Bevezetés
1. Bevezető gondolatok
1.1. Bemutatkozás
Novák Károly vagyok, tanító, nyelvtanár, fejlesztő támogató profilú mesterpedagógus. Az iskolai tanítás mellett nagyon fontosnak tartom a folyamatos tanulást, fejlődést, így számos szakmai közösségnek vagyok tagja, illetve vezetője. A szakmai közösségekben és a saját kutatásaim során létrejött tudás és jógyakorlatok megosztását szívügyemnek tekintem, így vállalkoztam ezen kurzus létrehozására is.
Az utóbbi időben több konferencián és előadáson találkoztam azzal a jelenséggel, hogy az előadók szabadkozva említették meg, hogy az előadásuk létrehozásához mesterséges intelligencia szolgáltatásokat használtak. Számomra ez olyan volt, mintha valaki azért szabadkozna, hogy számológépet használ. Hiszen a szakmai közösségekben senki nem gondolja rólunk, hogy azért használunk számológépet, mert anélkül nem tudnánk számolni, egyszerűen csak természetesnek vesszük, hogy az érintett műveletet gyorsabban és egyszerűbben el tudjuk végezni a segédeszköz, jelen példában a számológép segítségével. Ebben a kurzusban arra vállalkozom, hogy ilyen „számológépszerű” segítséget nyújtsak a mesterséges intelligencia oktatási célú felhasználásával kapcsolatban és egyben arra buzdítsak mindenkit, hogy ezt a fantasztikus segédeszközt bátran használja a mindennapi munkája során (is).
Természetesen én is megkérdeztem a ChatGPT-t, hogy „ő” hogyan tervezne meg egy ilyen kurzust. Ezt a választ kaptam:
Íme a teljes szöveg:
Amint látjuk, egész komplett kurzust állított össze a mesterséges intelligencia, azonban én szeretek a saját fejem után menni, így erre a kurzusötletre csak mint egy valaki más által összeállított (egyébként teljesen logikusan felépített) anyagra tekintettem, és megmaradtam a saját ötleteimnél. Arra azonban mindenképpen hasznos volt az MI által összeállított kurzusterv, hogy más szempontokat is felvillantott előttem, amikből néhányat végül én is beépítettem ebbe a kurzusba.
Jelen kurzus az eszközök megismerésére és a gyakorlatra helyezi a hangsúlyt. A kurzus résztvevői a saját ütemükben haladhatnak, azonban érdemes az egyes fejezeteket sorban áttanulmányozni, hiszen ezek gyakran egymásra épülnek. Ahol lehet és logikus, az eszközöknél is az egyszerűbbtől a bonyolultabbak vagy összetettebbek felé haladunk majd. A gyakorlati részeknél érdemes rögtön ki is próbálni a megismert funkciókat, hiszen csak ezután tudjátok majd eldönteni, hogy a saját munkátokban mire és milyen eszközt tudtok majd használni. Ezen gondolatok alapján az alábbi időbeosztást ajánlom a kurzus feldolgozására:
- Bevezető gondolatok
1.1. Bemutatkozás
1.2. A mesterséges intelligencia lehetséges megjelenése az oktatás különböző színterein
- Az MI alapjai
2.1. Mesterséges intelligencia és gépi tanulás
2.2. Algoritmusok és adathalmazok
2.3. MI az oktatásban: lehetőségek és kihívások
(1 óra)
- MI a tanítási és tanulási folyamatokban
3.1. Adaptív tanulás, egyéni tanulási utak, differenciálás, komplex eszközök használata
3.1.1. ChatGPT
3.1.2. Bing
3.1.3. You.com
3.1.4. Felhasználási ötletek
(3 óra)
3.2. Tartalomfeldolgozás, automatizált tartalomgenerálás és értékelés
3.2.1. Chatpdf, Askyourpdf
3.2.2. Redmenta
3.2.3. Quizalize
(3 óra)
3.3. Oktatási asszisztensek és chatbotok
3.3.1. Curipod
3.3.2. Education Copilot
3.3.3. Poe
(2 óra)
3.4. Képalkotó generatív mesterséges intelligenciák (GMI)
3.4.1. Craiyon
3.4.2. Bing képkészítő
3.4.3. Leonardo.Ai
3.4.4. Adobe Firefly (Beta)
3.4.5. Canva
3.4.6. Microsoft Designer
3.4.7. Felhasználási ötletek
(4 óra)
3.5. Munkafolyamatok hatékonyságát növelő eszközök
3.5.1. Böngészőbővítmények
(1 óra)
- Az MI bevezetése az osztályteremben
4.1. Az MI integrálása a tantervbe
4.2. Az MI technológia kiválasztása és értékelése
4.3. A pedagógusok szerepe az MI-alapú oktatásban
4.4. Célok és eredmények meghatározása
4.5. A diákok bevonása és felkészítése az MI használatára
- Összefoglaló és további források
5.1. További tanulási lehetőségek és források
(1 óra)
Eredményes tanulást kívánunk!