Autizmussal élő gyermekek integrálásának lehetőségei
A rugalmas viselkedésszervezés fejlesztése
A tanórák viszonylagos rendje, fegyelme, szerkezete sok gyermek számára nagy segítség ahhoz, hogy saját viselkedését ezekhez igazítva kontroll alatt tartsa. Nehezebb ugyanakkor a viselkedéstervezés, az önszabályozás, ha nem egyértelműek a szabályok, a tennivalók, az időkorlátok stb. Ezért tapasztaljuk azt, hogy a tanórákon jól funkcionáló tanulók szünetben néha elveszítik a fejüket, feszegetik a határokat, megszegik az általunk egyértelműnek gondolt szabályokat.
Napirend, az időbeosztás
A napirend, az időbeosztás olyan téri-idői struktúrát biztosít a gyermekek számára, mely egyértelművé téve, hogy mikor, mi, hol és hogyan fog történni, kereteket, s ezzel kiszámíthatóságot ad, ezáltal biztonságot nyújt egy iskolai élet ingerekkel túlterhelt mindennapjaiban . Minden gyermek számára hasznos. A szorongó gyermeknek megnyugtató, a hiperaktívnak, a figyelemzavarral küzdőnek nélkülözhetetlen támpont, az autizmussal élő gyermek számára pedig eligazodást, struktúrát biztosít, melyre nagy szüksége van az önálló viselkedés szervezéséhez.
A vizuális (tárgyas, képes vagy írott) napirend térben és időben szervezi a személyt, s rengeteg kérdésre választ ad: Mit vársz tőlem? Meddig tart az? Mi jön azután? Mit, hol tegyek? Stb.
Az autizmussal élő gyerekeknél – csakúgy mint teljesen egészséges társaiknál – nagyon fontos a dicséret, a jutalmazás. De jutalmazni nem is annyira egyszerű…
Milyen a jó jutalmazás?
- Értékeljük az erőfeszítést, nem a hibát büntetjük.
- 80% sikert várunk el, nem 100%-ot.
- Olyan elvárásokat támasztunk, amelyek a gyerek számára teljesíthetőek erőfeszítéssel.
- Megszerzett pontokat nem veszünk vissza.
Jutalmazási lehetőségek az iskolában, ha nem szeretnénk, vagy nem tudjuk megvalósítani a tárgyi jutalmazás módszerét:
- A gyermek segíthet az osztályterem tisztántartásában.
- Kimoshatja a táblatörlő szivacsot.
- Letörölheti a táblát tanóra közben vagy az óra végén.
- Írhat a táblára a tanórán .
- A tanár segítője lehet egy tanórán át.
- A „Nap Diákja” / a „Hét Diákja” cím birtokosa lehet.
A teljes írás az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunkban jelent meg, amit szeretettel ajánlunk óvodapedagógus, pedagógus kollégáknak, esetleg az érintett szülőknek is.