát biztosít, melyre nagy szüksége van az önálló viselkedés szervezéséhez.
A vizuális (tárgyas, képes vagy írott) napirend térben és időben szervezi a személyt, s rengeteg kérdésre választ ad: Mit vársz tőlem? Meddig tart az? Mi jön azután? Mit, hol tegyek? Stb.

 

Az autizmussal élő gyerekeknél – csakúgy mint teljesen egészséges társaiknál – nagyon fontos a dicséret, a jutalmazás. De jutalmazni nem is annyira egyszerű…

 

 

Milyen a jó jutalmazás?

  • Értékeljük az erőfeszítést, nem a hibát büntetjük.
  • 80% sikert várunk el, nem 100%-ot.
  • Olyan elvárásokat támasztunk, amelyek a gyerek számára teljesíthetőek erőfeszítéssel.
  • Megszerzett pontokat nem veszünk vissza.

Jutalmazási lehetőségek az iskolában, ha nem szeretnénk, vagy nem tudjuk megvalósítani a tárgyi jutalmazás módszerét:

  • A gyermek segíthet az osztályterem tisztántartásában.
  • Kimoshatja a táblatörlő szivacsot.
  • Letörölheti a táblát tanóra közben vagy az óra végén.
  • Írhat a táblára a tanórán .
  • A tanár segítője lehet egy tanórán át.
  • A „Nap Diákja” / a „Hét Diákja” cím birtokosa lehet.

 

A teljes írás az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunkban jelent meg, amit szeretettel ajánlunk óvodapedagógus, pedagógus kollégáknak, esetleg az érintett szülőknek is.