,

Játék és egészség az óvodában

Óvodai étkezés az asztalnál. A tálakban és a tányérokon gyümölcsök vannak.

Játék és egészség az óvodában – A játék lehetőségei az egészséges életmód alakítása során

Cikkünk – az ONAP-hoz igazodva – azt vizsgálja, hogyan lehet a szabad játékot és sokféle tevékenységet kihasználva felkészíteni az óvodás gyermekeket az iskolára, miközben megőrizzük a játékosságot és a gyermekközpontú megközelítést. Bemutatja, hogy az egészséges életmód és a környezettudatosság a mindennapi tevékenységekbe is beépíthető, így kialakítva a pozitív szokásokat. Mert a játék, akár az egészség, elválaszthatatlanok és szükségesek egy gyermek életében az óvodában is!

Mozgás

Az összerendezett, harmonikus mozgás fejlődésének elősegítése nem csak a mozgásfoglalkozások alkalmával fejleszthető. Sokan ódzkodnak attól, hogy a csoportszobában is legyenek mozgáseszközök (karikák, egyensúlyozó idomok, masszázslapok, korongok, labdák). De legyenek!

Készíthetünk a kisebbnek egyszerű, a nagyobbaknak bonyolultabb mozgáspályákat, melyeket megfelelő méretű kártyalapokon jelenítünk meg. Ez alapján építhetik meg a mozgásterepet. Ám sokkal nagyobb hatást gyakorol a gyermekekre, ha az adott mozgásformákat ők tervezhetik meg, melyeket közösen megrajzolunk, és a kártyasorozatba beillesztjük. A csoportból mindenki készíthet ilyen terveket. Ezt sokkal inkább a magukénak érzik majd, és szívesen veszik elő heti, de akár napi szinten. A szabad játék keretein belül különleges, maguk által alkotott eszközöket (pl. terményekből érzékelőlapok, játékeszközökből – DUPLO-ból – kaput) is készíthetnek a mozgáshoz kapcsolódóan, de felhasználhatják a csoportszobában fellelhető bútordarabokat, szőnyegeket, asztalokat is.

Ezeket a játékos feladatokat a nagyobb korcsoportban összekapcsolhatjuk logikai feladatok megoldásával, ahol a különböző részterületek fejlesztésére van lehetőségünk. Megtehetjük például azt, hogy nagy dobókocka segítségével a pálya egy szakaszán dobnak a gyermekek, és annyit ugrálnak páros, vagy egy lábon, amennyit dobtak. Számtalan lehetőség van arra, hogy az egész csoportszobát hatalmas pályává változtassuk, ahol az óvodásaink több érzékszervük felhasználásával feladatokat oldanak meg, miközben készségeik és képességeik fejlődnek.

Egészségvédelem – játék az étellel az óvodában?

A gyermek egészségének védelme lehetőséget nyújt arra, hogy egy másfajta megközelítésből fókuszáljunk a haladásra. Ma nagyon sok gyermek küzd a táplálkozáshoz kapcsolódó betegségekkel, túlsúllyal. Ezek bizony meghatározhatják az adott napokon a gyermekek hangulatát, figyelmét, hozzáállását a tevékenységekhez.

Mindig is azt vallottam, hogy mindenből ki lehet valamit jót hozni, csak akarni kell. Gondoljunk csak arra, hogy egy reggeli, tízórai vagy uzsonna mivel „dobható” fel, figyelve az egészséges táplálkozás ismérveire. Kis apróságokkal tehetjük változatosabbá és különlegesebbé ezeket az étkezéseket. Persze a korlátok is gátakat szabnak (HACCP). Régen, még fiatal koromban sokkal több lehetőségünk nyílott arra, hogy az apróságokat bevezessük a főzés rejtelmeibe, és úgy gondolom, most is meg lehet találni az arany középutat ebben is, betartva a szabályokat.

Csak példaként említve, a gyermekek által kevésbé szeretett tejeskávét ízletesebbé tehetjük, ha kicsit felhabosítjuk a kancsóban, és kiöntés után fahéjat teszünk a tetejére. Egy új ízt ismerhetnek meg, emellett pedig még egészséges is, nem szólva arról, hogy különlegesnek érezhetik magukat ettől a csemetéink.

Hogyan, mikor, kinek van erre ideje, lehetősége? Ezeket a változásokat, változtatásokat nem kell mindennap csinálnunk, de ha már hetente egyszer sokszínűséget csempészünk be a gyermekek életébe, akkor elindíthatunk egy folyamatot. Hiszen a fahéjat megvesszük, szórópohárba beletesszük, a kancsóban egy kis mixerrel a tejeskávét kicsit habosítjuk, és kész. De maga a rituálé, ez az apró előkészület olyan vonzóvá teszi az ételt, az étkezést, hogy a gyermekek nem szeretnék kihagyni, ők is részesülni szeretnének belőle. Így új aromákkal tudjuk megismertetni őket, és terelgetni az egészségesebb táplálkozás felé – ezt továbbvihetik a családba.

De játszhatunk a gyümölcsökkel, zöldségekkel formájuk, színük alapján (például a paprikát, paradicsomot, uborkát nem a hagyományos módon szeleteljük fel). Legyünk igényesek a terítésre és a tálalásra is. Partnerként és segítőként minderre megnyerhetjük a dajka néniket vagy esetlegesen a mellettünk dolgozó asszisztensünket is. Így a terhek elosztódhatnak, amikor rendelkezésünkre állnak ezek a támogatások.

