Gyermekfejlődési kérdőív a kisgyermeknevelők számára
Gyermekfejlődési kérdőív a kisgyermeknevelők számára
Cikkünkben a közelmúltban kifejlesztett Gyermekfejlődési kérdőív jellemzőit mutatjuk be. A kérdőív bölcsődei alkalmazása hozzásegíti a kisgyermeknevelőt az egyes gyermekek minél árnyaltabb megismeréséhez, jó alapul szolgálva az egyéni bánásmód minél eredményesebb megvalósításához.
A mérőeszköz jellemzői
A bölcsődei és az óvodai kérdőív tételeinek egy része megegyezik, több esetben azonban az életkori sajátosságokat követve a tételek eltérőek, ezért elkülönítésre került a két kérdőív (például a kommunikáción belül az írás és olvasás alapkészségek az életkori sajátosságokat figyelembe véve csak 5 éves kortól [5–7 éves óvodások] kerülnek értékelésre).
A Gyermekfejlődési kérdőív (0,5–4 éves bölcsődések jellemzésére) a gyermekek gyermeki fejlődés hat nagy területét ragadja meg:
- a motoros készségeket;
- a kommunikációt;
- az önállóságot, önszabályozást és önfejlődést;
- a kognitív készségeket;
- a társas kapcsolatok és az énfogalom alakulását, valamint
- a tanulással összefüggő tényezőket.
Ezek a területek további alterületekre kerültek felosztásra (lásd 1. táblázat).
Területek | Alterületek (alskálák) | ||
Motoros készségek | Nagymozgás | Finommozgás | Vizuomotoros koordináció |
Kommunikáció | Beszédértés | Kifejező beszéd | – |
Önállóság, önszabályozás és önfejlődés | Önállóság | Érzelemkifejezés és önszabályozás | Önfejlődés, adaptivitás a mindennapokban |
Kognitív készségek | Problémamegoldó gondolkodás és tanulás | Figyelem és emlékezet | Észlelés és fogalmak |
Társas kapcsolatok és énfogalom alakulása | Társas kapcsolatok | Közösségi élet és játék | Énfejlődés |
Tanulással összefüggő tényezők | Kíváncsiság és kezdeményezőkészség | Kitartás | Kreativitás |
1 táblázat. A Gyermekfejlődési kérdőív (0,5–4 éves bölcsődések jellemzésére) felépítése
Forrás: Nyitrai Á. – Korintus M.-né – Hajduné Holló K. – Józsa K. – Rózsa S. – Kereki J. (2022): A gyermekfejlődési kérdőív alkalmazása a bölcsődében és az óvodában. Családbarát Magyarország Központ Nonprofit Közhasznú Kft., Budapest, 39. o.
Motoros készségek
A motoros készségeken belül a nagymozgás, a finommozgás és a vizuomotoros koordináció kerül megfigyelésre.
A nagymozgás megfigyelése elsősorban a törzs és a végtagok mozgásfejlettségének felmérésére irányul. Ilyenek például a különböző statikus testhelyzetek, a dinamikus mozgás, ezen belül a helyváltoztatás, a koordináció, az egyensúly és a motoros tervezés. Olyan tételek szerepelnek a funkcióterülethez kapcsolódóan, mint például felül, kúszik, négykézláb mászik, kapaszkodva feláll, kapaszkodva lépeget, stb.
A finommozgás a kisebb izmok, izomcsoportok összehangolt, irányított, koordinált mozgása és mozgatása, mint például a fogás, tárgyakkal történő manipuláció; a tételek ennek mentén kerültek megfogalmazásra, így például: „Hüvelyk- és mutatóujját használva apró dolgokat is felemel a földről.” „Nagy méretű gyöngyöt fűz.”
A vizuomotoros koordináció a szem és a kéz összehangolt mozgása, számos tevékenység elvégzéséhez szükséges, mint például a konstruáló játékok végzése (például várépítés), a cipőfűző bekötése, a labda pattogtatása, a könyvek lapozása. Néhány példa: „A könyvben rámutat a képre.” „Apró dolgokat kicsomagol.” „A felé gurított labdáért nyúl.”
