A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei – október, november

A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei – október, november

A nem jogász végzettségű pedagógusoknak igen nehéz eligazodniuk a jogszabályok sűrűjében. Cikkünkben ezért a köznevelést érintő jogszabályok legaktuálisabb, az óvodákat is érintő változásaira szeretnénk felhívni a figyelmet. Az ÓvodaVezetési Ismeretek augusztusi kötetében megjelent, A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei – szeptember–november. Teendők, törvényi kötelezettségek, adminisztrációk – óvodavezetői szemmel című írásunkban elsőként a szeptember–novemberi munkáltatói, tanügy-igazgatási, pedagógiai és gazdasági feladatokat ismertetjük.  Az alábbiakban részletet közlünk A 2024/2025-ös nevelési év feladatai, eseményei című írásunkból.

A nevelési év feladatai, eseményei – Október

Adatszolgáltatás, statisztika a KIR-STAT-ba, határideje: 2024. október 15-e (kedd)

Az adatgyűjtéssel kapcsolatban a legfontosabb tudnivalók a következők: 

  • A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 25. § (3)–(4) bekezdései alapján valamennyi köznevelési intézményt statisztikai célú adatszolgáltatási kötelezettség terheli.
  • Az adatszolgáltatás szabályait a statisztikáról szóló 1993. évi XLVI. törvény, valamint annak végrehajtásáról szóló 170/1993. (XII. 3.) Korm. rendelet szabályozza.

A KIR-STAT adatszolgáltató programba (a továbbiakban: KIR-STAT program) történő belépéshez szükséges jogosultságokat az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben kell kiosztani, mely a www.oktatas.hu oldalon keresztül érhető el a KIR Hivatali ügyek menüben. A jogosultság kiosztása a KIR-ben megszokott módon történik, azzal a különbséggel, hogy a KIR-STAT program esetében kétféle felhasználói jogosultságot szükséges kiosztani. A két funkció a mesterjelszó-kezelő rendszerben külön soron jelenik meg:

  1. Intézményvezetői jogosultság: Ilyen típusú jogosultság kizárólag egy felhasználó számára osztandó ki. Amennyiben több felhasználó számára is kiosztásra került (pl. a korábbi és a jelenlegi intézményvezető részére), egyik felhasználó sem tud belépni a KIR-STAT programba.

Az intézményvezetői jogosultsággal felruházott felhasználó az alábbi műveleteket tudja végrehajtani a KIR-STAT programban:

  • adatlap struktúra (lajstrom) kialakítása
  • intézményi adatlap (OSA1INT) szerkesztése, kitöltése
  • feladatellátás adatlap (OSA2FELH) felvétele
  • OSA2FELH adatlap összekapcsolása egy-egy KIR intézménytörzs feladatellátási hellyel
  • pedagógus adatok betöltése a KIR személyi nyilvántartásból
  • az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben adatrögzítő jogosultsággal felvett felhasználók feladatellátási helyhez rendelése
  • az adatrögzítő jogosultságú felhasználó által újonnan felvett OSA adatlapok törlése
  • biztonsági mentés készítése és visszaállítása
  • globális ellenőrzés futtatása
  • kritikus hiba figyelmeztetőre módosítása
  • a lezárt adatszolgáltatás megküldése a központi nyilvántartásba (adatátadás)

A funkció megnevezése az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben: KIR-STAT Internetes Adatgyűjtő Rendszer – intézményvezetői jogosultság.

  1. Adatrögzítői jogosultság: tetszőleges számú felhasználó számára kiosztható. Az ilyen típusú felhasználó az alábbi műveleteket tudja végrehajtani a KIR-STAT programban:
  • OSA2FELH adatlapnál magasabb sorszámú adatlapok felvétele
  • adatlapok kitöltése (OSA1INT adatlapot kivéve)
  • tábla és feladatellátási hely szintű hibaellenőrzés futtatása
  • adatlapok lezárása

A funkció megnevezése az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben: KIR-STAT Internetes Adatgyűjtő Rendszer – adatrögzítői jogosultság.

Amennyiben a KIR-STAT programot egy felhasználó kezeli, akkor az adott felhasználó részére intézményvezetői és adatrögzítői jogosultságot is ki kell osztani az Intézményvezetői mesterjelszó-kezelő rendszerben. A program használata sokkal egyszerűbb egy felhasználó esetében, ezért inkább ezt a megoldási módot javasolják. Természetesen a nagyszámú kitöltendő adatlappal rendelkező intézmények (pl. pedagógiai szakszolgálatok) esetében célszerű lehet több adatrögzítői jogosultságot is kiosztani pl. a feladatellátási hely vezetői részére, ugyanakkor intézményvezetői jogosultság ebben az esetben is csak egy személy részére osztható.

A KIR-STAT intézményvezetői jogosultság kiosztása az intézmény vezetőjének hatáskörébe tartozik.

Fontos, hogy ezzel a jogosultsággal történik a lezárt adatszolgáltatás megküldése a központi nyilvántartásba, tehát az intézményvezetői jogosultság kiosztásánál ezt figyelembe kell venni.

A jogszabályban előírt adatszolgáltatási kötelezettségének az intézmény csak és kizárólag akkor tesz eleget, ha az internetes adatgyűjtő programban a „kész adatok átadása” típusú hibavizsgálat kritikus hibajelzés nélkül lefut, illetve ezt követően sor került az adatátadásra.

A közzétételi lista frissítése a változásoknak megfelelően 2024. október 15-ig a 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 23. §-a alapján, az általános közzétételi lista kizárólag közérdekű statisztikai adatokat tartalmazhat. 

A 24. § (1) pontja szerint a köznevelési intézménynek a KIR tájékoztató rendszerében és a saját honlapján az október 1-jei állapotnak megfelelően közzé kell tennie a 23. § szerinti adatokat és dokumentumokat. A köznevelési intézmény vezetőjének a közzétételi lista tartalmát szükség szerint, de legalább nevelési évenként egyszer, az OSAP-jelentés megküldését követő tizenöt napon belül felül kell vizsgálnia.

A 2024-es év állami támogatás igénylésének módosítása (igénylés vagy lemondás), az étkezés nyilvántartását dokumentáló táblázat, a 328/2011. (XII. 29.) Korm. rendelet 4. számú mellékletének számításai alapján. Ezzel kapcsolatos feladat a pontos adatszolgáltatás a fenntartó felé.

 A fenntartó a becsült gyermeklétszám változása miatt bekövetkező lemondást vagy pótigénylésre vonatkozó bejelentését 

  1. a) a gyermeklétszám alapján járó átlagbéralapú támogatás tárgyév szeptember–december hónapokra vonatkozó módosítására a tárgyév június 30-áig vagy október 31-éig,
  2. b) a gyermek- és tanulóétkeztetéshez nyújtott támogatás módosítására a tárgyév június 30-áig vagy október 31-éig kezdeményezi.

A fenntartó a minősített pedagógusok és a nemzetiségi pótlékban részesülő pedagógusok tárgyévi foglalkoztatotti létszámának változása miatt bekövetkező lemondást vagy pótigényre vonatkozó bejelentést köznevelési intézményenként, a minősített pedagógusokra vonatkozóan az előmeneteli rendszerben megállapított fokozat szerinti bontásban október 31-éig kezdeményezi.

A kérelmet az átlagbéralapú támogatásra és a gyermekétkeztetéshez nyújtott támogatásra vonatkozóan a központi költségvetésről szóló törvényben meghatározott létszám alapján, a miniszter és a kincstár által közösen meghatározottak szerint és a kincstár honlapján közzétett adatlapon kell benyújtani köznevelési intézményi, fenntartói szinten összesített formában, feladatellátási helyenként, a nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak esetében intézményenként.

Az egyházi, nemzetiségi önkormányzati és magán köznevelési intézményfenntartók a 2024. évben igénybe vett támogatásokra vonatkozólag szintén 2024. június 30-ig és október 31-ig nyújthatnak be pótigénylést, illetve lemondást az Igazgatósághoz a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény végrehajtásáról rendelkező 229/2012. (VIII. 28.) Korm. rendelet 37/C. § bekezdése szerint.

37/C. §. (1) A fenntartó a támogatásokra vonatkozó kérelmét január 31-éig kizárólag a kincstár fenntartó székhelye szerint területileg illetékes vármegyei igazgatóságához nyújthatja be. E határidő elmulasztása jogvesztő.

 További feladatok: 

  • Az intézmény weblapján közzétett óvodai dokumentumok (pedagógiai program, házirend, SZMSZ, GDPR, HIT) frissítése, a törvényi előírásoknak megfelelően.
  • A csoportnapló(k) elkészítésének, tartalmának (kötelező elemek, nevelési terv, szervezési feladatok, tevékenységben megvalósuló tanulási folyamatok tervezése heti bontásban stb.) ellenőrzése.
  • Az oktatási év beindítása, a hetirend, a napirend és a heti oktatási terv adminisztrációjának csoportonkénti ellenőrzése.
  • Nevelés nélküli munkanapok kijelölése és kihirdetése (maximum 5).
  • Óvodai csoportonként a szülői értekezletek lebonyolítása.
  • A HH és a HHH-s gyermekek névsorának aktualizálása az új gyermekekre és a változásokra való tekintettel.
  • Az SNI gyermekek szakvéleményeinek begyűjtése, ellenőrzése október 1-ig.
  • A gyermekek képesség szerinti felmérése, a felmérőlapok kitöltetése (2024/25. – első alkalma)
  • Gyermeki fejlődés nyomon követése (szociális, értelmi, verbális, testi képességek) megfigyelések, mérések alapján.

A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet 63. §-a szerint az óvodapedagógusok folyamatosan, de minimum évente két alkalommal a mérések után tájékoztatják a szülőt a gyermek fejlődéséről. A tájékoztatást a szülő aláírásával hitelesíti.

  • Fejlesztési terv elkészítése

Az óvodai fejlesztőprogramban részt vevő gyermekek feltárása, megnevezése. Az oktatásért felelős miniszter által kiadott program szerinti egyéni fejlesztési terv alapján, elsősorban HHH-s gyerekek részére.

  • Logopédiai felmérések lebonyolítása.
  • A vezető ellenőrző munkájának ütemezése havi bontásban, a szakmai ellenőrzés megkezdése.
  • Az intézményi ellenőrzés előkészítése, amennyiben az érintett óvodában aktuális.
  • Az Egészségügyi kiskönyvek ellenőrzése, megújíttatása.

A nevelési év feladatai, eseményei – November

  • A munkáltatói dokumentumok rendezése, a változások folyamatos vezetése, frissítése a köznevelési foglalkoztatotti alap nyilvántartásban.
  • A következő év (2025.) bér- és dologi költségvetésének tervezése, előkészítése, különös tekintettel a pedagógusok új életpályájáról szóló törvényre.
  • 2024-ben gyesről, gyedről visszatérők szabadságának kiszámítása, a kettős kifizetések tervezése.
  • A nyugdíjazás ütemezése a következő évre. Érdeklődés, információgyűjtés arról, hogy ki menne nyugdíjba 2025-ben, a felmentési idő kiszámítása, anyagi fedezetének biztosítása. Az érintettek tájékoztatása arról, hogy a nők 40 éves nyugdíjazásával (csak határozat alapján) jár felmentés, általában 4 hónap munka alóli mentesítéssel. Tudni kell, hogy az öregségi nyugdíjkorhatár elérésével már egyáltalán nem jár felmentés, viszont a munkáltató döntése alapján adható.
  • A köznevelési foglalkoztatotti jutalom (régi nevén jubileumi jutalom) tervezése 2025-re.
  • Amennyiben van, törzsgárda- (hűség-) jutalom tervezése 2025-re.
  • Dologi kiadások, beszerzések, kötelező eszköznorma szükségletek szerinti tervezése 2025-ös évre.
  • A portfoliót író pedagógusok segítése, a beadási határidő figyelembevételével, azok számára, akik 2025-ben minősülnek. A pedagógus legkésőbb a minősítés évét megelőző év november 25. napjáig töltheti fel a portfólióját az informatikai rendszerbe. Ennek segítése vezetői feladat.
  • A mentorok munkájának ellenőrzése, szükség esetén cseréje.
  • A gyakornokok munkájának segítése, figyelemmel kisérése.
  • Vezetői ellenőrzések, az óvodapedagógusok számára a házi hospitálásokon látottak kielemzése.
  • Értekezlet összehívása a Szülői Szervezet (SZSZ), illetve az Óvodaszék részére. Az éves terv elkészítése és ismertetése.
  • A bérmaradvány összegének ellenőrzése, egyeztetése a gazdálkodással megbízott szervvel, és kiadása.
  • Az esetleges törvényi változások követése, feldolgozása.
  • A 2025-ös évre az állami támogatás igénylésének előkészítése, benyújtása a 2024-es októberi statisztika alapján, november 30-áig.

Ne maradjon le az ilyen és ehhez hasonló írásokról, fizessen elő az ÓvodaVezetési Ismeretekre MOST!