,

A pedagógus-továbbképzés rendszere
2025-től

A pedagógus-továbbképzés rendszere 2025-től

Mint tudjuk, a továbbképzési kötelezettségekben a pedagógusok esetében 2025. január elsejével lényeges változtatások történtek. Ezért az óvodaigazgatóknak naprakészen tisztában kell lenniük az óvodák számára előírt képzési fajtákkal, illetve feladatuk az előírt törvényekben, rendeletekben megfogalmazott szabályok nyomon követése, ismerete, a dolgozók tájékoztatása, a megvalósítás ütemezése, elrendelése és az elvégzésük ellenőrzése. Az ÓvodaVezetési Ismeretek áprilisi kötetében megjelenő, a Továbbképzési kötelezettségek az óvodában 2025-ben című írásunkban a szabályozók összegyűjtésével kívánunk segítséget nyújtani az óvodaigazgatóknak, kiemelten szerepeltetve a cikkben a pedagógus-továbbképzés újdonságait. Lássuk tehát, milyen lesz a pedagógus-továbbképzés rendszere 2025-től…

Az alábbiakban részletet közlünk a Továbbképzési kötelezettségek az óvodában 2025-ben című írásunkból.

2025. 01. 01-jén lépett hatályba a pedagógus-továbbképzés rendszeréről szóló 419/2024. (XII. 23.) Korm. rendelet. Az új rendelet gyökeresen megváltoztatta a továbbképzés előző szabályait, ezért megjelenésével párhuzamosan 2024. december 31-én hatályát vesztette a régi, 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet, amely 27 éven át előírta a pedagógusok kötelező továbbképzésben történő részvételét. Ugyanakkor az átmeneti rendelkezések miatt néhány paragrafusa 2025. augusztus 31-ig még érvényben maradt.

419/2024. (XII. 23.) Korm. rendelet új szabályai részletezve

A pedagógus-továbbképzés azoknak az ismereteknek és készségeknek a megújítására, bővítésére, fejlesztésére szolgál, amelyekre szükség van a nevelő és oktató munka keretében a gyermekekkel való közvetlen foglalkozás megtartásához, a köznevelési intézmény tevékenységének megszervezéséhez, a köznevelési intézmény irányítási, vezetési feladatainak ellátásához.

Általános rendelkezés, hogy

  • a 419/2024. (XII. 23.) Korm. rendeletben foglaltakat kell alkalmazni a pedagógusok új életpályájáról szóló 2023. évi LII. törvény (Púétv.) 70. §-ában meghatározott pedagógus-továbbképzés megtervezésére, megszervezésére.
  • A pedagógus a pedagógus-munkakör betöltésére jogosító oklevél megszerzését követő ötödik év szeptember hónap első munkanapjától – az alábbi bekezdésben leírtak kivételével – ötéves ciklusokban vesz részt a pedagógus-továbbképzésben, szemben az eddigi 7 évvel.
  • A pedagógus-előmeneteli rendszerben a diploma megszerzése után a „Gyakornok” fokozatba besorolt pedagógus a gyakornoki ideje alatt (2-3 év) egy alkalommal gyakornoki továbbképzést teljesít. Számára a Pedagógus I. fokozatba lépéstől számítva indul el az ötéves ciklus.

A pedagógus-továbbképzéssel kapcsolatos intézményi feladatok

A köznevelési intézmény igazgatójának, az oktatási nyilvántartásról szóló 2018. évi LXXXIX. törvény (ONY) 4. § (2) bekezdés j) pontjában meghatározott pedagógus-továbbképzési nyilvántartás adatai alapján, a pedagógus-továbbképzés teljesítése érdekében egy nevelési évre szóló pedagógus-továbbképzési intézményi programot kell készítenie, melybe a gyakornoki továbbképzésre kötelezetteket is fel kell vennie.

