A közneveléssel összefüggő egyes törvények, elsősorban a nemzeti köznevelésről szóló törvény foglalkozást érintő, 2019. júliusi módosításairól
A közneveléssel összefüggő egyes törvények módosításáról és a nemzeti köznevelés tankönyvellátásáról szóló 2013. évi CCXXXII. törvény hatályon kívül helyezéséről rendelkező 2019. évi LXX. törvényt (Mód.tv.) hirdették ki a Magyar Közlöny 126. számában 2019. július 18-án. Az írásban a jogszabály összetettsége folytán a következő feldolgozási módot választottam: A jelenleg hatályos rendelkezésekkel összevetve ismertetem a változtatások célját. – Dr. Selmeciné dr. Csordás Mária írásából közlünk részleteket.
Tovább >>
A tanulási motiváció fejlesztésének lehetőségei
Unatkoznak, nem érdekli őket, kifelé bámulnak az ablakon. A diákok változatosan képesek reagálni az órán elhangzó tananyagra, de mit tegyünk, ha azt szeretnénk, hogy tényleg figyeljenek és lekösse őket a mondandónk? Nos, mostantól (vagyis szeptember 15-től) otthonról is elvégezhetjük azt az akkreditált pedagógus-továbbképzést, amelyben a motiválás fortélyait ismerhetjük meg, ráadásul 30 kreditpontot is kapunk érte!
Tovább >>
Mentesülés a rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettség teljesítése alól
A Mt. 55. § (1) bekezdése értelmében a munkavállaló meghatározott esetekben mentesül a rendelkezésre állási és munkavégzési kötelezettségének teljesítése alól. A mentesülésnek vannak díjazással járó, illetve díjazással nem járó esetei. Jelen írásunkban a díjazással járó eseteket fogjuk áttekinteni. Ha még többet szeretne tudni, vagy kérdése van a témával kapcsolatban, szeretettel várjuk október 17-én a Munkaügyi Fórumunkon, ahol Dr. Gáspárné Dr. Szokol Márta, ügyvéd válaszol a jelentkezők kérdéseire.
A pedagógusok mentálhigiéniés állapota
A pedagógus-mentálhigiénével kapcsolatos nemzetközi kutatások egyik legfontosabb tanulsága, hogy jelenleg a fiatal pedagógusok többsége elhagyja a pályát, mert úgy érzi, hogy az felemészti lelki tartalékait. A saját lelki egészségünk védelme a mi feladatunk! Lehetünk dühösek, csalódottak, elégedetlenek azzal kapcsolatban, ahogyan „velünk bánnak”, de azt nem mondhatjuk, hogy mi magunk vétlenek vagyunk abban, ha hagyjuk kizsigerelni, mellőzni, túlterhelni magunkat.
A közalkalmazotti jogviszony megszüntetése munkáltatói felmentéssel nem megfelelő munkavégzés miatt
„A munkáltató a közalkalmazotti jogviszonyt felmentéssel akkor szüntetheti meg, ha a közalkalmazott munkaköri feladatainak ellátására tartósan alkalmatlanná vált, vagy munkáját nem végzi megfelelően. A felmentést indokolni kell, és a bizonyítási teher a munkáltatóé.” – Béresné dr. Dunai Gyöngyi. Ha még többet szeretne tudni, vagy kérdése van a témával kapcsolatban, szeretettel várjuk Munkaügyi Fórumunkon, ahol Dr. Gáspárné Dr. Szokol Márta, ügyvéd válaszol a jelentkezők kérdéseire.
Diploma nélkül?
Több megkeresés is érkezett szerkesztőségünkbe, amelyben a köznevelési intézmények vezetői arról érdeklődnek, hogy milyen módon van lehetőség még felsőoktatási intézmény által kiállított oklevelet nem szerzettek alkalmazására pedagógus-munkakörben.
E-learning tanfolyamok féláron!
Három olyan online képzést ajánlunk a pedagógus (és intézményvezető) kollégák figyelmébe, amelyek garantáltan megkönnyítik a hétköznapokat. Ráadásul elérhető áron!
Több generáció, egy munkahely – Generációs különbségek
A generációs különbségekből fakadó konfliktusok régóta nehezítik az intézményvezető kommunikációját. Fokozott a kihívás, ha több generáció dolgozik egyszerre az óvodában vagy iskolában, hiszen az életkortól függetlenül utolérhető erősségek miatt fontos, hogy szinergia alakulhasson ki közöttük.
Az óvoda–iskola átmenet megkönnyítése
Az óvoda–iskola átmenet kérdéseit nem lehet leszűkíteni az ötödik, hatodik, hetedik életév eseményeire és tennivalóira. A gyerekek életében mindig nagy változást jelent az egyik intézményből a másikba való átlépés. Az első és legnagyobb – sokszor felkavaró – esemény a „fészeklakó” kisgyerek családból óvodába kerülése.
Mi az a drámajáték és milyen hatása van a gyerekekre?
„A dramatikus folyamat kifejezési formája a megjelenítés, az utánzás; megjelenítési módja a fölidézett vagy éppen megnyilvánuló társas kölcsönhatás, az interakció; eszköze az emberi és zenei hang, az adott nyelv, a test, a tér és az idő; tartószerkezete a szervezett emberi cselekvés.” (GABNAI 1999:9)