Termék Kategóriák
0 termék - 0 Ft

Változtatni kellene a korai iskolakezdésen

Tényleg nem a kamaszok tehetnek róla, hogy nem képesek kialudni magukat. A testük korábban még nem álmos, hajnalban viszont kelni kell. Aztán meg ott áll egy teljes generáció hullafáradtan, és mesterségesen felpörgetve.

Alvásigény

Nem árt újra és újra elmondani, hogy miért lenne érdemes később kezdeni reggel az iskolát. Először is ott van a gyerekek alvásigénye. Egy tinédzsernek 8-10 óra alvásra van szüksége. Az alvás során épülnek be az emlékek (ha valaki szeretne erről többet tudni, nyugodtan megnézheti  – újra – az Agymanókat.) Akkor növekszik az ember, és az alvás szükséges ahhoz, hogy kipihenje a napi stresszt, feltöltődjön, és nyugodtabb állapotban indítsa a másnapot. Ehhez képest felmérések szerint a kamaszok kétharmada hét óránál kevesebbet alszik. Lehet azt mondani, hogy feküdjön le korábban, de azért ez nem teljesen érvényes. Ugyanis ahhoz, hogy az alvás kifejtse jótékony hatásait, a melatonin nevű hormon termelődésére van szükség. Wendy Troxel elmondja, hogy kimutatták, hogy az embernek tizenéves korában este 11 körül indul be ez a melatonin-termelés. Ha megfeszül, akkor is. Na most, ha fél hétkor, vagy még korábban kell kelnie, akkor egyszerűen nem jön ki elég óra.

alvás2

A krónikus kialvatlanság hatásai

Egy tizenévest reggel hatkor felkelteni olyan, mintha egy felnőtt négykor ébred. És bár vannak olyanok, akiknek a reggel négy órai kelés a rutinjuk, a többség eléggé kész van aznap, mikor valami miatt négykor kelt. Kamaszok szülei sok kellemetlen tulajdonságát tudják felsorolni serdülőiknek. Ingerlékenyek, lusták, veszekedősek, vagy magukba fordulók, depressziósak és megsértődnek minden semmiségen. Ezt általában az életkor számlájára írjuk, de ugyanez a jellemző azokra az emberekre is, akik krónikus alvásmegvonásban szenvednek. Mint az összes tizenéves, aki reggel hatkor kel, ahelyett, hogy a biológiai szükségleteinek megfelelő mennyiséget aludhatna.

Mit csinálnak az alvásmegvonásban vergődő, kialvatlanságtól szenvedő gyerekek? Akiknek a harmada be is vallja, hogy néha el-elszunnyad az iskolában. Próbálnak segíteni magukon. Ébren tartani magukat. Koffeinnel. Kávét, kólát isznak, plusz ezek többszörös koffeindózisát energia-ital formájában. Ami felspannolja őket. Ott áll tehát egy teljes generáció hullafáradtan, és mesterségesen felpörgetve.

 

 

Mi mindenre hat a kevés alvás?

A serdülőkor során az agy drasztikus fejlődésen esik át, jórészt alvás közben. Ilyenkor fejlődnek nagy mértékben a magasabb szintű agy-tevékenységekért felelős területek, mint amilyen az ítéletalkotás, probléma-megoldás vagy az érvelés felépítése. És éppen ezek a műveletek azok, amiket a szülők néha ijesztően hiányozni látnak serdülő gyerekeiknél. Az iskola is ezeket a gondolati tevékenységeket igényli, és az alváshiányos gyerekek nem tudnak figyelni, nehezebben gondolkodnak, rosszabbul teljesítenek az iskolában.

De a kevés alvás káros hatásai túlmutatnak az iskolán. Mentális problémák, depresszió, szerhasználat, öngyilkosság sokkal erősebben jelen van azoknál a gyerekeknél, akik nem alszanak eleget. Például az öngyilkossági kísérletek száma 58 százalékkal nő meg a keveset alvóknál. Túlsúlyhoz, cukorbetegség kialakulásához, szívbetegségekhez is vezethet a kevés alvás.

 

 

A későbbi kezdés pozitív hatásai

Olyan helyeken, ahol bevezették a későbbi iskolakezdést, számos pozitív hatásról számoltak be. Ha később kezdődik az iskola, többet alszanak a gyerekek. A tapasztalat nem azt mutatja, hogy akkor később is fekszenek le, mert valójában a lefekvés ideje megmaradt, az alvásmennyiség nőtt meg. És 25 százalékkal csökken a lógás, mert éreznek erőt magukban ahhoz, hogy iskolába menjenek. Mérhetően jobbak lesznek az iskolai eredmények.

 

 

A teljes cikk ITT érhető el.

 

Forrás: divany.hu

© Raabe Klett Kft. | Minden jog fenntartva