Kommunikáció
A kommunikáció esetében a beszédértés és a kifejező beszéd a feltérképezendő területek.
A beszédértés kérdésköréhez a beszédmegértés és az információbefogadással kapcsolatos tételek tartoznak, így: „Ha a nevén szólítják, figyel, szemkontaktust keres.” „Ismeri és kérésre megmutatja a testrészeit.” „Érti a saját magára utaló névmásokat (például én, enyém).”
A kifejező beszédhez tartozó tételek a szókincsfejlődésre, a helyzeteknek megfelelő kommunikációra és a szókincs morfológiai-szintaktikai fejlődésére vonatkoznak, például: „Gagyog, hangokat összekapcsol.” „Akaratát vagy szükségleteit hangadással, mutogatással ki tudja fejezni.” „Öt-tíz szót vagy szókezdeményt, hangutánzó szavakat használ.”
Önállóság, önszabályozás és önfejlődés
A mindennapos tevékenységekben megjelenő adaptivitás az önállóság, az érzelemkifejezés és önszabályozás, valamint az önfejlődés, napi életviteli készségek megfigyelésével követhető nyomon.
Az önállóság a mindennapos tevékenységek végzése során figyelhető meg, és olyan tételekkel mérhető, mint például: „Ivásnál cumisüveget, poharat dönt.” „Próbál egy-egy ruhadarabot önállóan levenni.” „Darabos ételt önállóan eszik.”
Az érzelemkifejezés és önszabályozás az érzelmek és a viselkedés szabályozására egyaránt vonatkozik. Az önszabályozás szorosan összefügg az alkalmazkodással és a társas kapcsolatokkal. Az alterület tételei például: „A helyzeteknek megfelelő érzelmeket fejez ki emberek vagy állatok felé.” „Egyes tárgyak és tevékenységek pár percre lekötik a figyelmét.” „Nyugtalanság esetén az ismerős felnőtt képes megnyugtatni.”
Az önfejlődés, a mindennapokban történő adaptivitás olyan készségterületek felmérését célozza, ahol a napi életviteli készségek és a személyes felelősségvállalás nyilvánulnak meg, így például: „Jelzi, ha szomjas vagy éhes.” „A napi rutintevékenységeket (például étkezés, délutáni alvás) elfogadja.” „Nyitott, érdeklődő a környezet irányába, önállóan választ tárgyat, tevékenységet.”
Kognitív készségek
A kognitív készségek három nagy területe figyelhető meg: a problémamegoldó gondolkodás és tanulás, a figyelem és emlékezet, az észlelés és fogalmak.
A problémamegoldó gondolkodás olyan kompetenciaterületeket foglal magában, mint például a problémamegoldás, az utánzás, az ok-okozati összefüggések és a szimbolikus játék. Az ide tartozó tételek, például: „Felismeri, hogy bizonyos dolgokat ő maga működtet (például megnyomja a zenélő játék nyomógombját).” „Két hasonló dolgot párosít (például állatok és kicsinyeik).” „Széket használ, hogy bizonyos tárgyakat elérjen.”
A figyelem és emlékezet alterület olyan funkciókat vizsgál, mint a figyelem fenntartása, megosztása és váltása, illetve a rövid és hosszú távú memória fejlettsége, mint például: „Rövid ideig odafigyel a kisgyermeknevelő beszédére anélkül, hogy más ingerek elterelnék a figyelmét.” „A kedvenc dalát hasonlóan kell énekelni, mint máskor, mert máskülönben nemtetszését fejezi ki.” „A kisgyermeknevelő ölében ülve akár több percen keresztül is nézi a mesekönyvet, hallgatja a mesét.”
Az észlelés és fogalmak alterület feltérképezése többek között a hasonlóság és különbség észlelését, a téri tájékozódást, a mennyiségi fogalmak kialakulását foglalja magában. Olyan tételek tartoznak ide, mint például: „Az elé helyezett könyv képeit érdeklődéssel nézi.” „Az eltüntetett tárgyat keresi.” „Papírlapra rajzol.” „Az egyforma dolgokat felismeri.”