2018. évi LXXXIX. törvény az oktatási nyilvántartásról (Ony.) 4. §. (2) Az (1) bekezdés a) pontja (a köznevelés információs rendszere – KIR) szakrendszer személyes adatokat tartalmazó alrendszerei j) pontja a pedagógus-továbbképzési nyilvántartás;…

A meglévő továbbképzési programot, ami még elvileg érvényben lenne, mert öt évre szóló terv volt, módosítani kell. Helyette készíteni kell egy újat, amely csak egy évre szóló továbbképzési program, amit első alkalommal 2025. április 30-ig (eddig az ötéves terv éves lebontását március 31-ig kellett összeállítani) kell elkészíteni.

A továbbiakban pedig mindig a nevelési évet megelőző év április 30-áig kell elkészíteni.

Egyszerűbb adminisztráció

A jövőre nézve egyszerűsítették az adminisztrációt, már nem szükséges az ötéves tervet elkészíteni.

Az óvodaigazgató első alkalommal a 2025/2026. nevelési évre vonatkozóan az e rendeletben foglaltak szerint készíti majd el a pedagógus-továbbképzési intézményi programot.

A pedagógus-továbbképzési intézményi programot tehát a köznevelési intézmény igazgatója – amennyiben az intézményben szakmai munkaközösség működik – a szakmai munkaközösség részvételével dolgozza ki.

Akkor, ha a pedagógus több köznevelési intézményben is pedagógus-munkakört lát el, az őt legtöbb óraszámban foglalkoztató intézmény igazgatója veszi fel a pedagógus-továbbképzési intézményi programba. Azonos óraszám esetén a leghosszabb ideje munkáltatójának minősülő intézmény igazgatója veszi fel a pedagógus-továbbképzési intézményi programba.

A pedagógus-továbbképzési intézményi programban kell meghatározni azokat a tartalmi megújító képzéseket, amelyeken a pedagógusnak részt kell vennie, valamint azokat a választható képzéseket, amelyeken a pedagógus részt kíván venni.

A pedagógus-továbbképzési intézményi programban kell megtervezni, hogy különböző nevelési témánként (egészséges életmódra nevelés, anyanyelvi nevelés, érzelmi, erkölcsi és értékorientált közösségi nevelés), tevékenységi körönként (játék; a külső világ tevékeny megismerése; ének, zene, énekes játék, gyermektánc, mozgás; verselés, mesélés, rajzolás, festés, mintázás, kézimunka), munkakörönként hány személy és milyen időkeretben vesz részt a pedagógus-továbbképzésben. A munkáltatói jogkör gyakorlója a pedagógus-továbbképzési intézményi program elfogadása után értesíti azt a pedagógust, akinek pedagógus-továbbképzést kell teljesítenie.

A pedagógus-továbbképzési intézményi program a nevelési évre vonatkozóan tartalmazza azoknak a nevét, munkakörét, akiknek a részvételét betervezték, a pedagógus-továbbképzés megjelölését, a várható távollét idejét, a helyettesítés rendjét.

A pedagógus-továbbképzési intézményi program elkészítésénél előnyben kell részesíteni azt, akinek a pedagógus-továbbképzés kötelező óraszámainak teljesítéséhez rövidebb idő áll rendelkezésre.

Az óvodaigazgató a pedagógus számára a pedagógus-továbbképzést követően kiállított tanúsítvány adatait a pedagógus-továbbképzési nyilvántartásban rögzíti.

A rendelet 5. §-a szerint a fenntartó fogja ellenőrizni a pedagógus-továbbképzési intézményi programba felvett pedagógusok pedagógus-továbbképzési kötelezettségeinek teljesítését.

Eddig ez kizárólag az óvodaigazgató kompetenciája volt.

A pedagógus-továbbképzés teljesítése a 2025/2026-os nevelési évben

A pedagógus-továbbképzés ötéves ciklusonként összesen legalább százhúsz kredit értékű tartalmi megújító képzésen és választható képzésen való részvétellel és az előírt tanulmányi követelmények teljesítésével valósul meg.

