A digitális kultúra tantárgy célja, követelményei, tanításának fő módszertani elvei
A 2020-as NAT egy új tantárgy bevezetését jelentette az alsó tagozaton. Az elnevezése is azt tükrözi, hogy egy olyan tantárgy jött létre, amely szemléletében is megújult: nem pusztán informatikai tudás átadására van szükség, hanem a gyermekek szemléletmódjának alakítását tűzi ki célul. A világ folyamatosan változik körülöttünk, hiszen a digitális eszközök átszövik a mindennapjainkat. Meg kell ismerni őket, meg kell tanulni a használatukat.
Mindenféle tudás megszerzéséhez és bővítéséhez alapvető fontosságú a digitális kultúra. Az alsó tagozatos tanulók tapasztalat útján, cselekvéssel tanulnak a leghatékonyabban. Ezt tudják a tantárgy ismeretanyagának összeállítói is, akik mindvégig arra törekednek, hogy csak a legszükségesebb elméleti ismeretet adják át sokféle gyakorlati és cselekvést igénylő feladattal mélyítve a tanulók ismereteit. Mondhatnám azt is, hogy egy digitális tanulásmódszertan birtokába jutnak a gyerekek: ezzel a tudással támogatják minden más tantárgy ismeretanyagának elsajátítását.
A 3-4. osztályosok cselekvések és élmények útján fejlődhetnek, szerteágazó képességüket csiszolhatják és észrevétlenül tanulhatnak, miközben digitális eszközöket használnak.
Órakeret és tanmenet-javaslatok
Az órakeret mindössze heti 1 óra. Elsősorban tanítók tanítsák ezt a tantárgyat, így igazán a gyermekek életkorának megfelelő módon bővíthetik a tudásukat. Tantárgyi koncentráció révén projektek is születhetnek, melyek segítségével a 21. századi kompetenciák fejlesztése is megvalósulhat.
A tantárgy ismeretanyagának elsajátítása, gyakorlása közben fejlődik a gyermekek kommunikációja, érvelőképessége, megtanulnak együttműködve párban, illetve csoportban dolgozni. Fejlődik a digitális kompetenciájuk, hiszen eszközöket használnak, alkalmazásokat próbálnak ki, és ezek segítségével alkotnak. Problémamegoldó képességükre, kreativitásukra is egyre többször lesz szükség a folyamat közben. Keretek és szabályok mentén dolgoznak, de akár egy időpontban változatos feladatokat is megoldhatnak, így az egyéni képességeiknek legmegfelelőbb úton tanulhatnak.
Többféle tanmenet-javaslat áll a tanító rendelkezésére. Készült az Oktatási Hivatal által is, amit ide kattintva tölthet le, de Kőrösné dr. Mikis Márta is készített egy kiváló tanmenet-javaslatot, amit az alábbi oldalra kattintva vásárolhat meg. Ez az anyag igen széles repertoárt mutat meg a tanítónak tanácsokkal, ajánlásokkal, játékokkal, és gyakorlati feladatjavaslatokkal, így a tanulócsoport számára a leginkább célravezetőt tudja a tanító kiválasztani. További szakirodalomajánlót is kapunk a kiadványban, így szélesíthetjük ismereteinket.
Ötletek a 4. évfolyam végére a tanulói tudás értékeléséhez
> Ismerem a számítógép, a választott digitális eszköz fő részeit, alapvető ismereteim vannak az eszköz használatáról.
> Tudok egyszerű rajzokat készíteni, ismert programokat, alkalmazásokat elindítani.
> Tudok szöveget írni a számítógépen, módosítani, javítani.
> Tudok digitális fényképet készíteni.
> El tudom menteni az alkotásaimat.
> Ismerek böngészőprogramokat, tudok információkat keresni.
> Tudok egyszerű algoritmust készíteni.
A tantárgy értékeléséhez irányelveket osztok meg, melyeket Lénárd András előadása alapján állítottam össze:
- a digitális megvalósítás indokoltsága
- a megvalósítás módja és szintje
- az adott környezet-hardver, szoftverkomponensek kiválasztásának szempontjai
- a más tudásterületekhez való kapcsolódás lehetősége, módja
- életszerűség, gyakorlati alkalmazhatóság, hasznosság
- a megosztás, a kommunikáció lehetőségeinek kihasználása és megvalósítása
- a kooperáció lehetőségeinek alkalmazása
- az egyéni adottságok, érdeklődés, lehetőségek figyelembevétele a megvalósítás során
(Forrás: Informatikai Oktatási Konferencia-Digitális kultúra szekció, Lénárd András előadása, 2023. március 17.)
Magam is úgy tekintek erre a tantárgyra, mint egy lehetőségre a motiváció felébresztésére és fenntartására. Az idei tanévben a MotivApp pontrendszerét is használtam óráimon: bronz, ezüst és aranypontokat gyűjthetnek a tanulók, melyeket tantárgyi ötösre beváltva az értékelés részeit képezik. A gamifikáció bármely eszköze szintén jól használható az órai értékelésben. Tanítóként
érdemes megismerni a ClassDojo oldal adta értékelési lehetőségeket is, mert a gyerekek számára igen motiváló az aranyos kis figurák („szörnyecskék”) avatarjába bújni és pontokat gyűjteni.
A tanulói munkákat mappába rendezhetjük és tanulói portfóliót hozhatunk létre. Megoszthatjuk Wakelet, Linoit vagy Padlet–felületen, vagy akár kinyomtatva a faliújságon. A dicséret, az oklevél, a szóbeli és írásbeli elismerés is rendre a tantárgy értékelési eszközei lehetnek.
Egy nagyon fontos szabály van: nem íratunk dolgozatot és nem kérünk fogalmakat számon. A tanulók gyakorlatban mutathatják be tudásukat. Legyen élmény az alkotófolyamat, így lesz maradandó a tudás.
Az Oktatási Hivatal Digitális kultúra tankönyvét 3. osztályosoknak innen, a 4. osztályosoknak szóló tankönyvet pedig innen lehet letölteni.