Egy kislány a cipőt húzza rá egy másik kislány lábára az óvodai öltözőben.

Tisztálkodás, öltözködés 

Az egészséges életmódon belül a legnagyobb terület a testápoláshoz, tisztálkodáshoz, étkezéshez, fogmosáshoz, öltözködéshez kapcsolódó tevékenységek.

Mindig is vallottam, hogy ezek a cselekvések meghatározó szereppel bírnak az alapvető készségek és képességek megszerzésében, elsajátításában, a későbbiekben pedig a felnőtt életünk során egy olyan életmód kialakításában, ahol a testi szükségletek kielégítése fontos lehet az egyén számára.

Itt is alapozhatunk a gyermekek segítő közreműködésére játékok elkészítésében. És ezzel jelentős segítséget nyújthatunk azoknak az óvodásoknak is, akiknek bizonyos hátrányokkal kell megküzdeniük.

A gyermekek a szülőkkel közösen gyűjthetnek képeket, a nagyobbak és ügyesebbek akár rajzolhatnak is a tevekénységekhez kapcsolódóan. Például az öltözködéshez készíthetünk képsorozatokat, melyeket a történésnek megfelelő sorrendbe kell tenni, de ki is tehetünk adott helyiségekbe a tevékenységhez készített folyamattáblákat, ábrákat, megalkothatunk lottó játékot, hathatunk az érzékszerveikre különböző anyagokból készített memóriajátékkal vagy tapintásos zsákbamacskával. Remek társasjátékot vagy kooperációs játékot is előállíthatunk a gyermekek vizuális tevékenységei közben készített művekből. (Fiú és lány felöltöztetése, akár évszakokhoz kapcsolódó ruhadarabokkal, kontra vadászgörény – merthogy ez az állat szeret lopkodni, akár ruhadarabokat is.) Ki nyer? …a gyerekek vagy a kis állatka? A végén kiderül. A kooperációs játék segítségével pedig a közösségi nevelés területén érhető el változás, hiszen közösen, együtt küzdenek a győzelemért, és együtt élik meg a veszteséget is.

A lehetőségek tárháza végtelen, de a folyamatosság és az egymásra épülés az alapja az egésznek: mindig egy kicsit előrelépni, megalkotni közösen valamit, amit utána elérhető, levehető helyen tartunk a csoportszoba polcain, így válhatnak ezek a mindennapi szabad játék egyik eszközévé.

Környezettudatos magatartás

Az egyik fontos feladat a mai társadalomban a környezet védelméhez és megóvásához kapcsolódó szokások alakítása, a környezettudatos magatartás megalapozása. 

Ez a terület óriási lehetőségeket hordoz magában. Szerencsére egyre több óvoda nyeri el a „Zöld Óvoda” címet, és foglalkozik a környezet megóvásával. E területhez kapcsolhatjuk a kinti udvari tevékenységeket, a sétákat, kirándulásokat. Mindenkit ösztönözni szeretnék arra, hogy használja ki ezeket az alternatívákat, mert a gyermekek sok gyakorlati tapasztalathoz juthatnak, és más tevékenységek eszközeihez alapanyagokat gyűjthetnek, újrahasznosíthatnak.

Amiket a természet ad magából – például falevelek a saját udvarunkon (1. melléklet) –, a választási lehetőségek tárházat hordozzák magukban. Gondolok itt a következőkre: készíthetünk belőle memóriajátékot, puzzle-t, kooperációs játékot, állat- és formakirakót, felhasználhatjuk a vizuális tevékenységekhez, és még sorolhatnám tovább a lehetőségeket. Mindezt megtehetjük hópihék kivágásával is (2. melléklet). Ezt a területet nagyon sokan feldolgozták már, és számtalan ötletet adtak, melyeket a munkánk során fel tudunk használni.

Az egészséges életmódra nevelés során minden esetben vonjuk be a szülőket. A közös cél, gyűjtögetés, alkotás, együttműködés sokkal ösztönzőbb hatással van a gyermekekre, erősíti a családi összetartozást, javítja az óvoda és a család kapcsolatát.

A környezetvédelemhez kapcsolódó családi programok bevezetésével vagy már ismétlésével igyekezzünk felhasználni az újrahasznosítás nyújtotta lehetőségeket. Bátran tervezzünk családi kirándulásokat, tájékoztassuk a szülőket e témakörhöz kapcsolódó nagyobb országos, helyi rendezvényekről. Az itt szerzett élményeket, ismereteket pedig használjuk fel a későbbiekben, az óvodában a különböző tevékenységekben. A feldolgozásban segítségünkre lehet, mint módszer, a drámapedagógia. Érdemes ezen a területen pedagógusként ismereteket szerezni, s alkalmazni azokat. A későbbiekben ez a módszer még előtérbe kerül, mert segítséget nyújt a fejlesztésben.

A játéktevékenységet és iskola-előkészítést segítő eszközök és játékok listáját teljes terjedelmében nem soroltam fel, csak egy-két említést tettem a lehetőségekről, ezek önálló cikk alapját képezik majd. Néhány példa elöljáróban: készíthetünk lengőtekét megtöltött vizesflakonból, dobozból árnyékolót az udvarra, nyomozhatunk otthonról hozott és az udvaron elrejtett hulladékok után egyszerű fejtörők segítségével, majd a megtalált hulladékot a szelektív gyűjtőben összegyűjtjük, és így tovább.

 

Írta: Béres Péterné, Megjelent az Irány a suli! című sorozatunkban.

Kapcsolódó kiadványok: