Támogató találkozások gyermekekkel, szülőkkel – a pozitív pedagógia lehetőségei a bölcsődében
Jelentkezés
Támogató találkozások gyermekekkel, szülőkkel – a pozitív pedagógia lehetőségei a bölcsődében – Választható minősített szociális továbbképzés – 32 kreditpont
Legújabb minősített szociális továbbképzésünk, a “Támogató találkozások gyermekekkel, szülőkkel – a pozitív pedagógia lehetőségei a bölcsődében” egy olyan hiánypótló szakmai képzés, amelyben a szülőkkel és a kisgyermekekkel való kommunikációra helyezzük a hangsúlyt.
Egyik könyv sem magyarázza el, miképp lehetne azokat a magasrendű célokat megvalósítani, melyeket megtanultunk a kisgyermekekkel kapcsolatban. Ahol a kisgyermeket „egyedi, megismételhetetlen, mással nem helyettesíthető individuum, egyéni szükségletekkel rendelkező, fejlődő személyiség”-nek tekintjük és ahol őt „különleges védelem, szeretetteli bánásmód, tisztelet és bizalom illeti meg.” (A bölcsődei nevelés-gondozás országos alapprogramja, MBE, 2021)
De hogyan is kell, lehet ezt megvalósítani, hogyan kell jól bánni a gyermekekkel? Honnan tudhatnánk, ha talán mi magunk sem tapasztaltuk, vagy a tanulmányaink során nem gyakorolhattuk? Ezt a hiányt szeretnénk orvosolni gyakorlatban alkalmazható készségek tanításával, szemléletformálással és (eközben) önismeretfejlesztéssel.
A továbbképzés sok gyakorlaton keresztül juttatja élményekhez a kisgyermeknevelőket, és ezek feldolgozásában és a szakmai repertoárba való beillesztésben is segít. David Kolb tapasztalati tanulás modelljére építkezve a résztvevők aktívan bevonódnak a kérdésfeltevésbe, kísérletezésbe, problémamegoldásba. A tanultak tartós viselkedés- és szemlélet változást hoznak létre, mivel az élmények, a tanulságok személyesek.
Középpontban a reflektivitás
A képzés elkíséri a résztvevőket a bölcsődében zajló személyközi helyzetek (gyermekkel, felnőttel) kommunikációs aspektusaihoz. Eközben megtapasztalják és megértik a reflektivitás jelentőségét.
A bölcsődékben visszatérő igény, hogy a kisgyermeknevelő és kisgyermek, valamint a kisgyermeknevelő és szülő közötti találkozások során adódó kommunikációs nehézségek megoldásához támogatást, iránymutatást kapjanak a kollégák.
Úgy gondoljuk, hogy az önmegértésen és a másik (gyermek, szülő) megértésén keresztül vezet az út a hatékonyabb kommunikációhoz. Ebből a megközelítésből foglalkozunk a nehéz személyközi helyzetek kezelésével ezen a továbbképzésen.
Két jelenléti képzési nap között a résztvevők saját bölcsődéjükben különböző terepgyakorlati megfigyeléseket végeznek megadott szempontok alapján. Mindezekről a megfigyelésekről, tapasztalatokról megfigyelési jegyzőkönyvet és önreflektív beszámolót készítenek.
A “Támogató találkozások gyermekekkel, szülőkkel – a pozitív pedagógia lehetőségei a bölcsődében” című továbbképzés fő tematikai egységei:
- Hatékony kommunikáció a kisgyermekkel
- A kisgyermeknevelő tudatos jelenlétének fejlesztése
- A szülővel való találkozások – a kapcsolatépítés kommunikációs lehetőségei
- A továbbképzés zárása
A képzés célja:
Értő figyelem és elfogadás kialakítása a kisgyermekkel és a szülőkkel való kommunikációs helyzetekben.
Értékelés:
Az előre meghatározott terepgyakorlati feladatok végrehajtásáról szóló beszámoló benyújtása a képzés utolsó napjára.
A képzés célcsoportjai:
Család- és gyermekjóléti szolgálat és/vagy központ, bölcsőde, mini bölcsőde, munkahelyi bölcsőde, családi bölcsőde, napközbeni gyermekfelügyelet, helyettes szülő, gyermekek átmeneti otthona, nevelőszülői hálózat, gyermekotthon.
Trénerek:
Motolainé Kelemen Kata, Orbán Dóra
Ez a képzés a fenntartható fejlődésre nevelés (ESD) alapelveinek megfelelően készült, segítve a tanulókat a felelős és környezettudatos gondolkodásban. További információ: klett.hu/esd
Részvételi díj: 90.000 Ft
A képzés időpontja: egyeztetés alatt
A képzés részletei:
| Helyszín | 1116 Budapest, Temesvár utca 20. I. ép. I. em. |
| Képzés típusa | Minősített szociális továbbképzés |
| Képzés jellege | Jogszabály alapján folytatott képzés (hatósági képzés) |
| Óraszám | 30 óra |



