Élménypedagógiai játékok

Élménypedagógiai játékok

Az élménypedagógiai játékok alkalmazásával nem csupán játszunk a gyerekekkel, hanem fontos részterületeket is fejlesztünk. Dr. Bóka Ferenc, Egyetemi adjunktus, Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Kar írásából közlünk részletet.

Kommunikációs készséget fejlesztő játékok, feladatok

Nagyon fontos a kommunikációnk során, hogy a verbális és a nonverbális közlés között összhang uralkodjon. A nonverbális közlésmódnak a gyakorlatban nagyobb a súlya, vagyis a kommunikáció során inkább figyelünk a szóbeli közlést kísérő mimikára, testtartásra, gesztusra. Az úgynevezett „Y és Z generációk”, akik a digitális kommunikáció világában élnek, sokkal kevésbé hagyatkozhatnak a nonverbális eszközök figyelemfelhívó, közlést hordozó tartalmára.

 

A verbális és a nonverbális összhangot segítik megteremteni a következőkben ismertetett játékok, különféle módokon:

  • tekintettel való közlés által,
  • érthetetlen vagy másra használt „nyelven”,
  • rajzban,
  • gesztusokkal,
  • testbeszéddel.

 

Az élmény általában a metakommunikációval járó nehézségekre és rejtett lehetőségekre épül, de a gátlásokat is segít leküzdeni. Mivel a legtöbb elrontott kapcsolat vagy helyzet a sérült kommunikációból ered, vagy azzal jár, rendkívül fontos már pusztán az is, ha ezeket a gyakorlatokat és az általuk szerzett tapasztalatokat a játszócsoportok megbeszélik és ezáltal tudatosítják.

Összességében elmondható, hogy a játékok a közvetlen élményt és tapasztalatot használják a tanuláshoz!

 

Kómába esett hangya

Résztvevők száma: 15 – 50 fő
Résztvevők életkora: 7-8 év felett
Játékidő: 5-10 perc
Eszközigény:  A játéktér kijelöléséhez szükséges eszközök

 

A játék menete: Jelöljük ki, majd ismertessük a résztvevőkkel a játékteret. A játéktér kijelölése megtörténhet akár szóban is (pl. a négy fa által határolt területen játszunk), vagy kijelölve (pl. kötéllel). A játéktéren belül valahol ki kell jelölni egy „kórházat” (2 m × 2 m nagyságú terület) is. Ismertessük a játékszabályokat. Jelöljünk ki fogójátékosokat. Célszerű a játékosok számának kb. tíz százalékának megfelelő számú fogójátékost választani. Amennyiben ez nem egész szám, akkor felfelé kerekítsünk (pl. 36 játékosból 4 fogót választunk). A fogójátékosok kiválasztása történhet önkéntes vállalás alapján is. A fogójátékos feladata, hogy megfogja a többi játékost (a hangyákat). A többi játékos feladata pedig, hogy elfusson a fogók elől. Ha a fogójátékos hozzáér valamelyik játékoshoz (hangyához), akkor az azon a helyszínen, azonnal kómába esik (a hátára fekszik, és minden végtagját a levegőbe nyújtja). A kómába esett hangya csak úgy kerülhet vissza a játékba, ha a még egészséges társai közül pontosan négyen odamennek hozzá, és a négy végtagjánál fogva beviszik a játék elején kijelölt kórházba. A kórházban azonnal meggyógyul, és ismét játékba állhat. A fogójátékos nem foghatja meg azokat a játékosokat, akik éppen egy kómába esett hangyát visznek.

A játék befejezése, lezárása: A játéknak akkor van vége, ha a fogójátékosok kómába ejtettek annyi hangyát, hogy a maradék hangyák már nem tudják őket elvinni a kórházba (kevesebben vannak, mint 4).

 

Hajófordító

Résztvevők száma: Egész osztály 2-4 csoportra osztva
Résztvevők életkora: 8 éves kortól
Játékidő: 5-10 perc
Eszközigény: szőnyeg, stopperóra

 

A játék menete: Az első csapat minden játékosa a szőnyegre áll. A „tengeren utazva” a „hajó” csak úgy fordítható a helyes irányba, ha megfordítják, a teteje kerül alulra, de úgy, hogy mindenki rajta marad, senki sem esik a „tengerbe”. Az a csapat győz, amelyik leghamarabb oldotta meg hibátlanul a feladatot.

 

Szabályok:

  • A szőnyeg és a csapat ne legyen túl nagy, túl kicsi. A szőnyeg ne legyen túlságosan könnyen megfordítható a talpak alatt, de ne legyen teljesíthetetlen sem a feladat.
  • A szőnyegfordítás jelre indul, minden csapat próbálkozását stopperrel mérjük.
  • A vízbe esők számát is jegyezzük.

 

A játék befejezése, lezárása: Ha van olyan csapat, amelyikből senki sem esett a vízbe, az a csapat nyert, az idejüktől függetlenül. Ha több csapat is hibátlan volt, vagy ugyanannyi hibaponttal teljesítettek, akkor a gyorsaság számít.

 

Hamupipőke galambjai

Résztvevők száma: Egész osztály, kisebb gyermekek esetén több csoportban
Résztvevők életkora: 6 éves kortól
Játékidő: 15-20 perc
Eszközigény: Három asztal, három tál, borsó és lencseszemek (egyenlő darabszámban), kb. a csapatlétszám 10-15-szöröse) 

 

A játék menete: A terem vagy játéktér közepén elhelyezett asztalon, egy nagy tálon összekeverve elhelyezzük a borsó- és lencseszemeket. Az osztályt két csapatra osztjuk, akik a terem két szemközti végében az asztaloknál helyezkednek el. Rajtra mindenki a középső asztalhoz szalad, és attól függően, hogy melyik csapatba tartozik, egy-egy borsó- vagy lencseszemet felcsippent, és visszaszalad az asztalához, elhelyezi a tálban. Az a csapat győz, amelyik hamarabb elkészült a válogatással. Mindenképpen játsszunk visszavágót a másikfajta terméssel is.

Szabályok:

  • A válogatás jelre indul, és amíg borsó vagy lencse található a középső tálon, addig tart.
  • Egy úttal csak egyetlen szem szállítható.
  • A pedagógus a tálnál áll középen, és figyeli a szabályszerű gyűjtést.
  • Aki háromszor megkísérli több szem szállítását egyszerre, ki kell zárni a fordulóból.
  • Aki szándékosan akadályozza az ellenfél játékosait, szintén ki kell zárni.

A játék befejezése, lezárása: Az a csapat nyer, aki hamarabb képes végrehajtani a feladatot.

A teljes írás Az egészségfejlesztés nagykönyve című kiadványunkban olvasható, amelynek alapművét az alábbi gombra kattintva rendelheti meg:

 

Kapcsolódó kiadványaink:

 

 

 

 

Kiemelt kép forrása: School photo created by rawpixel.com – www.freepik.com