Nagyszabású kísérletet végeztek Angliában az általános iskolai filozófiaoktatás hasznáról. A most publikált eredményekből kiderül, hogy a közös elmélkedés nemcsak a gyerekek olvasási képességeit fejleszti, de matekból is gyorsabban haladnak azok, akik részt vesznek a programban.
Természetesen nem Platón vagy Nietzsche tanait kell bebiflázni a gyerekeknek, inkább közösen és kötetlenül beszélgethetnek olyan fontos témákról, mint az igazságosság, az egymás iránti kedvesség vagy a gyengébbek iskolai szívatása.
A diákok irányítanak
A „filozófia gyerekeknek” programban 48 állami iskola több mint 3000 diákja vett részt, akiknek egy éven keresztül figyelték a tanulmányi eredményeit és a képességeik fejlődését a durhami egyetem kutatói.
Az alkalmakon a tanárok csak moderátorként vettek részt, a beszélgetés irányát alapvetően a gyerekek jelölték ki, akik a szokásos frontális elhelyezkedéssel ellentétben kört alkottak az osztályteremben.
Matekból is jobbak
Az eredmények még az értékelő bizottságot is meglepték, ugyanis kiderült, hogy a gyerekek nemcsak jobban érvelnek az egyéves program után, hanem az olvasási és matematikai képességeik is gyorsabban fejlődnek a többieknél. Ennek valószínűleg az lehet az oka, hogy az aktívabb részvételi lehetőség elkötelezettebbé teszi a gyerekeket a tanulás iránt, mivel elkezdik élvezni az órákat. A heti rendszerességű “filozofálás” különösen eredményesnek bizonyult a hátrányos helyzetű diákok esetében.
(Forrás: origo.hu )