Helping hand logó, melyen látható a felirat, és egy kék kézben egy áttetsző gyermekkéz

Helping Hand – Helping Hypre Activity Nurture Developement

A figyelemhiányos hiperaktivitási rendellenesség (ADHD) az egyik leggyakrabban diagnosztizált betegség a gyermekek és a fiatalok körében; a gyermekek és a fiatalok 5-7% -át érinti ez, az idegrendszer fejlődését érintő rendellenesség (Polanczyk et al., 2007). Magyarországon becslések szerint az oktatási rendszerben 70 000 ilyen gyermek vesz részt, ami azt jelenti, hogy átlagosan minden osztályban egy kiskorú érintett. A Helping Hand projekt az óvodapedagógusoknak kíván segítséget nyújtani az ADHD  felismerésében.

Azok gyerekek, akik nehezen kontrollálják a saját viselkedésüket, nehezen figyelnek és szabályozzák érzelmeiket, nehezen szereznek barátokat vagy alakítanak ki pozitív kapcsolatokat felnőttekkel, és nehezen birkóznak meg a hagyományos oktatási struktúrák és gyakorlatok követelményeivel, nagy kihívást jelentenek a szülők és a tanárok számára.

Fontos tisztában lenni azzal, hogy ezek a gyerekek nem szándékosan produkálják a kihívást jelentő viselkedést. Az ADHD az idegrendszer fejlettségét érintő rendellenesség, ami azt jelenti, hogy bizonyos mértékig jelen van a születés óta, és a gyermekek által tapasztalt nehézségek különböző neurológiai és pszichológiai működésekhez kapcsolódnak.

Nehézségek az iskolában

A legtöbb, ha nem mindegyik ADHD-val érintett gyermek iskolai nehézségekkel küzd az oktatási környezet követelményei miatt (pl. azzal, hogy nyugodtan üljön és hosszú ideig fenntartsa a figyelmét). Mégis, a megfelelő típusú otthoni és iskolai támogatással az ADHD-s gyermekek kiteljesíthetik a potenciáljukat, és közösségük teljes értékű tagjaivá válnak. Ha azonban ezek a gyermekek nem sajátítják el a megfelelő készségeket a nehézségeik kezelésére, akkor számtalan negatív élmény veszélyezteti őket, például ismétlődő kudarcok, alacsony önbecsülés, iskolai lemorzsolódás, munkanélküliség vagy bebörtönzés, és a mentális egészségi problémák (pl. depresszió, szorongás) kialakulása. Tehát az ADHD problémát jelent mind a gyermekek, családjaik és iskoláik, mind a tágabb közösség és a társadalom számára. Az ADHD azonban jól kezelhető; nem kapcsolódik tanulási képtelenséghez, vagy alacsony intelligenciához.

A programban az óvodapedagógusoknak kívánunk olyan eszközöket biztosítani, amelyek segítségével felismerhetik az ADHD-t és hozzájárulhatnak a hatékony segítségnyújtáshoz mindennapi tanulási környezetben.

Elköteleztük magunkat egy befogadó szemlélet mellett, ahol a speciális vagy kiegészítő tanulási igényű gyermekek egyenlő jogokkal rendelkeznek és társaikkal együtt tanulnak, és ugyanolyan oktatási és fejlődési lehetőségekhez jutna hozzá, mint azok a gyerekek, aki nem küzdenek nehézségekkel vagy rendellenességgel.

ADHD az óvodában

Jelenleg Magyarországon, Szlovákiában és Romániában, ha a szülők szokatlan magatartást észlelnek a gyermeküknél, tanácsadó intézményekhez fordulhatnak, ahol szakértői felmérést végeznek. A szakértői vélemény legtöbb esetben tartalmazza a kognitív viselkedési terápiát, ez pedig speciális szakmai támogatást igényel. Az ilyen támogatás javarészt a nagyvárosokban és az említett országok központi részein elérhető.  Más régiókban a szülők és gyermekeik kizárólag a közoktatás segítségére tudnak támaszkodni. Az ADHD esetében ebben a helyzetben a legfontosabb szerepe a pedagógusnak van. Projektünkkel szeretnénk megtámogatni a tanárokat, felfegyverezni őket olyan tudással és eszközökkel, hogy hatékonyan képesek legyenek a gyermekek szociális, érzelmi és/vagy magatartásbeli fejlődési igényeit támogatni. Ehhez hasonlóan felismerjük a szülők szerepét a gyermekek oktatásában és fejlődésében. Ennek megfelelően szeretnénk támogatni a szülőket is a gyermekük viselkedésének megértésében, hogy megszerezzék a tudást és azon készségeket, melyekkel támogatni tudják gyermekeik fejlődési készségeit, annak érdekében, hogy sikeresek legyenek az iskolában és az életben.

Tudatában vagyunk annak is, hogy mennyire elterjedt a megbélyegzés és a negatív attitűd a kihívást jelentő magatartás és az ADHD tekintetében. Gyakran fordul elő, hogy a szülők és a tanárok tartják fenn vagy félnek a társadalmi, érzelmi és/vagy viselkedési nehézségekkel, és különösen az ADHD-val küzdő gyermekekkel szembeni negatív attitűdöktől.

Rájuk és a többi emberre is számítunk abban, hogy felismerjék és megértsék, hogy a kihívó viselkedéssel gyakran a gyermek azt kommunikálja (mert máshogy nem tudja), hogy nem tud egyedül megbirkózni a helyzettel. Az ADHD diagnózisa gyakran az első lépés ahhoz, hogy a gyermekek, családok és iskolák megszerezzék a megfelelő támogatást és erőforrásokat.

A szülők és a tanárok számára készített útmutatónk biztosítja számukra azokat a tudást és készségeket, amelyek szükségesek ahhoz, hogy megbirkózzanak a különböző szükségletekkel és nehézségekkel.

A projekt céljai

A projektben három termék kidolgozására került sor, amelyeket a linkekre kattintva le is tölthet:

Digitális kézikönyv óvodapedagógusoknak (O1): módszertani iránymutatásokat ad az ADHD-s gyermekekkel foglalkozók számára. PDF formátumban elérhető, négy nyelven (angol, magyar, szlovák, román).

Digitális útmutató szülők számára (O2): tájékoztatást nyújt az ADHD felismeréséről és a mindennapi élet szervezésére vonatkozó iránymutatásokról, az ADHD kezeléséhez szükséges, megfelelő környezet kialakításához. PDF formátumban elérhető, négy nyelven (angol, magyar, szlovák, román).

Gyakorlati feladatgyűjtemény óvodapedagógusoknak: melyben az egyes részterületek fejlesztéséhez találhatnak ötleteket a szakemberek.

Partnereink