Leírás
Kiadványunkban arra törekszünk, hogy olyan elméleti és gyakorlati-módszertani ismeretekkel támogassuk a közoktatásban dolgozó vezetőket, melyekkel tudatosabban, határozottabban és céljaiknak megfelelően tudják kezelni az általuk indított, vagy kívülről jövő változási folyamatokat. A koncepció megalkotásakor hosszas tanakodás után a „svájci bicska” jellegű megközelítés mellett döntöttünk: a változások és azok kezelésének több aspektusát, dimenzióját fogjuk bemutatni, melyekből aztán mindenki saját maga válogathatja ki az adott helyzetre leginkább adekvát szempontokat, technikákat – és építhet fel egy saját, működtethető és fenntartható változásmenedzseri koncepciót.
Kiadványunk nem csak intézményvezetőknek és helyetteseknek szól. Osztályfőnökként, munkaközösség-vezetőként ugyanúgy felelősségünk az általunk vezetett közösségben bekövetkező változások tudatos kezelése, munkatársaink, tanulóink támogatása a folyamat során. Egyéni perspektívából pedig számos gondolatébresztő és szemléletváltásra inspiráló üzenetet találhatunk a könyvben saját és mások változási folyamatának a megértéséhez, a bennünket ért változások gördülékenyebb elfogadásához. Ha pedig a bemutatott technikákból semmit nem érzünk megvalósíthatónak („Nálunk ez nem működne”), vagy azt gondoljuk, a változások tudatos kezelése, bizonyos módszerek használata túl időigényes, felesleges időtöltés, vagy nem fér bele a napi munkába („Nekem erre nincs időm”), érjük tetten magunkon az ellenállás jeleit, és az útmutató szerint kezeljük azt. A folyton változó környezetben akkor tudunk sikeresek lenni, ha gyorsan kezdünk új módszerek alkalmazásába – a kiadvány pedig bőven kínál ehhez muníciót.
Tartalom
- A kötet szerzői
- Előszó
- A felgyorsult gazdasági-társadalmi környezet: VUCA
- Mi a változás?
- Az egyén és a változás
- A vezető szerepe a változási folyamatban
- A változás folyamatának menedzselése – a változásmenedzsment eszköztára
- Milyen készségek támogatják változásmenedzseri szerepünket?
- COVID-19 kiegészítés – avagy újraindulás a karantén után
- Mellékletek
- 1. Változási görbe – így segítsd a saját haladásod
- 2. Minta kommunikációs fórumhoz
- 3. Kérdéssor kulcsszereplőkkel történő egyéni beszélgetéshez
Lapozzon bele!
„A Grow Csoport vezetőjeként ügyfeleink esetein keresztül és a velük végzett közös munka során pontosan látom, hogy mekkora tétje van a tudatos változáskezelésnek. Szülőként pedig azt is fontosnak tartom, hogy ez a tudás ne csak az üzleti vezetők számára legyen elérhető, hanem gyermekeink oktatási intézményei is hasonló szemlélettel és eszköztárral rendelkezzenek az őket folyamatosan érő változások kezeléséhez, ezzel is segítve a pedagógusok, a munkaközösség, a szülők és a gyermekek változások iránti elköteleződését.
Kollégáim hiánypótló kiadványt állítottak össze: azt a megközelítést és eszköztárat, mellyel az üzleti élet szereplőit támogatjuk, átdolgozták és e kiadvány keretében elérhetővé tették az iskolák és intézményvezetők számára. Így járulva hozzá a gyermekeinket formáló, jövőjüket megalapozó intézmények vezetőinek személyes fejlődéséhez (mert tanulni jó) és az intézményeket érintő, vagy általuk kezdeményezett változások sikerre viteléhez.”
Lőrincz Orsolya – Grow Csoport
A kötet az IntézményVezetés című könyvsorozatunk tagja
IntézményVezetés sorozat havi előfizetés
Tartalom
A kötet szerzői…………………………………………………………… 7
Előszó……………………………………………………………………. 9
A felgyorsult gazdasági-társadalmi környezet: VUCA …………………..11
Mi a változás? …………………………………………………………… 15
Az egyén és a változás…………………………………………………….23
A vezető szerepe a változási folyamatban ………………………………………….42
A változás folyamatának menedzselése – a változásmenedzsment eszköztára…………53
Milyen készségek támogatják változásmenedzseri
szerepünket?…………………………………………………………….79
COVID-19 kiegészítés – avagy újraindulás a karantén után ………….89
Mellékletek……………………………………………………………………93
1. Változási görbe – így segítsd a saját haladásod ……………………………………………….93
2. Minta kommunikációs fórumhoz…………………………………………96
3. Kérdéssor kulcsszereplőkkel történő egyéni
beszélgetéshez………………………………………………………………. 101
Előszó
Kiadványunk a változásról szól. Mondhatnánk úgy is, hogy a mindennapokról szól, hiszen nincsen nap változás nélkül. A „felgyorsult, állandóan változó világ” ma már közhely, ám tény, hogy a társadalmi, kulturális és gazdasági folyamatok sosem tapasztalt sebességgel alakulnak át. Ennek pedig mindenki részese, így a változásokkal sok mindent lehet kezdeni, de egyet biztosan nem tudunk: kimaradni ezekből. Ezért hasznos lehet, ha felkészültek és tudatosak vagyunk ezekben a helyzetekben, hogy a változásoknak ne puszta elszenvedői, hanem alakítói, vagy akár kezdeményezői lehessünk.
A modern vezetéselméletben az egyik legfontosabb vezetői alapkövetelmény a változások kezelésében, a változásmenedzsmentben való jártasság.
Egy változási folyamatban, amikor átmenetileg bizonytalanná válik a jövő és még a következő lépés is csak homályosan látszik, egy biztos kezű kormányosra van szükség, aki tartja az irányt és támogatja a többieket is abban, hogy mihamarabb megtalálják saját útjukat a megváltozott helyzetben.
Kiadványunkban arra törekszünk, hogy olyan elméleti és gyakorlati-módszertani ismeretekkel támogassuk a közoktatásban dolgozó vezetőket, melyekkel tudatosabban, határozottabban és céljaiknak megfelelően tudják kezelni az általuk indított, vagy kívülről jövő változási folyamatokat.
A koncepció megalkotásakor hosszas tanakodás után a „svájci bicska” jellegű megközelítés mellett döntöttünk: a változások és azok kezelésének több aspektusát, dimenzióját fogjuk bemutatni, melyekből aztán mindenki saját maga válogathatja ki az adott helyzetre leginkább adekvát szempontokat, technikákat – és építhet fel egy saját, működtethető és fenntartható változásmenedzseri koncepciót.
Kiadványunk nem csak intézményvezetőknek és helyetteseknek szól. Osztályfőnökként, munkaközösség-vezetőként ugyanúgy felelősségünk az általunk vezetett közösségben bekövetkező változások tudatos kezelése, munkatársaink, tanulóink támogatása a folyamat során. Egyéni perspektívából pedig számos gondolatébresztő és szemléletváltásra inspiráló üzenetet találhatunk a könyvben saját és mások változási folyamatának a megértéséhez, a bennünket ért változások gördülékenyebb elfogadásához. Ha pedig a bemutatott technikákból semmit nem érzünk megvalósíthatónak („Nálunk ez nem működne”), vagy azt gondoljuk, a változások tudatos kezelése, bizonyos módszerek használata túl időigényes, felesleges időtöltés, vagy nem fér bele a napi munkába („Nekem erre nincs időm”), érjük tetten magunkon az ellenállás jeleit, és az útmutató szerint kezeljük azt. A folyton változó környezetben akkor tudunk sikeresek lenni, ha gyorsan kezdünk új módszerek alkalmazásába – a kiadvány pedig bőven kínál ehhez muníciót.