Advent – karácsony: Jeles napok komplex, élményalapú feldolgozása
Advent – karácsony: Jeles napok komplex, élményalapú feldolgozása
Évkörünk egyik legnagyobb ünnepe a karácsony, Jézus születésének ünnepe. Azok közé az ünnepeink közé tartozik, melyekben a keresztény ünnepi szokások szorosan összekapcsolódtak a néphagyománnyal. Az advent és karácsony témaköre széleskörűen dolgozható fel az óvodában, lássunk rá néhány remek ötletet!
Az év utolsó hónapját meghatározza az adventi várakozás, a karácsonyi készülődés hangulata. Sajnos napjainkban ezt egyre nagyobb mértékben áthatják az üzleti szempontok, így az év végéhez közeledve a gyerekek is úton-útfélen karácsonyi reklámokba ütköznek. Ennek következményeként őket a karácsony előtti időszakban igazi multikulturális ingerözön árasztja el, amiből ők nem tudnak még szelektálni, így az óvoda fontos feladata, hogy az ünnephez kapcsolódó igazán értékes tartalmakat – ezek között saját hagyományainkat – kiemelten közvetítse a gyerekek és családjaik felé. Az ünneplés valódi értékét a mai fogyasztói szemlélettel szemben nagyon nehéz átadni a gyerekeknek, de a néphagyomány itt is segítségünkre lehet.
A karácsonyi ünnepkör eleink kultúrájában is kiemelkedő szerepet kapott, így szokásokban, hagyományokban különösen gazdag volt. Ebből a bőséges kincsestárból az óvodás korosztálynak is változatos lélekgazdagító ötleteket meríthetünk.
Az óvodai karácsony kiemelt pedagógiai tartalma
A karácsonyi szokások közül sokat ma is ismerünk – a karácsonyi kántálás, a betlehemes játékok, a jellegzetes ünnepi ételek stb. –, mégis más és más módon jelennek meg a családi hagyományokban. Az óvodában a gyerekek családi élményeire alapozva bővíthetjük és színesíthetjük az ünnephez kapcsolódó értékes tartalmakat, melyek fejlesztik a szociális képességeket, és gazdagítják az érzelmeket. Érdemes ezért az adventi időszakban még a szokásosnál is többet énekelni, mesélni és alkotni a gyerekekkel. Bízom benne, hogy az alábbi gyűjtemény is segíthet ebben.
Ezeket a példákat ötletadóként soroltuk fel, hogy szemléltessük a karácsonyi hagyományok óvodai adaptálásának lehetőségeit.
| Téma: | ünnepi készülődés, együtt ünneplés |
| Kiemelt pedagógiai tartalmak: | ünnepelni tudás, valódi értékek (ünnepi jókívánságok), család–szeretet, ünnepi hangulat megteremtése, az ünneplés „kellékei”, ajándékozás, saját hagyományunkból merített ünnepi dalok, köszöntők |
Anyanyelvi, irodalmi nevelés (Verselés, mesélés)
Mese:
Mióta látszik Jézus képe a búzán?
A szántóvető ember kiment elvetni a búzát. Alig hogy elvetette, odament a Boldogságos Szűz Mária Szent Józseffel meg a kis Jézussal. Arra kérte a Boldogságos Szűz Mária a szántóvetőt, hogy engedje meg nekik, hogy a búzába elbújhassanak! Azt mondta a szögény ember: „Én megengedem, de még ki se kelt a búza, hová bújnak?” „Majd elbújunk mi, csak ha Heródes katonái jönnek, és kérdezik, mondja azt, hogy akkor látott bennünket, mikor elvetette a búzát.” Akkor aztán bementek a szántásba, a szegény ember meg fölrakodott a kocsira. Amint a kis Jézus bement az új vetésbe, a búza elkezdett nőni, s akkorára nőtt, hogy nem látszottak benne. A szegény ember amint indult hazafelé, odaértek Heródes katonái s kérdezték: „Nem látott ilyen meg ilyen népet?” Azt mondja a szegény ember: „De láttam, mikor a búzámat elvetettem.” Minthogy a búza már akkor meg volt érve, Heródes katonái visszafordultak. A búzán azóta látszik az Úr Jézus képe.
(Vajdasági népmese)
Köszöntő mondókák:
Itt van a szép karácsony,
Van-e kalács a rácson?
Ha nincs kalács a rácson,
Szomorú a karácsony.
(Bihar vm.)
Szerencsés jónapot kedves házigazda,
Örömet, s hírt mondok a házi családra.
Mert Jézus született Betlehem városban,
Példamutatásra jöttünk hamarjában.
(Kovászna vm.)
Találós kérdések:
Erdőn vágják,
anyák kincset tartanak benne. (bölcső)
Hangutánzó:
Karácsony felé, amikor levágták a disznót, és a szalonnát a padlásra vitték, így beszélgettek a macskák a kapu előtt:
– Gyere nááááluuuuunk!
– Mit csinááááluuuunk?
– Szalonnááááááázuuuuuuunk.
Zenei nevelés (Ének, zene, énekes játék, gyermektánc)
Énekes játékok:
Hinta, palinta, karácsonyi Katica,
Nyisd ki gazda, molnár gazda,
Ki a lábát fogja,
Az a keresztapja. Zsupsz!
(Sopron vm.)
Párokban kézfogással lengetjük a kezünket, az ének végén a „Zsupsz!”-ra a kezeket magasra lendítve elengedjük, és kipördülünk.
Ég a gyertya, ég,
El ne aludjék,
Keresztet kell vetni,
Le kell térdepelni.
(Somogy vm.)
Kézfogással körbejárunk az ének ütemére, a végén fél térdre ereszkedünk.
Ég a gyertya, ha meggyújtják
Szól a harang, ha meghúzzák.
Szita, szita péntek,
Szerelem csütörtök, dobszerda.
(Zala vm.)
Egy gyerek a kör közepén áll, a többiek körbejárnak az ének első felére. Az ének második felére a körben állók megállnak és tapsolnak, a középen álló párt választ, forog vele, majd az ének végén helyet cserélnek.
Vizuális nevelés (Rajzolás, festés, kézimunka)
Szalmafüzér készítése:
Rövid darabokra vágott szalmaszálakat és gyöngyöket váltakozva felfűzünk damil szálra. Az így készült füzér díszítheti a karácsonyfát, vagy ünnepi szobadíszként is nagyon szép. Többszínű gyöngyök felhasználásával ritmikusan ismétlődő mintát is kialakíthatnak a gyerekek.
A külső világ tevékeny megismerése
Környezeti és matematikai tartalom:
- Karácsonyra süthetünk közösen mézeskalácsot, amit magokkal díszíthetünk. A különféle magok megismerése természetismereti, a hozzávalók kimérése matematikai tapasztalatszerzésre ad alkalmat (válogatás, számlálás, csoportosítás…).
Kiegészítő lehetőségek
Angyali csendjáték:
Körben állva nagyon óvatosan csengőket, harangokat adunk körbe, úgy, hogy lehetőleg ne csendüljenek meg. Nehezítésképpen fokozatosan bővítjük a csengettyűk számát. Annál izgalmasabb a játék, minél többféle csengőt használunk.
Írta: Cseke-Marosi Eszter, Megjelent az Óvónők kincsestára című sorozatunkban, a Sokszínű hagyományátadás az óvodában című kötetben