Társas kapcsolatok és énfogalom alakulása
A társas kapcsolatok és az énfogalom alakulása kategória a társas kapcsolatok, a közösségi élet és játék és az énfejlődés területén vizsgálódik.
A társas kapcsolatok alterület a szociális készségek, ezen belül a felnőttekkel és a kortársakkal való kapcsolatteremtés terén vizsgálódik. Például: „Ha beszélnek hozzá, keresi a szemkontaktust.” „Élvezi a bújócskázós játékot (például kukucs-játék).” „Ismerőssel való találkozáskor örömét fejezi ki.”
A közösségi élet és játék alterület elsődlegesen a gyermekközösséghez való kapcsolódást vizsgálja, amely a csoportban való részvételen és a közös játéktevékenységen keresztül nyilvánul meg. Jellemző tételek, például: „Utánozza más gyermekek játékát.” „Együttérző, átérzi mások örömét, bánatát.” „Könnyen elfogad bármilyen változást, akár a napirendjéről, akár egy új tárgyról van szó.”
Az énfejlődés az énfogalom kialakulásán és annak fejlődésén keresztül ragadható meg, olyan tételek segítségével, mint például: „Felismeri saját magát a tükörben.” „Ruháit, használati tárgyait, játékait felismeri.” „Ha valami nem a kívánsága szerint történik, dacreakciói vannak.”
Tanulással összefüggő tényezők
Végül a tanulással összefüggő tényezők, a kíváncsiság és kezdeményezőkészség, a kitartás és a kreativitás megfigyelése, bár elsődlegesen az óvodásokra vonatkoztatható tételek, a bölcsődei szakemberek igényeit figyelembe véve a 3-4 éves bölcsődésekre is kiterjesztésre kerültek.
A kíváncsiság olyan belső motiváció, ami arra ösztönzi az embert, hogy tudást szerezzen, információkat gyűjtsön, vagy megismerjen új dolgokat. A kezdeményezőkészség ezzel összefüggésben egy belső ösztönzés, késztetés, amely az új dolgok irányába lendít. Példa erre: „Valamivel mindig lefoglalja magát, sosem unatkozik.” „Szereti a meséket, mondókákat.” „Bármilyen tevékenységbe könnyen bevonható.”
A kitartás azon képességünk, melynek segítségével képesek vagyunk hosszabb időn keresztül tevékenykedni egy bizonyos cél érdekében. Ez a személyiségvonás a személyiségfejlődés, az érzelemszabályozás és az ismeretszerzés folyamatára hatással van. Többek között olyan tételekkel ragadható meg, mint: „Egy számára bonyolult játékkal szembesülve sem veszti el a türelmét.” „Nem bánja, ha valamit nem kap meg azonnal, és arra várnia kell.” „Sok verset és mondókát tud kívülről.”
A kreativitás felmérésére az alkotóképesség, a megszokottól eltérő, újszerű megoldások megragadására alkalmas tételek szolgálnak, például: „A játékait kreatív módon használja (például építőkockák, babák vagy állatfigurák).” „Ha megszólal a zene, a legkülönfélébb mozgásformákat mutatja.” „Ügyesen utánozza a felnőtteket (például orvos, tűzoltó).”
A kérdőívhez a gyermekről és a családról kiegészítő adatok kapcsolódnak, amelyek többek között a gyermek egészségi állapotát, a fejlődést befolyásoló egyéb tényezőket (például krónikus betegség, sajátos nevelési igény, hátrányos helyzet, szülők tartós betegsége/fogyatékossága) térképezik fel, illetve a szociális körülményekről, a környezeti feltételekről tájékozódnak. Mindez fontos adalék a gyermek állapotának, fejlődésének komplex, holisztikus szemléletű megközelítéséhez, ahhoz a gondolkodáshoz, amely a gyermeket és az ő fejlődését az őt körülvevő szűkebb és tágabb környezet kontextusában látja.
Írta: Dr. Kereki Judit, megjelent a Kisgyermeknevelők szakmai-módszertani tudástára című sorozatunkban