Tanulók megismerésének lehetőségei első osztályban
Dr. Mező Ferenc pszichológus, pszichológia szakos tanár (Eszterházy Károly Katolikus Egyetem) írásából közlünk részletet, amely teljes egészében az Egyéni fejlesztés, személyre szabott nevelés című kiadványunk 2022. októberi kiegészítő kötetében olvasható.
Az első osztályt kezdő tanítóknak szükséges minél előbb információkkal rendelkeznie az iskolát kezdő gyermekekről, hogy biztosíthassák számukra a képességeiknek megfelelő nevelést, oktatást. Ehhez az információgyűjtéshez nyújthat segítséget a jelen tanulmányban vázolt S.M.ART vizsgálóeszköz-rendszer.
A S.M.ART diagnosztikai eszközrendszer
A S.M.ART vizsgálóeszköz-rendszer[1] célja, hogy az óvoda–iskola átmenet során segítse a gyermekek, tanulók megismerésével kapcsolatos pedagógiai feladatok megvalósítását, ezáltal a gyermekek egyéni sajátosságaihoz igazodó differenciált nevelés-oktatás biztosítását.
A vizsgálóeszköz-rendszer összesen négy művészeti tevékenységbe ágyazható, azokon belül 5-5 egymástól függetlenül is alkalmazható 20 eszközt foglal magába.
Módszer | Művészeti terület | |||
Képzőművészet | Zene | Irodalom | Tánc, mozgás | |
Kognitív teljesítményteszt | S.M.ART-K teszt | S.M.ART-Z teszt | S.M.ART-I teszt | S.M.ART-T teszt |
Megfigyelési szempontsor | S.M.ART-K megfigyelési szempontsor | S.M.ART-Z megfigyelési szempontsor | S.M.ART-I megfigyelési szempontsor | S.M.ART-T megfigyelési szempontsor |
Szülői kérdőív | S.M.ART-K kérdőív | S.M.ART-Z kérdőív | S.M.ART-I kérdőív | S.M.ART-T kérdőív |
Szülői interjú | S.M.ART-K interjú | S.M.ART-Z interjú | S.M.ART-I interjú | S.M.ART-T interjú |
Nonkognitív élményfeltáró gyakorlat | S.M.ART-K élményfeltáró gyakorlat | S.M.ART-Z élményfeltáró gyakorlat | S.M.ART-I élményfeltáró gyakorlat | S.M.ART-T élményfeltáró gyakorlat |
Kézikönyv: | Mező és Mező (2020a) | Mező és Mező (2020b) | Mező és Mező (2020c) | Mező, Mező és Mező (2020) |
- táblázat. A S.M.ART vizsgálóeszköz-rendszer[2]
A S.M.ART eszközrendszer általános jellemzői:[3]
- Egy-egy művészeti terület révén a kognitív (például: érzékelés, észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás) és nonkognitív (például: motiváció, attitűdök) jellemzőkről nyújtanak információt a S.M.ART vizsgálóeszközök.
- Pedagógus-kompetenciakörben (is) használható eszközökről van szó, melyek támogatják a gyors, helyi adatfelvételt és a kiértékelést.
- A S.M.ART vizsgálóeszközök nem pótolják, nem helyettesítik a klinikai igényű képesség- és személyiségvizsgálatokat (amire nincs is szükség minden tanuló esetében), de egy jelzőrendszer első, iskolai, pedagógus-kompetenciakörbe tartozó állomásaként szolgálhatja a differenciált fejlesztés megvalósulását.
- Bár művészeti foglalkozásokba is integrálhatók a vizsgálatok, művésztanárokon kívül más tantárgyak pedagógusai is használhatják az eszközöket. Ezáltal ezek a vizsgálóeszközök a művészeti oktatás területein túlmutató módon támogatják a művészettel nevelést.
- A S.M.ART vizsgálóeszközök a művészetre nevelés és a művészettel nevelés céljait is szolgálhatják, azokhoz is biztosíthatnak diagnosztikai információkat.
- A vizsgálatok a képző-, a zene-, a táncművészet és az irodalom területen alkalmasak tehetségdiagnosztikai célú művészeti sajátosságok azonosítására is.
- Tekintettel arra, hogy az OxIPO-modell[4] alapján fejlesztett vizsgálóeszközök különböző (például: vizuális, auditív, mozgásos) modalitású inputokkal és outputokkal „dolgoznak”, a vizsgálóeszközök a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók esetében is alkalmazhatók. Az OxIPO-modell szerint a tanulás egy információfeldolgozó folyamat, amelynek négy komponense van: 1. Organizáció (tanulásszervezés), 2. Input (információbemenet – például olvasás, látáson/halláson/tapintáson/ízlelésen/szagláson alapuló megfigyelés révén), 3. Process (az információ feldolgozása – például: átalakítása, megértése), 4. Output (információkimenet – pl. rajzolás, felelés, dolgozatírás, tánc stb.). Az OxIPO-modellt ma már a tanulásnál tágabb körben, lényegében minden információfeldolgozási folyamat esetében használják – így a diagnosztika világában is. A S.M.ART vizsgálóeszköz-rendszer eszközei által szolgáltatott eredmények az OxIPO-modell aspektusából például a következő változóktól függnek: 1. Organizáció (mennyire volt szakszerű a vizsgálat megszervezése – például: a helyszín, az időpont megválasztása, a szükséges eszközök rendelkezésre bocsátása stb.), 2. Input (milyen ingerekkel találkozik a vizsgálati személy), 3. Process (milyen kognitív, emocionális, motoros műveleteket végez a vizsgálati személy a rendelkezésre álló ingerekkel), 4. Output (milyen materiális/immateriális produktumot hoz létre a vizsgálati személy).
- Sajátos nevelési igényű gyermekekre vonatkozó megfontolások: a S.M.ART vizsgálóeszköz-rendszer különböző modalitású inputokat ad, illetve elemez a vizsgálatok során, így alkalmas a különböző problémákkal küzdő sajátos nevelési igényű gyermekek vizsgálatára is. Például: vak gyermekek esetében az auditív modalitású irodalmi, zenei vagy a mozgásos jellegű tesztek nyújthatnak alternatívát a kognitív teljesítmények megismerésével kapcsolatban.
- A S.M.ART eszközrendszer felhasználói célcsoportjaként a pedagógusok (főként tanítók), óvodapedagógusok, gyógypedagógusok, fejlesztőpedagógusok, pszichológusok jelölhetők meg. A kognitív teljesítményteszt, a megfigyelési szempontsor és a nonkognitív élményfeltáró gyakorlat közvetlen vizsgálati célcsoportját a hatéves (és a tesztek kivételével az idősebb) általános iskolai tanulók jelentik. Ugyanakkor a kérdőív és interjú révén – közvetett módon – a tanulók szüleitől és pedagógusaitól is gyűjthetünk adatokat.
[1] A S.M.ART diagnosztikai eszközrendszert Mező Ferenc és Mező Katalin dolgozta ki a Magyar Képzőművészeti Egyetem „A tanulók képesség-kibontakoztatásának elősegítése a köznevelési intézményekben” című pályázata keretében (pályázati azonosító: EFOP-3.2.6–16–2016-00001) a K+F Stúdió Kft. közreműködésével.
[2] Forrás: a Szerző
[3] Mező és Mező, 2020a, 7. oldal alapján.
[4] Mező és Mező, 2019