A pedagógusnak a pedagógus-továbbképzés teljesítéséhez szükséges százhúsz kreditből legalább hatvan kreditet tartalmi megújító képzések keretében, további legfeljebb hatvan kreditet választható képzések keretében kell teljesítenie. Az arány 50–50%, de természetesen a „legfeljebb” szó arra utal, hogy önszorgalomból mindkét képzési típus kreditértéke lehet 60 pontnál magasabb.

A gyakornoki továbbképzés egy, tizenöt kredit értékű képzésen való részvétellel és az előírt tanulmányi követelmények teljesítésével valósul meg.

Az új rendelet alkalmazásában egy kredit érték hatvan perc tanulmányi munkaórát jelent.

A tanulmányi munkaórába

  • a tematika feldolgozásához,
  • a követelmények teljesítéséhez,
  • a feladatok elkészítéséhez szükséges, valamint
  • a tanulásra fordított idő, továbbá
  • a vizsga vagy dolgozat elkészítésének időtartama számítható be.

A gyakornoki továbbképzés egy, tizenöt kreditértékű képzésen való részvétellel és az előírt tanulmányi követelmények teljesítésével valósul meg.

A gyógypedagógus, konduktor, fejlesztőpedagógus vagy óvodapszichológus e szakképzettsége tekintetében a pedagógus-továbbképzést kizárólag 120 órás választható továbbképzéssel teljesíti.

A pedagógus-továbbképzési program szervezése

A képzések szervezését a tartalmi megújító képzések esetén a Nemzeti Közszolgálati Egyetem (NKE), a választható képzések esetén az Oktatási Hivatal (OH) látja majd el.

Ezeknek a továbbképzéseknek óvodapedagógus esetén illeszkednie kell az Óvodai nevelés országos alapprogramjához (ONOAP-hoz).

Ha a pedagógus-továbbképzési program nemzetiségi óvodai nevelésben részt vevő pedagógus továbbképzése céljából készült, a program szervezőjének ki kell kérnie az Országos Nemzetiségi Tanács véleményét.

A pedagógus-továbbképzési program minimális értéke tizenöt, vagy a tíz egész számú többszörösének megfelelő kredit értékű, de maximum hatvan kredit, amitől jogszabály eltérő rendelkezése alapján el lehet térni.

Az OH-nak a tárgyév március 31-éig a saját honlapján kell közzétenni a következő nevelési évben megszervezésre kerülő pedagógus-továbbképzési programokat.

A pedagógus-továbbképzési programokról a következő adatokat kell közzétennie:

  • azt, hogy a pedagógus-továbbképzést – tartalmi megújító képzésként – választható képzésként vagy hitéleti képzésként szervezik,
  • a pedagógus-továbbképzési program megnevezését és célját,
  • a pedagógus-továbbképzési program rövid tartalmi ismertetését,
  • a pedagógus-továbbképzési program indításának helyét és idejét,
  • a pedagógus-továbbképzés szervezőjének megnevezését,
  • annak a köznevelési intézménytípusnak a megjelölését, amelyben foglalkoztatott pedagógusok számára ajánlott a pedagógus-továbbképzés,
  • az előírt tartalmi követelmények ismertetését,
  • az ismeretek számonkérésének módját, kreditértékét,
  • a pedagógus-továbbképzés szervezésének formáját (kontakt, digitális stb.),
  • a pedagógus-továbbképzés időbeni megszervezésének lehetőségét,
  • a jelentkezés feltételeit és módját,
  • a tervezett résztvevői létszámot,
  • a részvételi díj összegét és a nyilvántartási számát.

Hitéleti képzés esetén csak a következő adatokat kell közzétenni:

  • a pedagógus-továbbképzést – tartalmi megújító képzésként – választható képzésként vagy hitéleti képzésként szervezik,
  • a pedagógus-továbbképzési program rövid tartalmi ismertetését.

 

Legyen biztos tájékozódási forrása a nevelési évben is az ÓvodaVezetési Ismeretek című kiadvány!

Elérhető akkreditált továbbképzéseink listáját ide kattintva találja!